|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har monterat en Vestfalia dragkrok och en Alexo elsats med möjlighet att stänga av PDC. Men jag hittar inte PDC modulen i bilen. Man skall leda om plusmatningen som går till PDC modulen in genom ATC modulen enligt instruktionerna som följde med från dragkrokslagret. Instruktion för elsatsen hittar man på Länk vid kontakt med dragkrokslagret så tyckte de att jag skulle boka tid med en montör, vilket jag inte kommer att göra då de sålt mig en GDS-sats som skall kunna monteras utan särskild mek-vana. Jag har försökt få info från dem var PDC modulen sitter och var plusmatinigen går. men svaren jag fått var att kolla på instruktionen som medföljde. men som man kan se är den väldigt övergripande och visar ej var i bilen jag hittar PDCmodul samt plusmatining. Hoppas nu på hjälp från någon med lite mer erfarenhet än dragkrokslagret var jag kan hitta plusmatningen till PDCn så jag kan färdigställa installationen på bilen. Bilen i fråga är en BMW 520d F11, årsmodell 2011 touring. | |
|
Tyvärr finns det ingen separat PDC moduli Fxx bilarna. PDC är kombinerat med Junction box electronics JBE som även hanterar en massa annan funktionalitet i bilen, så den vill du defenitivt inte kapa spänningsmatningen till. För att stänga av PDC bak skickar dragkroksmodulen (med orginalmonterad krok) en signal till JBE via canbussen. Jag remommenderar verkligen alla som eftermonterar dragkrok på dessa bilar att använda BMW´s elsats eftersom det finns annan inte helt oviktig funktionalitet som aktiveras när man kopplar in ett släp. PDC är bara en del av det, övervakning av belysning och framförallt funktionen att räta upp släpet vid sladd eller vobbel är sådant man inte får med eftermarknadsinkopplingen. |
|
|
Seriösa svar från dragkrokslagret må jag säga :-/ ------- //Lövet |
|
|
Tack för seriöst svar. Ja svaren jag fått från dragkrokslagret har varit väldigt bra. När jag ringde tyckte de att jag skulle kolla i bilens manual som brukar ligga i handskfacket var jag hittar pdc modulen. Det de skriver på sin sida om 100% kundnöjdhet och support har de inte levt upp till hittils. Väntar fortfarande på ett svar via mail, så vem vet. kanske kan de fixa fram en vettig förklaring på hur det skall kopplas. Svaret som Rickardg gav säger mig att jag skippar nog PDC bortkopplingen och lever med att det pipier i bilen när jag backar med släp... Kanske går att stänga av PDCn med knappen som är bredvid växelspaken, får testa när jag kopplat på släpvagnen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.