AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.457

Tips på motorolja E53 4,6iS

Tänkte byta olja på min X5 4,6iS som gått c:a 17000mil! Har haft bilen avställd en längre tid,och för 1,5 år sedan och c:a 200 mil sedan bytte jag olja+filter.Då hade jag i den olja som BMW säger att min motor ska ha, Castrol LL 0-30.Men jag har fått för mig att en annan viskositet och fabrikat kanske skulle få
motorn att gå lite tystare vid start med kall motor.Har tidigare googlat lite gällande ett rasselljud som finns ibland vid start,och som även kan höras vid start av varm motor.Tror inte att det är nåt annat än att
lyftarna töms på olja lite då o då,men ska byta den hydrauliska sträckaren ändå.
I samband med detta tänkte då byta till en annan olja än Castrol och har kollat lite på Levoil.de.
Vet att BMW byter leverantör till Shell nu under våren,och det känns som att i dessa "slitna kamkedje tider"att det kanske är nåt som man inte går ut med.

Tacksam för synpunkter gällande detta och tips på vilken olja som vore bra i min motor!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Många här använder Aral 0w-40 som är en mycket högkvalitativ helsyntet och dessutom prisvärd. Den enda andra oljan som jag använder är Mobil1 5w-50 som sommarolja och skulle kanske kunna göra motorn lite tystare, men den är inte så lämplig i februari kanske.

Mvh
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Kör Aral 0w40. En kanon-olja för 50 kr/litern på levoil.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Castrol är inte ens helsyntetisk som Aral är. Förhoppningsvis ser någon av olje-gurusarna denna tråd, de brukar ge grym information!
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tipset från min mekaniker var att köra med samma som den fått tidigare och i förekommande fall inte helt plötsligt börja köra med någon som är med betydligt lägre viskositet . Äldre motorer kanske heller inte alltid mår bäst av för fin och tunn olja. Sa han i varje fall, vad vet jag :)
Tack för svar! Har kollat lite,och det blir nåt,antagligen Shell Helix eller Aral!
Återkommer på forumet hur jag bedömde bytet !!!!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gustaf76: sa din mekaniker vad som händer om man byter till en annan typ av olja?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Biltemas häller jag i (och min förbrukning har gått ned)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det viktigaste är hur ofta man byter olja och filter samt att man inte gasar hårt innan motorn fått gått åtmindstone 10 minuter. Betänk att din är en iS variant så den bör man vara noga med kvalitetsolja.

Att det låter och slamrar med tiden har mest att göra med att sot, oförbrända partiklar och koks sätter igen de hydraliska ventillyftarnas funktion samt även den kolv som via oljetrycket sköter funktionen av att sträcka kamkedjan. Ogynnsam körprofil på BMWspråk kan vara kortkörning, kökörningar och väderomslag mm.
Det går att göra en del åt det om man gillar additiver. OMEGA 907 löser upp en hel del av den "skiten" som cirkulerar runt och finns på Länk och kostar under 200 kr flaskan. Jag brukar hälla i det innan jag kör till verkstaden i lungt tempo, kanske 30 minuters körning. Har hällt i den så blir det kanhända lite renare, iaf är min känsla då jag använt detta i förebyggande syfte vart 10000e mil eller på nyinköpta begagnade bilar(där minskar tickandet markant) där man inte vet hur oljebytena är skötta. 909:an ska jag prova nu vid nästa oljebyte men det kan man nog inte höra eller mäta sig till. Oljebyte är billigare än metallreparationer sägs det ofta:)

Aralen är mycket bra men måste beställas från tyskland för att blir prisvettig.
I ditt fall hade jag rekommenderat ett snabbbesök på Länk :s butik. De har Castrol Edge FST 5W/30 nu för 85 kronor litern och har något hundratal liter kvar på reapallen. Den är BMW LL04 godkänd. Det finns Champion helsyntet också LL04 för 70kr litern om man så önskar men gillar man varumärken så kan det vara en känsla man köper sig det med:) Blev en låda av varje Castrol och Champion för mig så man har ett lager nått år. Finns en utgående Champion med BMW LL för 50kr som säkert funkar lika bra eller bättre än Biltemas som i sig inte är fel om man byter ofta som med alla oljor och vätskor.

Slitna kamkedjor har sällan med byte av oljeleverantör och göra. Att Shell numera tillverkar en olja som det står BMW:s namn på är det som avgjorde. Dels så är oljebyten vart annat år eller 30000km det som tar det som bekrivs i stycke 2 ovan angående försämrad funktion av kamkedjesträckaren till att det blir ventilsallad.... Att sen dagens kamkedjesträckare är delvis tillverkade av plast och man i många fall gått över från dubbelkamkedja till enkelkamkedja( det är faktiskt de som räknar $ motiverade att det skulle tas bort medans de som konstruerar och provar tekniken tog fram grunden). Nu får $-människorna en garantifaktura som är mycket intressant per bil, tro mig... N63 kampanjen som just börjat i USA återställs serivceintervallet till 1 gång om året...

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.