AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.303

Var hittar man Textar bromsbelägg till 530d F11?

Sida 1 av 2
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
Har sökt igenom forumet och det verkar som att Textar är bromsbeläggen man ska ha. I några äldre trådar sägs det att man hittar Textar hos mekonomen men jag kan inte hitta dom bak. Har Textar bytt namn eller kollar jag på fel ställe? Eller är det rent av så att nu ska man inte ha Textar längre utan några andra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, Textar finns kvar (det är fortfarande ett varumärke hos TMD Friction som även har Mintex, Pagid med flera).

Finns ingen speciell anledning att välja just Textar (förutom att det är bra belägg). Det går precis lika bra med tex ATE som Mekonomen säljer. Vad jag sett så använder sig BMW av Textar och Jurid (vilka är också bra belägg) - men det går precis lika bra med likvärdiga produkter.

Bromsbeläggen bak är dessutom inte lika hårt belastade och bromsdammegenskaperna hos belägg/skiva är inte lika kritiskt då de inte används lika mycket som fram.

Provade tex själv Road House (ett lite billigare märke) för bakbromsarna på min E34 535i just för att verkligen prova på själv. Fungerade alldeles utmärkt, jämnt slitage, inga kvalitetsproblem och ska tilläggas att den körs "mycket inspirerat" med en hel del hårda och långa inbromsningar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beläggen finns (artikelnummer 2456101), gissar på att det är en fråga om återförsäljare
Länk
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
Jag tackar för svaret, har kollat flera online shoppar men hittar inte Textar som det pratas mycket gott om i forumet, så det får bli ATE.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Ebay.de

Länk
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
En fråga till, jag har sett att det säljs bromsbeläggssatser, om jag nu beställer från ebay då är det inte satser, antar att jag måste komplettera med något då?

Ceramiska belägg från Jurid låter ju häftigt. Behöver man andra bromsskivor då också?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Zulan : Om du knatar in hos BMW nu på kafferasten och köper belägg så tror jag faktiskt att du får Textar-belägg (fast du kan få Jurid också). Då får du beläggen på momangen (dvs om det fanns en tidsaspekt på det hela också - tex du måste ha de till helgen eller liknande).
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
Datorn i bilen säger att de måste bytas om 2000km, så jag tror jag har lite tid och tänkte spara några ören på att köpa dom online.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
bara att söka på ebay tex Textar bremsen kit bmw F11
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Keramiska belägg dammar mindre men har lite lägre friktion/sämre bromsegenskaper.
De passar dock till vanliga stålskivor, men jag har läst på flera ställen att de inte rekommenderas till slitsade/borrade skivor pga. det blir mer buller med de beläggen.

När jag frågade Ate om deras keramiska belägg, skrev de att huvudfokus låg på "komfort" och att de inte rekommenderade dem tillsammans med slitsade/borrade skivor just pga. ljudet.

Bakbromsarna är som sagt inte så kritiska som främre dito, så köper du "märkesbelägg" kommer det att fungera ypperligt, troligen kan du använda nästan vilka belägg som helst som är E-märkta utan att märka någon större skillnad så länge du inte håller på med bankörning eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Zulan : Vad blev det för belägg? Blev det ATE?

Av ren nyfikenhet, vilka var de viktigaste egenskaperna du sökte hos bromsbelägg bak? Dvs vad var dina kriterier?
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
Det var faktiskt en bra fråga BMW-Slangen. Jag har inte kommit till skott men ska ta och beställa nu på momangen. Jag hade fått för mig att de här Textar var bäst men de är ju också väldigt dyra i jämförelse.

Desto mer man kollar runt desto fler alternativ hittar man. Jag hittade en tråd där man sa att Remsa var de absolut bästa, dammade minst och var billiga. Precis tvärt emot vad man hittar några trådar på detta forumet. Dock har jag varken hört bu eller bä om ATE och de är inte så dyra så det känns väl som ett bra val. Vet inte varför jag egentligen tycker det är viktigt, kanske för att jag bara haft bilen i en vecka och tycker det är kul att köpa det bästa jag kan hitta till den.

De egenskaper jag var ute efter var att inte damma allt för mycket samt att inte skrika.

Ett annat frågetecken jag har är om man ska ha med varningskontakt eller inte, hur f%& ska man veta det??
Zu
37
Zulan
530d m-sport -11
Hehe, jag borde hålla mig till att syssla med datorer, det här med bilar är verkligen jävligt svårt.

Går man då in på mekonomen så har dom ett bromsbeläggsats bak som inte har något fabrikat, känns ju inte så bra Länk

Sen har dom då ATE Länk
Men de är inte i lager=!

Då blir helt plötsligt ebay Textar sats både billigast och i lager Länk
Men dessa är då utan varningskontakt som jag inte vet om jag ska ha eller behöver, eller vad det är för den delen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Definiera "bäst"!
I ditt fall tolkar jag det som att det ska damma lite och inte skrika. Samt vara prisvärt. Ofta lång hållbarhet brukar vara med på listan också.

Har du inte några väldigt speciella krav såsom extremt litet bromsdamm eller ska köra längre pass på banan och behöver avlasta frambromsarna så kommer vilket E-märkt bromsbelägg som helst att fungera - precis som Johan B nämnde tidigare. Du kommer inte se eller märka någon skillnad. Även de billigare märkena har en gummiliknande yta som minimerar risken för skrikande bromsar (detta var något som förr kunde skilja billigare och dyrare märken men så är det inte längre).

För bakbromsarna spelar inte bromsdammsegenskaperna hos beläggen så stor roll, det är i princip endast fram som detta spelar någon roll. Speciellt med den körstil som de flesta av oss använder (där bakbromsarna i princip aldrig får jobba utan de brukar vara helt sönderrostade på de flesta familjebilar).

Men jag känner igen din frågeställning, var/är precis likadan. Så summerat så skulle jag nog vilja säga att för bak så välj de belägg som är mest praktiskt (tex så provade jag ett billigare märke Roadhouse från AutoExperten bak på min E34 535i bara för att bevisa för mig själv att de fungerade alldeles utmärkt - och de gjorde de).
Jag skulle däremot nog lägga mer tid/vikt på val av belägg fram. Om bromsdamm är ett orosmoment så varför inte prova de belägg med keramisk inblandning (precis som Johan B säger) - har hört flera som sagt att bromsdammet minskas väsentligt. Men samtidigt har du nog de nackdelar Johan B nämner. Så du får själv se över hur din körprofil ser ut och vad du prioriterar.

En varningssensor behöver du inför bytet (även om nuvarande inte slitits av är det i princip omöjligt att ta loss den utan att ta sönder den).
Den måste du köpa separat. Inga bromsbelägg (inte ens Textar) kommer med varningssensor.

Det sitter alltid (på alla BMW jag kan minnas) en varningssensor per axel (tror det var vänster fram och höger bak). Så ska du byta beläggen bak så behöver du köpa en varningssensor.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Lite off topic kanske, men Fxx har haft problem med att bromsbeläggsvarningen varnat för tidigt, så kanske en bra ide att dubbelkolla att dom verkligen är slut/tunna innan du köper nya (även om de iochförsig måste bytas förr eller senare)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När vi beställer belägg från grossisten så finns det premiumbelägg som oftast är Textar sedan finns det ett billigare alternativ typ noname. Likaså på bromsskivor där Zimmerman är premium.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tycker de flesta modellerna från 2005 och uppåt varnar i tid och otid för allt möjligt.

Har aldrig litat på den funktionen, ser inte vinsten med det (då det är extremt otillförlitligt). Har dock alltid monterat slitagevarnare, för att få "factory-look".

Vid däcksbyte sommar=>vinter och vinter=>sommar inspekteras tjocklek på bromsbelägg, tjocklek på bromsskiva samt en övergripande snabb visuell inspektion att allt ser normalt ut.

Görs då två gånger om året, man får alltså förvarning i god tid om när det börjar bli dags att byta något i bromssystemet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är oftast dåliga skivor som är orsaken att det "tjyvindikerar" för slitna belägg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@hasso : Intressant! Men hur tusan kan skivorna påverka Kliar mig i huvudet men får inte ihop det.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Skivorna slits inte jämnt, det blir en kant längst ut som slitagevarnaren tar i och då indikerar slitna belägg.
Det problem jag syftade till handlar mer om att innan slitagevarnaren tar i skivan (och varningen blir "röd" ) så räknar bilen ut återstående körsträcka och den beräkningen har man haft problem med på F1x bilarna och då indikerar idrive att tidigare bromsbyte än vad som behövs.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Rickardg : Ok, då hänger jag med (har dock aldrig varit med om det eller ens sett det på någon av mina BMW's)!

Ja, den "virtuella" slitagevarnaren är ännu värre! Den anser jag är helt och hållet skräp! Idioti... Tycker det stjälper mer än hjälper, bidrar bara att distansera användaren ännu längre ifrån verkligheten (och på sikt fördumma användaren).

Fast all utveckling går mot att förenkla och underlätta för användaren (gäller allt från datorer till tvättmaskiner - är väl ingen som saknar att knacka config-filer manuellt för hantera IRQ's och systemminne bara för att få dit ett ljudkort). Så det är ett naturligt steg, men det känns som att de fortfarande håller på att ta sina darriga första steg här. Så det är på rätt väg, bara det att det är lång bit kvar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.