|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag letar ny generator till syrrans 745:a ifrån 2002 och när jag slår in chassinumret på realoem.com så dyker inte mindre än 3 olika generatorer upp. En "Generator 150A 12317523605", en "AT-generator 150A 12317526285" och en "AT-generator 180A 12317526286". Direktlänk: Länk Vad är det för skillnad på "Generator" och "AT-generator"? Är inte "AT" "Automatic Transmission"? (Fanns 745:an ens som manuell?) Nu sitter jag fysiskt 140 mil ifrån själva bilen vilket gör det hela lite svårare så jag undrar om det finns någon fiffig metod att ändå avgöra vilken typ som sitter i hennes bil? Finns det månne någon synlig märkning på den? Får jag ge mig på en gissning så är det väl 180-amperesgeneratorn, men vill gärna vara säker. Nåt tips? | |
|
Det står på generatorns bakre kåpa (på sidan) vad det är för fabrikat, amperetal och tillverkarens art.nr., samt BMW:s art.nr. Så säkrast är att läsa vad det står! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Perfekt! Tror du man kommer åt att se det på plats? Får ju be syrrans gubbe kolla isåfall... | |
|
Vet inte exakt hur det ser ut på den motorn, men på M52, M52tu och M54 t ex. är det fullt läsbart om man har en ficklampa. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Om man säger så, en vattenkyld generator (inbyggd i motorn, s a s) lär inte kunna inspekteras från utsidan. Om, i så fall från framsidan, men jag tvivlar. Om du inte kan dra slutsatser från realOEMs tabell med specifikationer efter utrustningsuppgifter kanske ditt VIN på BMW ETK kan få dig lite närmare målet. I värsta fall kan du nog chansa på något amperetal. Eller satsa på att renovera (byta kol?) på din befintliga, om det hinns med. /Lennart |
|
| Jo renovering funkar ju säkert men som de beskriver problemet så känns det mer som ett lagerproblem. Det slamrar och klånkar. Den mår nog inte alls bra faktiskt. Hade ju varit fint att bara smälla dit en annan och gasa vidare. Men det kanske blir till att ta oss hela skiten och renovera. Tack för alla svar såhär långt! | |
|
Hej igen, För att åtminstone klara av EN fråga: AT-generator torde betyda "utbytesgenerator" (ty. Austausch-Teil), vilket det fortfarande hisnande, men ändå något lägre priset också antyder. Med den aktuella prisnivån på RealOEM, vore det ju f ö billigare att satsa på en 180A, men den svenska (eller Ebay-) verkligheten ser nog annorlunda ut. Sedan, kan det inte vara remspännaren som skramlar och håller på att ge upp? Håller tummarna... /Lennart |
|
|
Jag tror på din teori angående AT, lenwib! ;) Jo...visst skulle det kunna vara remspännaren. Jag har ju inte hört detta skrammel själv utan går blint på en diagnos Fordonsprogrammet, alltså en gymnasieskola, gjort på bilen. De verkar tvärsäkra på att ljudet kommer ifrån generatorn men vi vet ju alla hur svårt det kan vara att lokalisera missljud. Det blir nog att planera in en sväng norröver för att få bukt med detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.