|
|
|
|---|---|
|
Jag planerar för en ny tjänstebil i juni 2015 och motvilligt är tanken att sälja min E61 530dTA och ta ut en ny F11 530d xdrive. Jag provkörde därför en F11 530d xdrive med M-Sport härom dagen. Var ganska nöjd på många punkter men besviken fjädringskomforten. Jag tyckt den kändes "nervig" och jag kände vajre liten asfaltsskarv. Vad finns det för alternativ till fjädring och hur skiljer dessa sig? RWD kontra xdrive? Finns det någon nackdel med xdrive? Jag har en 320d xdrive som jag verkligen är nöjd med. Ska be att få provköra standardchassit också. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" | |
|
finns inget "standardchassi" till xdrive f10/f11 - det är hårdare (M-sport tror jag) Men lägg till de aktiva dämparna som gör underverk och bytt bort rft däcken så har du en annan bil. Jag upplever inte min som speciellt hård och nervig, och jag kör ju med samma chassi som du testat med. Har dock inte aktiva dämpare på min men vi tog precis in ytterligare en tjänstebil där det satt på och visst är det stor skillnad. Själv han jag aldrig lägga till i min konfiguration men jag överlever ändå ;) |
|
|
Det är ju hårdare dämpare för att bilen hade M-paket. Även sänkt 15 mm från fabrik. Jag upplever bilar med M-paket som stötiga oavsett serie. Adaptive Drive är lösningen: Länk |
|
| Som jag har förstått det så är det ingen skillnad på chassit mot en normal när det är xdrive. Dock kan det ha varit run-flat-däck på bilen, och det är väldigt många som säger att sådana vinterdäck inte är i närheten med vanliga vinterdäck vad gäller komfort... | |
| På bilar med xDrive sitter inget M-chassi och bilen är inte sänkt. Däremot är xDrive chassit inte exakt detsamma som standardchassit på en F11 RWD. Den allmänna uppfattningen på olika forum verkar vara att det är hårdare är standardchassit på en RWD. Jag kan inte uttala mig om det då jag endast haft xDrive bilar men kan säga att adaptive drive chassit imponerade på mig då jag körde en sådan under en vecka och dryga 100 mil, svakde små som stora ojämnheter väldigt bra utan slammer eller dunkande trots 20" fälgar. Priset är dock rätt mastigt och DDC borde leverera samma fjädringskomfort då AD innehåller DDC samt aktiva krägningshämmare. | |
| Huh? Man betalar lika mycket (53 000kr) för M-paket men UTAN M-chassi på bilar med xDrive. Va tokigt... | |
|
F11:an som jag provkörde hade bara rullat 250mil och hade dubbfria vinterdäck, Dunlop SP Winter Sport 3D, 225/55/17, RFT. Kommer inte ihåg om det var nya däck eller om de hade gått mer än på bara denna bil. Jag kollade för säkerhets skull lufttrycket runt om med tryckmätare. Bilens egna sa 2,7 bar på samtliga däck vilket verkade stämma. Som sagt, kändes lite skruttigt eftersom bilen kostar över 600kkr. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Be att få prova en med vanliga vinterdäck alternativt med sommardäck, jag är relativt säker på att det sitter i rf-däcken | |
|
Så är det, man får inget annat chassi med M-paket på xDrive och ingen rabatt... Jag kör odubbat icke-RFT i 19" på min och tycker inte den slår i vägskarvar utan den går med väldigt fin komfort, däcken i sig är ju också mjukare (Nordiska odubbade). Har aldrig känt behov av hårdare chassi än det som sitter på xDrive bilar inte ens på kurvig väg och jag gillar sportiga bilar och "engagerad" körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.