AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.847

Onormal batteriurladdning

ma
5
matkoh
X1 2013
Jag har köpt min först BMW nu i december (byter bil varannat år), och upplever ett problem när temperaturen utomhus kryper ner under -20 grader. Får då ofta när jag startar (trots motorvärmare) "Onormal batteriurladdning", min lokala verkstad säger att tyvärr så gör inte BMW något åt detta, då det är så många förbrukare av el i dagens bilar. MEN vad gör ni allvetande åt den saken ? Ser att de flesta som jag känner som har nyare BMW har samma "fel". Verkstaden tyckte att jag skulle kosta på en elektrisk laddare som laddar så fort motorvärmaren är inkopplad, men jag ska inte betala för något är ett konstruktionsfel. Elller ?
Dr
362
Drib
325i-08
Jag misstänker ett fel och inte ett kontstruktionsfel.

Ända sättat att veta om något i bilen "tjuvdrar" ström är att mäta.

Kan du själv mäta upp hur mycket den drar? Jag gissar att din bil (om den har larm) drar typ 40mA.

Men visst kan det vara så att om man använder mycket el (värme i stolar etc) och kör korta sträckor så hinner inte batteriet laddas upp...

Hur långa sträckor kör du?
ma
5
matkoh
X1 2013
Tack för svaret. Tyvärr så är jag inte ensam om problemet, det gäller ALLA nyare BMW som exponeras för kyla. Och jag kör långa sträckor (4000-5000 mil/år), kortaste sträckan är typ 10 mil. Problemet är att batteriet är placerat längst bak i kylan & tar inte emot laddning speciellt bra när tempen kryper ner. Så enda sättet att ladda bateriet är att ta in bilen i värme och ladda den där. Så visst är det en konstruktionsmiss, BMW har inte vintertestat bilen tillräckligt bra.

Alla som jag känner här i norr (Kiruna) som har BMW lider av samma symptom, och verkstaden rycker på axlarna.
Hej,
"Onormal batteriurladdning" kan ju, om inte begreppet är klart definierat i t ex handboken, betyda antingen,
- att batteriet just nu uppvisar en urladdning som får anses onormalt hög, eller
- att batteriet uppvisar ett tillstånd av att ha blivit onormalt urladdat.

Mitt tips är den första varianten, där diverse strömförbrukare kräver mycket av det fortfarande starkt nedkylda batteriet. Då reagerar mjukvaran i bilen på ett sätt, som väl måste betecknas som felaktigt. Alltså en konstruktionsmiss, om än nästan "omöjlig" med tanke på hur biltillverkares utvecklare vallfärdar till dina trakter.

/Lennart
ma
5
matkoh
X1 2013
Så är det. men om man får felet 3 ggr i rad, så startar inte bilen, pga slut juice i batteriet. Så då måste den bärgas & laddas inomhus. Har hänt mig & flera av mina vänner ett antal gånger.

Märkligt att inte andra märken har detta "fel", jag byter bil varannat år & har testat de flesta märkena. Volvo, Mercedes, Audi, VW, Toyota, Kia, Subaru, Skoda, Suzuki .....
Dr
362
Drib
325i-08
Ok. Med den körprofilen skall det inte vara något som helst problem. Som jag ser det som är batterikapaciteten helt enkelt underdimensionerad för dem låga temperaturerna. Har själv ett 80Ah 7år gammalt batteri ca 75% kvar dvs sissådär 60Ah "kvar". Fungerar bra, men säkerligen skulle det vara kapacitetsproblem vid minus 20grader. Så för din bil låter det som om ett konstruktionsfel. Borde rimligtvis gå att stoppa i ett större batteri som löser problemet.

IBS skall se till att ladda batteriet perfekt även vid låga/höga temperaturer.

Återstår således "konstruktionsfel" som du o lenwib är inne på! Frågan är om det är fel i SW som larmar i nödan eller om det är underdim batteri för dessa låga temperaturer.

ma
5
matkoh
X1 2013
Min verkstad har oxå varit på BMW Sverige, men får inte heller gehör. De föreslår att man lindar en "värmefilt" på typ 30-40 watt runt batteriet så att det orkar ta emot laddning bättre. Att sätta in ett större batteri är konstgjord andning, då felt kommer att dyka upp lite senare istället.
Dr
362
Drib
325i-08
Att värma batteriet innebär att du höjer kapaciteten och därmed blir av med felsymtomen.

Laddningen skall/är adapterad för omgivande temperatur (om du har IBS vilket jag tror din modell har). Så laddfilten påverkar inte uppladdningen.

Större batteri tar förvisso längre tid att ladda upp, men med din långa körprofil så blir det bättre.
Dr
362
Drib
325i-08
När jag tänker efter har jag faktiskt stängt av massa onödiga strömföbrukare ex "follow-me-home" etc för 2 år sedan. Detta gjordes för att spara ström då jag råkade ut för samma "fel" som du nämnt . Har inte haft problem sedan dess, men nu har vintrarna varit lite mildare här i Sthlm så det är väl tack vare det.

Hursom, i ditt fall hade jag nog kopplat in extern laddare. Men jag förstår din frustratation, det ska ju inte behövas x-tra laddare. Det låter som konstruktionsfel. Men ibland kan det vara enklare att lösa konstruktionsfelen själv än att strida.

En grej att kolla är att laddspänningen ligger rätt. På AGM bör den ligga runt 14,7V + 24mV/grad under +20 grader. Dvs typ 15,7V vid -20grader, annars laddas inte batteriet helt. Om tempsensorn på IBS är paj/defekt kan du få otillräcklig laddning. Kolla spänningen i "hidden menu".

Lycka till oavsett vilken lösning då väljer.

ma
5
matkoh
X1 2013
Tack för alla bra inlägg. men fortfarande så hävdar jag att det inte är JAG som ska lösa problemet utan BMW. Att sätta in en laddare är oxå konstgord andning som bara försenar symptomen. Sedan hjälper inte någon laddare öht. då ett konventionellt bly batteri laddas otroligt långsamt vid säg -30 grader, det hjälper inte att höja spänningen till 15.7. Så sa verkstaden oxå. Prova ställa ut ett batteri i -30 grader ett par dagar & se om det tar emot någon laddning, eller orkar leverera ström.
Dr
362
Drib
325i-08
Javisst. Jag håller med dig. BMW borde fixa detta.
Att ha rätt och få rätt är tyvärr olika saker.
Orkar du strida mot BMW så är det jättebra.

Personligen skulle jag av nyfikenhet kontrollera att IBS:en fungerar som tänkt. Blir enklare att ta diskussionen med BMW oxå.

Lycka till!
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Det handlar om samma varning men med olika förutsättningar.
Varning "Onormal batteriurladdning" fick jag när jag underhållsladdat batteri. Den kommer vid första motor start efter laddning och sen försvinner. Det har hänt vid två tillfallen under vintern. Bilen står i garage och laddaren är en rejäl Cetek.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.