|
|
|
|---|---|
|
För de som hängt här ett tag (och har ett väldigt bra minne) kanske kommer håg att jag efter 3 år och tresiffrigt antal stilleståndsdagar fick ett återköp på en E61 530i (MÅ 2007). Felet då var en kombination av injektor-historien och en verkstad som gjorde en felaktig tolkning av felkoderna (fick jag reda på senare) Efter den bilen blev det en likadan (E61 530i MÅ2010), för blixten slår ju aldrig ned två gånger på samma plats. Jodå, det gör den visst, för efter knappt 6 månader varnade bilen för motorproblem som slutade med att jag var utan bil i två månader och fick en ny motor på kuppen. Befintlig motor hade kunnat renoveras men Paulssons Bil tyckte jag hade fått lida tillräckligt med 07:an och bekostade komplett motorbyte. Kundservice när den är som bäst. Sen gick bilen som en klocka, vill jag upplysa, och jag hade inte sålt den om jag inte blivit lockad av låg pundkurs samt möjligheten att köpa en V8:a. Nu har jag som bekant en "engelsk" F11 550i MÅ 2014. Motorproblem? Aber natürlich! Jag hade knappt fått hem bilen innan den meddelade att det var dags för oljebyte. Lite ironiskt eftersom det var precis det jag gjort efter att fått hem bilen; jag tillhör det lite konservativa gänget som helst byter olja efter första 100 milen, samt därefter var 1000-1500 mil. Denna gång visade det sig att det var oljenivåsensorn som var knas. Den byttes medan jag väntade - ingen stor grej, mest irriterad över att behöva åka in på verkstaden med en så pass ny bil. Jag hade dessutom märkt att ibland när jag kör iväg misständer den lite på låga varv, men har inte upptäckt något effektminskning - vilket inte är så lätt att göra med en massa vrid från låga varv och en hel del hästar under huven. Så när jag startade bilen en varm julidag i fjor blev jag inte helt förvånad över femeddelandet "Drivlina. Kör försiktigt". In på Förenade Bil igen och de kunde inte hitta något (får jag skriva "igen" utan att låta alltför syrlig?). Så gick det 8 månader och det hände igen. In på Mechanum Malmö och fick glädjande nog en mekaniker som verkligen kan bilen och BMW. Dessutom av tysk börd, vilket på något sätt skapar större förtroende när det gäller service på BMW för mig... :) Nu visar det sig att injektorn på 5:an felvarnar, men datorn i övrigt inte anser att bilen går illa, så det slutar denna gång med att tändspolarna får byta plats (vä <-> hö) och nya tändstift skall monteras. BMW vill nämligen inte ge mig nya injektorer på en lågmilebil (de erkänner alltså att det kan vara ett problem på de som gått "längre"). Suck. Jag måste säga att jag idag ser BMW mer som BmW - Motorenwerke är inte det något de skall skriva i versaler, enligt min enkla mening. Kanske man kan be dem ändra deras logotyp... :P? I övrigt är det en fantastisk bil som absolut når de höga krav jag ställt på den, men det är verkligen irriterande att alla bilar jag haft de senaste sju åren haft motorproblem. Och oroväckande. Och jag tror inte det är sista gången jag fått det felmeddelandet heller. DubbelSuck. ---- BMW CS/SC #6212 | |
|
Direktinsprutade bendinare har ännu inte blivit den nivå av driftsäkert som man kan förvänta sig efter såhär lång tid. Säkert beroende på att de på många marknader är en mindre betydande del av utbudet. Tyvärr verkar inte all ny teknik gjord för användning. Lider med dig. |
|
| Vad är logiken mellan signalering för oljebyte och fel på nivågivaren, fick du svar på det? | |
|
Kane - Nix. Med tanke på att jag inte kan riktigt så mycket om mekaniska komponenter i bilmotorer som jag kanske själv vill erkänna, så kan det ha varit en annan sensor de bytte och att jag hört fel. Det finns kanske en sensor som känner av oljans kvalitet och det är nog den som byttes... tror jag. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag lider med dig, att behöva åka i skytteltrafik till verkstaden är inte roligt, särskilt inte om man måste åka därifrån i lånebilar :( Hur har det gått med din F11, har du lyckats få lagandet på någon typ av garanti eller har du fått pröjsa själv? Jag tycker det är intressant att du har haft seriösa problem med motorn på tre nya bilar i rad, det får mig att börja fundera vad det egentligen är för kvalitet på motorerna i våra bilar :-S Visst är det så att det är på sådana här forum som man hittar problemen som uppstår med bilarna, det är inget unikt för BMW, men jag har själv haft en del problem med en ny F10 som jag börjar tröttna på rätt rejält. I övrigt är bilen väldigt trevlig och ger sken av att vara väl ihopskruvad, men att inte kunna lita på att bilen skall fungera och hålla ihop är ett stort aber - det är väldigt långt ifrån premium i mina ögon. Jag är även imponerad över att du fortfarande kör BMW, trots dina återkommande problem. Har du någonsin funderat på att byta märke? Och till vad isf? Själv har jag börjat fundera, detta är min första BMW och jag är som sagt inte imponerad av tillförlitligheten, Men jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha istället... Några av mina krav är 4x4, stark diesel (minst 300hk), samt körglad. |
|
|
Tack jsn! Allt går på garantin, den är ju bara 1,5 år gammal - annars hade det blivit dyrt... Håller med dig ang kvaliteten på motorerna numera. Känns som att man tolererar allt lägre kvalitetskrav för att hålla kostnaderna nere och vinsten uppe (på kort sikt). F3x-serien inredning är väl ett bra exempel på detta... Att jag fortfarande kör BMW beror mycket på dels den behandling jag får som kund och dels vad BMW-ägandet ger i övrigt. Med några få undantag har kundservicen varit bra alt mycket bra. Jag vet att det spys en del galla över service och kundbemötande på detta forum, men jag är i princip nöjd. Annars säger jag ifrån - var så säker :) Jag gav upp Alfa Romeo 2001 och vänder gärna tillbaka till märket när man fått ordning på produkterna så att de är värda namnet - tills dess ser jag inte så många andra alternativ om man vill ha körglada bilar. Och mellan verkstadsbesöken är jag väldigt nöjd med min bil! En 550i är väldigt, väldigt vanebildande - tro mig... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite OT men ändåså... @Narvselius/Kane : Ni är inne på helt rätt spår. Kombinerat med nivågivaren sitter en "oljekvalitetssensor". Egentligen sitter det tre sensorer i samma grunka (kallas "oil condition sensor" av BMW) - den kan mäta temperatur, oljenivå och oljekvalitet. Temperaturen mäts med en "vanlig" sensor (dvs ett sensorelement som ändrar resistans linjärt med temperaturen - tror platinum används här då det är ett lämpligt ämne för detta). Oljekvalitetssensorn är inte så avancerat som det låter. Förenklat så mäter den hur oljans elektriska egenskaperna ändras över tid - ett grovt mått på oljans kvalitet (vatten och metallpartiklar förbättrar tex ledningsförmågan). Nivån mäts med samma princip. |
| Tack slangen för klargörande. | |
|
Tack bmw-slangen! Hade på känn att jag inte fått det helt rätt från början :) Ska passa på att ändra i min "logg" där jag för in allt som hänt med bilen. Den är lite längre än vad jag hade förväntat... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Min fars 330 xd -13 som vi tog hem från England gick var en injektor sönder på efter ca 3-400 mil, den knackade och gick ryckigt ibland, tog BMW flera besök och timmar att hitta felet, gav ingen felkod tydligen, kändes lite sådär på en såpass ny bil. Nu 2500 mil senare så har övriga hållit peppar peppar.. mvh Tobias |
|
|
@Narvselius - Har jag förstått det rätt att du privatimporterade din F11, men att BMWs garanti ändå gäller i Sverige? Det är riktigt intressant isf tycker jag, med tanke på mina problem är jag oerhört glad att jag inte privatimporterade en bil utan köpte svensksålt, men om mitt antagande ovan stämmer så hade jag lika gärna kunnat privatimportera en bil. Jag håller fullständigt med dig runt den lokala verkstadens bemötande, och det gör att jag fortfarande inte har uteslutit att fortsätta med BMW. Men generalagenten ger jag inte mycket för, och det svärtar till slut ner den lokala verkstadens rykte. Verkstaden är ju bakbunden av vad generalagenten beslutar som garantiåtgärder om verkstaden vill få ersättning för arbete och delar. I mitt fall ville generalagenten, allt annat lika, göra om samma åtgärd vid tredje försöket som de redan försökt med vid första resp andra försöket - där tappade jag fullständigt förtroendet för generalagentens så kallade kompetens. Det i kombination med att vägra svara på kontaktpropåer från min sida, men ändå skicka vidare mina propåer till den lokala verkstaden gör att de inte står högt upp i aktning hos mig. Dock skall jag nog ta mig en titt på vad tex Porsche kan erbjuda när den dagen kommer. @bmw-slangen - hur stor påverkan har oljekvalitetsmätaren egentligen på bilens uträknande när bilen skall in på service? När jag pratade med min verkstad huruvida bilen verkligen mäter oljekvaliteten eller om den "räknar fram" när nästa service skall göras svarade verkstaden att den räknar fram detta. Också, jag märkte absolut inge skillnad på länge kvar till nästa service när jag gjorde ett extra oljebyte efter ungefär halva tiden. Så på min bil har den inte någon dramatisk påverkan... |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@jsn : Vet inte om N57S/N57Z (för det är väl den motor du har) har oljekvalitetsmätare - men vi får anta att den har det. Tyvärr, har ingen info hur värdena från denna oljekvalitetssensor är inbakad i den algoritm (som börjar bli mer och mer avancerad) som bestämmer kvarvarande mil/tid. Till största delen räknar den nog fram kvarvarande mil/tid, precis som verkstaden säger. Nu spånar jag fritt här : den här "oljekvalitetssensorn" är ju ingen magisk pryttel - den har ju kraftiga begränsningar (är ju långt ifrån endast de elektriska egenskaperna som avgör om en olja bör bytas eller inte) - så jag skulle gissa på att den fungerar mer som ett "larm". Dvs indikerar denna sensor att kvaliten är dåligt så tar nog den prioritet över vad det uträknade värdet säger. Man kan jämföra med tex ett köksfläktsfilter - om det ska bytas efter 500 stekta köttbitar / 5 år och man börjar se att det droppar fett från filtret - då är det nog bra att byta det trots att det är 200 köttbitar kvar att steka. Det här är bara mina egna spekulationer och ideér - men det är så jag skulle implementerat det iallafall. |
|
@_pancho_: Jag verkar ha något liknande, trots annan motortyp. Skall in om en vecka och hoppas at BMW godkänner att injektorn byts på 5:ans cylinder. Håller tummarna. @bmw-slangen: Har för mig att det funnits liknande diskussioner här vad sensorerna egentligen mäter och hur. Tror du ligger ganska nära sanningen att det "bara" är ett larm som man manuellt måste hantera. Och i mitt fall var det själva larmanordningen som var fel... @jsn: Jag direktimporterade en fabriksny bil, så givetvis fick jag alla garantier med. Och i mitt fall dessutom bättre än de som GA i Sverige ställer upp med (bl.a. 5 års fri service/8.000 mil). Att GA inte svarar på propåer är helt enligt deras strategi att inte bemöda sig med detta - det skall tas av den lokals handlaren (dvs en BMW brandad-ÅF eller Mechanum). Och tur är det. När jag surnade till efter 6 besök för samma fel skickade jag ett skarpt mail till GA i Sverige och fick tillbaka ett brev som jag ramat in. Det riktigt roliga var att bara strax efter jag fick brevet om hur bilen var bra och att de fel som uppstått var enskilda händelser som inte kunde ses i ett större sammanhang så havererade bilen igen. :) Det vår då som Paulssons bil (Helsingborg, väldigt bra) köpte tillbaka bilen. Det är synd att den svenska "trygghetsnarkomanin" gått så långt - det finns oftast bra affärer att göra om man tar sig lite utanför sin komfortzon och kollar vad Europa i övrigt har att erbjuda. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Jag förstår GAs generella inställning, men i mitt fall ville jag ha en konstruktiv diskussion med BMW Sverige runt hur vi skulle gå vidare med felsökningen på min bil efter att de misslyckats fixa felet för tredje gången, inkl ett återtagande av bilen. Jag köpte min bil nästan ny, men inte av en bilfirma utan från ett leasingbolag (säljaren och jag kom överens om om ett pris på bilen, jag betalade de pengar leasingbolaget skulle och överskjutande del till personens företag jag köpte bilen av). Konsumentvägledningen i min kommun menade att mina största chanser att få till ett återtag var att ta det med GA, samt fortsätta via ARN om GA inte gick med på mitt förslag. Då skrev jag till GA om begäran om konstruktivt samtal, och fick absolut inget svar tillbaka. Tyvärr vågade jag inte gå vidare innan jag fått "second opinion" från jurister, och den processen drog tyvärr ut på tiden innan jag fick deras svar (svaret från juristerna sa också att mina största chanser var att prata med GA, och förmodligen behöva ta det via ARN och/eller KO) och då var bilen redan inbokad för ett fjärde försök att fixa felet. Den lokala verkstaden/firman har inga möjligheter att göra ett återköp då jag inte köpte bilen genom dem. | |
| @Narvselius: Kanske bytt till en billigare underlev.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.