AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.847

Vanosproblem E61 - plånkan tom

tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Hej.

Efter en del reparationer på verkstad är pengarna slut och det återstår något fel med vanosen. Enligt mekanikern kan det behövas en ventiljustering. Prislapp ca 20000.

Bilen har ungefär var 10:e körning börjat hicka. På tomgång ligger motorn och pendlar kring 500 varv och ibland dör den och är riktigt svårstartad. Ibland tänds motorlampan gul. Låter man bilen stå 10 minuter verkar felet vara borta men den är lite orkeslös på låga varv.

Min tanke är att jag tänkte försöka skruva lite själv (herregud).
Jag har väl mekat lite tidigare,typ bytt kylare på en E34, bytt lite styrstag osv, men aldrig gjort några större ingrepp.

Efter att kollat runt på diverse forum låter det som att ett byte av O-ringar skulle kunna göra susen, men det är ju tråkigt att skruva isär allt och sedan kvarstår felet.

Är det någon som har bytt ringar kontra gjort en ventiljustering själv och hur svårt är det egentligen? Eller är det någon som känner igen felet och kan det vara något annat?

Som tillägg kan jag nämna att iDriven är död (om det skulle vara nått elektroniskt) samt att bilen är körd på skräpolja.

Hoppas på svar...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Börja med att byta mekaniker.
Klart du ska skruva själv.
Det går inte "justera ventilerna", de är självjusterande så antingen försöker han blåsa dig eller så vet han inte ett skit om vad han sysslar med.
Häng gärna ut honom!

Hur långt har bilen gått? O-ringarna bör inte vara så pass dåliga att de ger såna här stora problem.

Har du felkoder på vanosen?

tufftomat
525I/A -06 E61
Kärran har väl gått ca 18000 mil.

Nu tog jag bara några snabba anteckningar när jag pratade med han i telefon (hade dessutom en bandgrävare bredvid som körde för fullt och hörde knappt i luren) och jag tyckte han nämnde ventiljustering. Men nått med vanosen var det i alla fall efter felkoder och att det var ett ganska knepigt ingrepp.

Vill inte hänga ut han eftersom jag haft bilar hos honom tidigare, fått bra service och varit nöjd.

Men kan det vara värt ett test att bara byta ringarna?
Hittade den här guiden och det verkar ju inte vara allt för svårt, däremot kommer det nog ta ganska lång tid.
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen är körd på "skräpolja", kan det vara så att ventilerna till vanosen är igenkläggade!

Antingen skulle jag lossa dem och se hur det ser ut och rengöra dem, eller skulle jag testa denna produkten:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Hej,

Jag hade problemet med min bil att den svajjade på tomgång, var lite halvslö ända upp till 3500 varv.
Bytte ut mina o-ringar i vanos-enheten och nu går den bra mycket bättre, starkare och inte alls samma symptom som innan. Ingreppet i sig är inte speciellt svårt alls, jag lämnade bort min eftersom att jag inte har något bra ställe att skruva på. Följ guiden så ska allt gå bra, samt passa på att byta ventilkåps packningen när du ändå är där och gräver.

Jag råkade beställa två uppsättningar o-ringar, har mao en uppsättning liggandes om du är intresserad.

/T
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ett litet test som du kan prova för att kolla om det är vanos:
When below 50 degrees F, disconnect the electrical connection on the exhaust solenoid and start the car. If the car warms up through / out of the blue temperature zone without any hesitations, stumbles, engine "jolts" you have your answer ... the seals have failed.

Kolla denna länk: Länk
På bild tre, fyra och sex ser du den stora runda cylinder som du kan plugga ur kontakten direkt på baksidan för att prova.

När jag provade rycka kontakten till solenoiden så gick min motor hur fint och stabilt som helst på tomgång, speciellt när den var kall. Jag hade inga koder eller kunde inte heller se något fel när jag kollade livedata via INPA, så problemet behöver dessvärre inte visa sig alls förutom på motorns funktion.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Ser att det står exhaust solenoid i texten ovanför, jag provade med insugssidan och det var även den jag refererade till i länken, samma resultat.
tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Tummps: Har inte hunnit svara men det jag kan nog köpa O-ringarna av dig om du har dem kvar. Passar de en E61?

Hursomhelst så har jag fått tillbaka kärran. Felkoderna mekanikern fått fram var kamaxelgivare alt vevaxelgivare. Eftersom budgeten för tillfället sa nej så lär det väl bli att jag gör ett tappert försök att byta dessa också.

Har grottat runt i sprängskisserna på realoem.com och hittat vevaxelgivarna för insuget men är lite osäker på positionen för kamaxelgivaren. Sen är ju kanske sprängskisserna lite svåra att läsa ibland , vad som behöver monteras bort.

Men men...får väl dyka ner med huvudet i motorutrymmet och reka lite.

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Om du har en M54 motor i din bil så ska ringarna passa, ja. Däremot N52 tror jag inte Vanos enheten ser likadan ut, och om jag inte ser helt fel så borde du ha N52 motorn i din bil eftersom att den är från -06.

Kolla denna så ser du hur solenoiden sitter: Länk

Antog från början att du hade en M54 motor, den ser inte likadan ut som N52.
tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Ja det är en N52 motor så då passar de nog inte. Men tackar ändå :-)

Tackar för länken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.