AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.509

E36 328 automat, sitter fast i drive. Måste backa ur bilen, hur?

För lite över en vecka sen så fastnade växelspaken i drive. Efter ett tags pillande så visade det sig att det förmodligen var länkaget som hade gett sig.

Håller på att flytta nu så hinner inte riktigt ta reda på hur jag ska laga den så tänkte ta och köra/få iväg den hem till föräldrarna. Som den står nu så måste jag kunna backa ur den.

Hur gör jag detta på smidigaste sätt? Går det att få den i någon form av friläge eller kanske dra ut den med en lina eller riskerar man att göra mer skada än nytta?

Alternativt om man kan få en mer detaljerad beskrivning för hur man fixar länkaget, har en 320 automat som jag kan plocka delar ifrån utifall det skulle behövas
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Går ju att lyfta den baktill med en domkraft och rulla ut den för hand annars!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Inga problem att dra ut den baklänges med drive i förutsatt att motorn är avslagen. Å andra sidan går den ju inte att starta med väljaren i drive...
Annars kan man (nog) ta loss växelvajern från växelarmen på lådan och lägga i friläge för att knuffa ut den och bogsera.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Har fått ut bilen nu, och kommit fram till att:
neutral, park och reverse går inte i
allt annat verkar gå i, eller åtminstånde så driver alla frammåt
När man sätter den i netural så driver den frammåt, men det går starta bilen i det läget.

Har fram tills nu trott att det var länkaget som knasade sig men börjar bli tveksam. Någon annan som kanske vet mer? Har googlat mig halft tokig och hittar knappt något om bmw automater. Köpte också en haynes bok, men vill inte riktigt göra en massa arbete i onödan om det nu inte skulle vara något fel på länkaget

Bonusfråga: Har en 320 automat ståendes, är det samma delar till länkaget på båda eller måste jag hitta en till just 328 om det nu behöver bytas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.