|
|
|
|---|---|
| Efter att BMWhat även uppdaterat sin app för Iphone så man kan se massa motorvärde var jag tvungen att testa lite idag. Det fanns ett värde där man kunde se mottrycket i partikelfiltret i hpa. Min låg på 10-20 hpa. Atmosfärstryck låg på ca 1001 hpa. Jag vet inte hur man ska tolka det. Jag tolkar det som att jag har obetydligt motryck i partikelfiltret och därmed är det så i bra skick. Någon som vet vilka värden som är rimliga? | |
thekinglives |
Henrik 77: Du hade bilen på tomgång när du läste av antar jag? Testa att läsa av under full last.... |
| Jag körde. Men visserligen lugnt och sansat. Svårt och hinna med att kolla på telefonen när man gasar hela tiden:). Ska testa igen. Jag tror ju visserligen inte där är något fel men det hade varit intressant och veta rimliga värden. | |
| Ny testrundor är gjord. Vid fullgas från 70-180 km/h gick den upp till 220 hpa. Det fanns ett värde också där den räkna fram antal gram i partikelfiltret. Jag skulle såfall ha 18 gram i mitt hur den nu kan veta det. Verkar det rimligt med 220 hpa? Tror den mätte före efter filtret. Det stod något med "across Partikle filter". | |
|
"Diff across filter" är tryckskillnaden mellan sensorerna monterade före och efter filtret. Viktangivelserna för aktuellt sot, och ackumulerad mängd aska är teoretiska värden beräknade av styrenheten, beroende på historiskt körsätt och antal utförda regenereringar. |
|
| Jo men är 220 hpa stor skillnad? På tomgång sjönk den ju till 10 hpa. | |
| Gör en sökning i forumet så hittar du ett inlägg där jag skrev de högsta godkända värdena för mottryck vid olika varvtal | |
|
Blå525: Skulle du kunna länka till rätt sida då google inte hjälper så bra och jag inte är pro här längre? Mvh |
|
|
"Maximalvärde DPF Differenstryck" för 6-cyl 5-serie LCi enl. BMW... Tomgång: 35 mbar 2000 rpm: 75 mbar 4000 rpm: 200 mbar Vid 2000 och 4000 rpm ska man inte bara "blippa" på gasen, utan man ska varva upp dit och hålla den där, och iaktta hur trycket stiger, och när det planar ut. T.ex. efter 10 sek eller så. |
|
|
Inte under körning glömde jag tillägga. Det ska ske stillastående. |
|
|
Ok. Så det ska inte mätas under belastning. 1 mbar är samma som 1 hpa vad jag vet. Så det är bara att göra om testet igen. |
|
|
Enda sättet att få en konsekvent mätning är utan belastning. Vi körning så är det svårt att få ett konsekvent och tolkningsbart resultat. Uppför? Nerför? Belastning? Konstanta varvtal? |
|
| Testade idag stillastående. På 2000 varv stabilisera det sig på 18 hpa. Och vid 4000 var på 55 hpa. Så det verkar ju helt ok. Känns visserligen annars på kraften i motorn också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.