AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.982

Går det att spåra en 320I 2008 med stora navigatorn? då min bil blivit stulen

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Hej min bil har blivit stulen en Svart BMW 320I turing 2008 EEW744 är registreringsnumret om någon ser den kan de väl kontakta mig eller polisen den blev stulen i Västerås någon gång mellan 2015-02-166 - 2015-02-24.

Någon som vet om det går att spåra den med hjälp av idriven eller stora navigatorn?
I så fall hur gör man?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nope, inte vad jag vet.

Jag satte en lite tracker i vår bil. Funkar med GPS/GSM, men samtidigt så är jammers enkla att skaffa och billiga.
Enda rätta är väll att skaffa en VHF fyr typ Trackguard.

//Anders

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Finns SIMkort i bilen går den ju att spåra via mobiloperatören som simkortet är uppkoplat mot. Jag hade frågat BMW om det sitter SIM i, be BMW om "telenumret" (även om det inte går att ringa vanligt till) och sedan med hjälp av polisen tycker man det borde kunna hända om bara polisen och operatören vill. Rent tekniskt vet ju mobiloperatören var i mobilnätet (mot vilken mast) ett uppkopplat simkort finns.
Det är möjligen inte så fancy att BMW kan de-aktivera bilen remote via ett ev SIMkort - farligt om bilen ute och kör men är motorn avstängd så borde det kunna göras med begränsad risk för skada. Å andra sidan vore en sådan ingång en våt dröm för hackare....

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Glömde säga att navigator ju inte behöver SIM för navigation - den har ju kartorna nedladdade i bilen och GPSsignalerna tar ju bilen bara emot - den sänder inget så via GPS-sateliterna kan du inte få reda på var bilen är, eftersom bilen bara tar emot och inte själv sänder något den vägen. Traifkinfo kan den väl ta via RDS - dvs FMradionätet och då är det också bara mottagning i bilen. Men kanske det finns SIM ändå för något ändamål - att kunna ladda ner något - trafikintensitet på resp väg kanske eller tar den ev RDSinfo via mobilnätet?

Ni
966
Nip
320i-04
Bilstöld ses nog inte som allvarligt nog . inte fängelse länge nog - för att kunna begära ut uppgifter från en operatör.

Om brottet skall generera två års fängelse eller hur det är.

Men man kunde ju hoppas att man själv för sitt eget abonnemang kunde begära ut positioner.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror inte du som privatperson kan begära ut positioner för din mobil men det är ju gratis att fråga. Dessutom brukar polisen klaga över det höga självkostandspris de får betala för masttömningar och andra mobilspårningar.
Borde inte bilstäld räknas som grov stöld och ha tillräckligt mer än 2 år fängelse på straffskalan men jag tror du har rätt i att det normalt krävs grövre brott än en enstaka bilstöld för att polisen ska spåra ev mobiler.

Är inte AlexanderK juridiskt kunnig - han brukar vara flitig här på forumet.
Han kankse kan reda ut juridiken här.

Lycka till med bilen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.