|
|
|
|---|---|
|
Har trott att det är samma som antispinn och antisladd. Idag hade jag ett hjul som bara spann när jag skulle backa ut från gränsmatta där jag står tillfälligt. Ena hjulet grävde ner sig. a) är det ingen funktion med backen i? b) är det fel på något? c) hur testar man att det fungerar som det skall? När jag förväntar mig lite spinn så blinkar gula lampan beroende på hur hårt jag kör osv. Verkar ju som det läses av av olika hastighet på hjulen - men gör den något undrar man? Vad är bästa inställning på DSC när man vet man står lite kymigt och vill komma iväg? Tack. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
DSC står för Dynamic Stability Control och är ett övergripande system som innefattar ABS, ASC och DSC (vad som görs när bestäms av DSC). ABS (Anti-Loc Braking System) ser till att ingen hjul låser sig vid inbromsning (tex på halt underlag). Om ett hjul skulle börja låsa sig (dvs snurra mycket långsammare än de övriga) så kommer ABS-systemet att reducera bromstrycket till motsvarande bromsok under en kort period och därefter öka bromstrycket igen. ASC (Automatic Stability Control) är vad som normalt sett kallas "antislir/antispinn". Dess uppgift är att se till att inget hjul börjar spinna (rotera snabbare än övriga hjul) vid gaspådrag. Skulle detta inträffa så kan man antingen strypa motoreffekten eller applicera lämpligt bromstryck på motsvarande bromsok. DSC (Dynamic Stability Control) är ett system som hanterar lateral dynamik dvs vad de flesta skulle vilja kalla antisladd. Här samlas information in om både rattutslag, transversal acceleration, rotationsvinkel och hastighet kring bilens y-axel dvs yaw, gaspådrag och hjulhastighet. Dessa uppgifter används sedan till att klura ut om tex bilen håller på att börja överstyra eller understyra. Skulle ett sådant tillstånd detekteras används ovanstående system (strypning av motoreffekt samt individuell kontroll av varje bromsok) för att stabilisera bilen. I min instruktionsbok till min E87 120i -06 så kan man "slå om" DSC till DTC (Dynamic Traction Control) som uppges ge maximal drivning, emellertid med sämre körstabilitet. Följande exempel på situationer anges: vid körning i snöiga backar och oplogade vägar, om bilen måste startas i djup snö eller på löst underlag samt vid körning med snökedjor. Gissar på att det är detta vad var du sökte efter i sista frågan. @Nip : Men vad står det i din instruktionsbok om detta (ovanstående kom ju från min)? |
|
Din DSC fungerar ej. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om något av ABS, ASC eller DSC inte fungerar brukar det ganska omedelbart dyka upp felmeddelande och lysa lampor om detta - dessa system är ganska "pratglada" av sig :-) Förutsatt att felet är sådant att systemet kan märka av det - men just dessa typ av system är ganska bra på att hålla koll på om något inte fungerar. Inte helt ovanligt att diverse glödlampor plockas bort när dessa system slutar att fungerar och börjar varna - detta för att lura köparen om att det inte finns några fel. Den gula lampans blinkande betyder att systemet aktivt griper in (eller iallafall försöker gripa in och skickar styrsignaler för att hantera problemet). Men du kan ju alltid först kolla om alla varningslampor faktiskt lyser. Därefter läs ut felkoder. |
|
Tack för input. Det står så olika, hämtade min svenska handbok nu och där står att DSC omfattar ADB-X och CBC. Senare står det om DSC urkopplat så får man bara DTC - vilket inte är förklarat i svenska handboken vad det är. Googlade och hittade engelsk handbok 2004 320i, och där står tydligt: DSC består av DTC, tracktion control och CBC corner break control. Och med DSC urkopplat får man bara DTC. Och att bara DTC är bättre när man gungar loss bilen. Men ingestans står om det är skillnad om backen är i - dvs man skall backa. Det verkar ju vara noll effekt när man backar som jag fann det. Jag lyckades ju tar mig ut då det var plats på gräsmattan, in med lite sten och skit i gyttjegropen och köra framåt istället. Gräsmattan vara ju så mjuk att framhjulen sjunkit ned nästan till fälgen, och det var nog för problem. Men har aldrig tampats med DSC tidigare, trots 7 år med bilen, så man lär sig alltid något nytt. Så kopplat ur verkar vara grejen för att ta sig loss - men oklart om det hjälper när man backar loss. Verkade inte så faktist. Gjorde en kort grej med det - men kom inte någonstans. Och svenska handboken har snurrat till det och blandat in ADB-X, differentialbroms som de skriver. Engelska bättre då bara uppdelat i DTC+CBC och CBC går bort då man avaktiverar DSC. Lätt att förstå. Kan gott tänka mig att allt är urkopplat när backen är i - inte normalt körläge. Så skall man ställa bilen - se till att man kan köra loss framåt - inte behöva backa verkar vara slutsatsen. |
|
| Jag tror det fungerar bakåt med. Har en sluttande lång garagenerfart och när jag backar där brukar antispinn gå in. Men helt stillastående brukar de flesta systemen få lite fnatt. Antingen gör de inget alls eller så bromsar de nästan stopp på motorn. | |
|
Tack - det kan vara så att helt stillastående - då funkar det inte helt bra. Eller som nämnts - min DSC eller DTC kanske inte fungerar. Men om det stämmer som handboken säger att det lyser när systemet arbetar - inte indikerar att nu spinner hjulen olika - då verkar det fungera så långt att när jag drar på lite på grusvägen här eller i snö/is så blinkar det lite trevligt julstämning. Men när jag tog mig framåt kändes det som klart annorlunda - men var så fokuserad på om hjulen spann så jag kollad inte om lampa indikerade aktivitet. |
|
|
För den intresserade: Länk Djupare beskrivning DSC och delar. |
|
|
Nip: Tack för länken. En hastig glutt förklarade nu för mig varför jag har upplevt att ABS:en har låst hjulen trots fart. Förklaring var: xDrive + lägre fart än 20 km/h + Jag styrde inte. Detta för att bygga upp en plogvall (wedge) framför hjulen som förbättrar bromsningen. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Tack själv. Jo, det klargjorde lite för min del också. Hjulrotation sensorer arbetar från 0.3km/tim först. Så systemet är inte direkt designat för att ta sig loss verkar det. Körsäkerhet mest - men jösses vad massa grejer det görs. Men att urkopplat DSC, alltså med DTC bara har lite högre slipperyvärden de tillåter. Personligen hade jag önskat mig ett läge där man börjar bromsa hjul som spinner för att ge mer åt andra via diffen för liknande situationer. Knapp intryckt 2.5s stänger av helt - då får man varning både med gul bromslampa och varning dsc. För verkstadändamål och test. Vissa saker som kopplas ur vid handbroms eller pedalbroms osv. Så själva kontakten kan tydligen stänga saker om trasig. Svenska handboken är ju inte bra, ett hopkok som inte har en helhet. Engelska var klart bättre, men dokumentet ovan riktigt bra för alla bokstavkoder och annat. Skall lusläsa den lite till. |
|
|
"Personligen hade jag önskat mig ett läge där man börjar bromsa hjul som spinner för att ge mer åt andra via diffen för liknande situationer." Det är ju det den gör? Fast det är inte alls lika bra som en riktig diffbroms. |
|
|
I mitt fall var det just att det inte fungerade från stillastående. Det träder väl i kraft vid 5% avvikelse mellan hjulen under körning, grovt sett. Det vore väl smutt att kunna toggla in ett läge på DSC för artificiell diffspärr tills man kommer upp i fart. Rör sig ett hjul bara - bromsa det tills andra driver också. |
|
|
Det ska fungera vid stillastående, det använder ju alla fyra hjul, rattvinkel samt acceleration och rotation som indata så det vet mycket väl om du står still och slirar. Differensen på 5% som krävs för att systemet ska börja reglera uppstår ju även om framhjulen står still. Min "slamrar" med bakbromsarna ryckvis om jag står stilla och spinner, t.ex. om jag provocerar systemet i en isig uppförsbacke eller gräver ner bakhjulen med flit så att jag står och spinner. Slutsatsen av experiment i isbacken var att det går faktiskt bättre att komma iväg med systemet på, än att stänga av det och superförsiktigt slira på kopplingen. För det som händer när man gör det själv är att när hjulet med sämst grepp väl börjar spinna har man ingen drivkraft. Med systemet på kommer det dels en drivknuff från andra hjulet varje gång bromsen nyper till, och börjar bilen väl röra lite på sig kan hjulen hitta fläckar med bättre grepp. Vet att E46 har ett annat märke på systemet än E38/E39, men det är ju nyare och kan kopplas ur i två steg så inte kan jag tro att man tagit bort funktionen när bilen står stilla?! |
|
|
På min med automatlåda kan man även starta på 2:a växeln för minska kraften från motorn för att undvika för mycket hjulspinn. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Håller på att läsa på mer om DSC hur det funkar och såg att min gamla länk till otroligt bra dokument var inaktuell. Så här är dokumentet. Länk Förklarar allt om sensorer och kontrollenheter. |
|
| Gör en "uppning" av den här tråden och undrar om någon kom fram till om systemet fungerade sämre, eller inte alls, när man försöker backa på halt underlag i motlut? | |
| OBS! länken i Nip inlägg ovan var behäftad med virus | |
|
Länken längre upp som var inaktuell? Den sista är från min egen MS OneDrive. Det stod något i handbok om att DTC urkopplat kunde hjälpa till när fast i snö och liknande. - det var väl två nivåer urkoppling som jag minns, kort tryck och längre. Slutsatsen då var väl att sämre i backläge och att jag lyckades gunga mig ut med framåtväxel och DTC urkopplat. "Deactivating the DSC/activating the DTC Press the DSC button briefly; the indi- cator lamp comes on and stays on. DSC is deactivated; DTC is operational. In the following rare situations, it may prove useful to activate the DTC for a brief period: >When rocking the vehicle or starting off in deep snow or on loose surfaces >When driving on snow-covered grades, in deep snow, or on a snow- covered surface that has been packed down from being driven on >When driving with snow chains." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.