AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.138

Nya Serviceintervall 3-serie F30?

Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Hejsan!

Tänkte bara upplysa/höra med er om att serviceintervallen på min 2012:a 320d F30.

Man har ju hört från staterna att BMW har reviderat serviceintervallen så dem är mycket kortare.
Vet inte om det spridit sig till Europa men när jag lämnade in min bil för sin !!!ANDRA!!! service på 6400 mil häromdagen så märkte jag att nästa service var om 1800 mil. Alltså närmare hälften av vad den var innan. Vill påpeka för de som får magsår av så långt serviceintervall att jag har bytt oljan själv varje 1500 mil, då jag precis som dem insett att det tamigfan är galenskap att åka över 3000 mil på samma olja.

Eller har det månne göra med att eftersom bilen nu är över 3 år gammal, och den fria servicen är slut? På så sätt mjolkar de in pengarna de förlorat på att erbjuda gratis service i tre år (dessa bönräknare har ju ingen nåd alltså). Det låter rätt troligt, dem lockar ju så många tjänstebilsförare med detta argument, och eftersom dem inte ägs mer än 3 år så drar dem gärna ut på servicetillfällena.

Har ni andra upplevt samma sak? Hur är era erfarenheter?

Uppskattar svar då jag snart byter in bilen på en sprillans 520d F10 med nya B47 motorn. Skulle vara guld att veta om den har samma idiotintervaller eller ej.

Tack allesammans ni är guld på detta forum!
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Vad ska göras om 1800 mil? Servicen på BMW är ju konditionsbaserad, dvs bilen håller reda på vad som ska servas. Min var inne förra året för olje och flterbyte och bilen visade sen 2000 mil till nästa då bromsvätskan ska ses över (tror jag i alla fall att det var).
Kolla i service menyn så framgår det vad som ska göras.
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Bra idé, det glömde jag bort helt. Tog för givet att det gällde oljan.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
kan vara enbart
bromsvätska efter dina 1800mil
Säger väl sej självt om 2 olje byten sker med 3200 mil att bmws indikatorer är helt galet felinställda !!
Inte undra på att dom havererar ideligen och kostar ägarna massor av stålar i reparationer.
Bara första sidan på AP idag är ett bevis på kass kvalitet hos bmw eller då service intervallet.
Att problemen radar upp sej vintertid är inte heller konstigt då en BMW sällan klarar en vinter problemfritt.
Fattar inte att många slänger ut fantasi belopp på självklara felkontruktioner som bmw strulat till själva ???
Bytte märke för 4 år sedan och lyckades fimpa den sista bmw skrothög från gården för 2 år sedan.
Sedan dess Volvo och betydligt billigare ägande !!
Förstår att Volvo säljer mer än det här tyska skit märket till bil.
Inte ens tyskarna själva väljer skiten längre då Audi är betydligt längre fram i utvecklingen.
Helt absurt att många fortfarande hyllar bmw som en sk premium bil ????
Är det premium med alla dessa inlägg om katastrof fel va ???
Från 5000 kr för en baklyckta till 125000 kr för en utbytes motor ....helt jävla absurt !!
Blåögda bil ägare eller sjukt mycket fåfänga eller vad är felet ????
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Alex lugn i bussen nu :)

Anledningen till att just MIN bil ville ha 3200 mil mellan servicetillfällena är för att jag kör enbart långa sträckor och extremt snålt, min snittförbrukning under 3 år är 0.45 l/mil, tro det eller ej. Jag kallkör i princip aldrig bilen då detta är förrädiskt för dieselmotorer. Jag har då en gammal Volvo som slitvarg.

BMW är inte ensamma om att ha konditionsbaserad service/longlife service. Volvo, Audi, Mercedes har även det. Så ditt argument om att Volvo som inte ens har gratis service (förrutom på XC60) skulle vara betyligt billigare i drift köper jag inte. Speciellt om båda bilar är under garantitiden och eventuella konstruktionsfel förhoppningsvis är åtgärdade (om det mot all förmodan skulle finnas sådana). Sedan finns ju maskinskadeförsäkring också, det vet du va?

Visst, BMW är väl inget under av ingenjörskonst på så sätt att de är oförstörbara. Det är de flesta medvetna om. Men på de senare modellerna har jag inte hört något om några grava konstruktionsfel som leder till haverier, som exempelvis tidiga N47 motorer. Min bil har rullat helt strulfritt i 6500 mil och jag tvivlar inte en sekund på att den skulle klara det tredubbla utan problem. Så länge man sköter oljebytena.

Är BMW:s serviceintervaller ett sånt hatobjekt för dig så kan man ju faktiskt få ändan ur vagnen och köra sådana simpla saker som oljebyte själv. Till halva kostnaden dessutom. Det gör jag.

Att Audi är betydligt längre fram i utvecklingen låter jag bli att kommentera. Det är din subjektiva bedömning.
Verdi
Vi tar väl våra mediciner allihopa? :-)
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Hursomhelst,

Kollade mer ingående i bilen och visst var det inte oljan som skulle bytas.
Det var beläggen fram bara. Oljan var det 3100 mil tills den ska bytas, men byter såklart långt innan det :)
Ja valet är fritt vad man vill bränna sina pengar på ;)
Ägt 5 st bmws i mitt liv och klart de kostsammaste bilarna jag ägt.
Ändå var dessa inte ens nära i kostnad av de nyare modellerna som kräver motorbåten så fort trippmätaren kliver över 10k intervallet,men såklart då har oljan nyss bytts för 3e gången ;)
Edit:Motobåten=Motorbyten :)
Verdi
Otroligt att du kan veta så mycket om olja Alex. Mer än BMWs ingenjörer tydligen.

Känns som du haft otur och är mer än lite bitter. :-) Själv har jag inga varma känslor inför VAG i allmänhet och Audi i synnerhet på grund av allt möjligt från turboras och kamremshaveri till tändspolar och allehanda motorstyrningsfel till överdriven konsumtion av glödlampor.

Att Mercedes haft lite halvdassig kvalitet har jag märkt på nära håll genom min far.

Har även läst om såna som haft jätteproblem med sina Volvo också så jag tror man kan ha mer eller mindre tur oavsett vilket märke man väljer.

Har inte haft ett enda allvarligt fel på mina BMW. Nu är det snart 6 år sen jag bytte märke och har väl kört drygt 15 000 mil åtminstone.
Mata inte trollen! :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L: Det är det enda rätta. Men ibland är det svårt att inte nappa... :)
Jag har kört bmw sen 1997 och aldrig haft något större problem.
Det värsta är väl kompressorn på en e61a.
Det var en 535d som jag körde 7000 mil med som jag sålde till en bekant som i sin tur sålde den vid 26000 mil.
Den byttes ingenting på mer en kompressor sén vanlig service.
Har stuga i fjällen så bilarna får känna på kyla man det har aldrig krånglat.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi/Grelle/Kristoffer L - det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är ju att falla för den... :)

----
BMW CS/SC #6212
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Vill man ha högsta möjliga driftsäkerhet ska man välja vissa japanska märken tex Mazda o Lexus. Med tanke på mängden dieslar bmw tillverkar håller de numera hög kvalitet och driftsäkerhet. VAG däremot är förfärliga deb absolut sämsta kvalitet o driftsäkerhet på marknaden..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.