|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en fundering om styrningen i motorvägsfart på min F11. Just nu är det 225/55 R17 RFT Nokian friktionsdäck på bilen. I låg fart upplever jag bilen som lagom lättstyrd, men i motorvägsfart är den något för trög. Självklart vill man inte att bilen ska vara så lättstyrd att den blir instabil, men jag vill gärna kunna följa motorvägen lite avslappnat med en hand, vilken inte riktigt går nu. Är detta normalt BMW-beteende? Kan det ha med däck eller lufttryck att göra? | |
|
Någon som har några tankar om detta? |
|
| Vad har du för lufttryck i däcken? dryga 3kg bör du ha | |
|
Jag tror inte däckstrycket inverkar så mycket på detta när man har lite fart. Tycker dryga 3 kilo låter väldigt mycket.... Jag tror snarare att det är så den fartberoende servoverkan är kalibrerad och inte så mycket att göra åt. Jag upplever oxo att servoverkan är på gränsen till låg i motorvägsfart jämfört med tx E60 |
|
|
Tack för synpunkter! Höjde från (f/b) 2,3/2,3 till 2,7/3,0 och upplevde en liten förbättring. Dock körde jag för kort sträcka för att kunna avgöra med säkerhet. Jag testa lite till och återkommer. Tycker inte att man kan säga att det är en så fantastisk långfärdsbil om man upplever att man måste ta i (ok, nu överdriver jag lite) för att följa en motorvägs kurvor... Har f.ö. försökt bringa klarhet i vad som skulle vara ett bra tryck i mina 225/55R17, men som ni vet får man 10 olika svar om man frågar 10 olika personer. 2,7/3,0 är ju en bit högre än vad BMW rekommenderar, men många hänvisar till däckexperter och säger att 2,7 som riktmärke är lagom till 55-profil. |
|
|
Jag flikar in här lite med en fråga jag med, Jag har 235-35-19 resp 245-35-19 Odubbade vinterdäck, vad ska jag ha i lufttryck?? Kör med 3kilo runtom just nu |
|
|
Generellt så gäller högre lufttryck ju lägre profil :) Personligen vill jag ha ett ganska högt tryck i mina däck. Det står på däckssidan vilket som är däckets max-tryck, så länge man håller sig under det så slits inte däcket snett/fel pga för högt lufttryck. sedan tycker iaf jag att man märker rätt tydligt när bilens gång börjar bli stötig pga lufttrycket, då får man sänka något eller ett par hg tills man blir nöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.