AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.966

Var köpa billigast själva dieselpartikelfilter e60 09 535d

Sida 2 av 3
Är du seriös?
En racekat till en bensinare?
Föreslår att du läser på vad ett partikelfilter är... :

Länk

Länk

Iwa.g
Jaha vad kostar det o kolla det på bmw ? Hur vet man om dpf nu är i skick om 452 koden inte syns ok så när bilen är varm ska man hålla koll på temp blir de 90c är de bra under 90 måste de bytas ? Isåfall vad ska bytas endast termostaterna ? Mvh
1.Dyrare än att köpa eget diagnosprgram, ex. BMWhat
2. Se 4 inlägg nedanför detta i denna forumdel.
3. Ja
4. Ja

All information du efterfrågar finns redan i forumet.
Läs och lär.

Iwa.g
Kan någon visa vilka delar är rätta o byta ut vid ett termostat byte på en 535d 09
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
11517805811. Huvudtermostat
11717787870. Agr termostat

Hittar du hos bmw eller schmeidmann
Var noga med att välja original, piratkopior är inte alltid lika bra.

BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Hej, hoppar in i disskutionen.
Jag får partickelfiltervarning (530d lci)
21k mil och bytte termostater på grund av varning.
Förr runt 70 grader / nu 88- grader efter några kilometer.
Den varnar fortfarande efter några kilometers körning.
-borde den inte köra en regenering eller är filtret för fullt och måste bytas/ rengöras
- hur många mil måste man köra för att en regenering ska starta.

Mv. Björn
BMW-Björne
Som nämnt tidigare i tråden så aktiveras inte de tvingande regenereringarna under 72-75 grader. Du skrev att bilen tidigare bara uppnådde 70 grader.
Om ditt filter under tiden med dålig termostat tagit mycket stryk kan filtret vara så igensatt att ingen regenerering startas ändå av säkerhetsskäl. Om din bil varnar efter bara någon kilometer och ingen sensor är trasig, ja då har du mest troligt ett filter som är för tätt.
Då måste en forcerad regenerering genomföras med diagnos.

Men innan det ska genomföras måste man kolla mottrycket i filtret, så inte det är så stort att det kan innebära fara med en forcerad regenerering.
Även övriga värden måste kollas så att inte ett annat fel också finns.
Även det kollas med diagnos.

Du kan som nödlösning prova att tömma en hel flaska av t.ex. Wynns DPF cleaner eller liknande i tanken, och sen fara ut och köra långväg en längre stund på runt 2000-2500 varv. Då, om du har tur så kanske sotet luckras upp en aning, och att mottrycket då sjunker så pass att en regenerering kan påbörjas.
Iwa.g
Den här wynns rengöring hur får man tag på den som jag förståt skulle det vara bra även för min o hälla lite i tanken eller är det endast för dom som har täppta filter
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Ok. Tack. Provar med en flaska wynn
Så får vi se , annars blir det e-bay nästa.

Jag skulle som steg ETT rekommendera en avläsning innan man ger upp, chansar och beställer nya grejor.
Först vid diagnos ser man vad som egentligen händer.
Om filtret skulle vara riktigt igentäppt med sot så finns det ändå hopp om liv, om man lyckas få en regenerering att påbörjas. Därför är första åtgärden ett DPF-renande medel och efterföljande körning för att få upp tempen i filtret så att sotet kan lösas upp så pass att mottrycket sjunker.
Sådana medel fungerar ungefär som PSA:s eolys, det sänker sotets förbränningstemperatur ner till ca 300 grader.
Lyckas man då förbränna så pass med sot att mottrycket sjunker till den nivå att bilen själv startar en tvingad regenerering så stiger tempen ytterligare med drygt 200 grader. Då förbränns det mesta, och filtret är åter rent från sot.

- Att använda sådana medel när man har ett fungerande system är som att elda för kråkorna. Medlen lämnas även vissa restprodukter som adderas till totala fyllnadsgraden i filtret, och ska då egentligen bara användas i svåra fall, som ovan.

- Tillägg: Att köra med en "fulbox" inkopplad är att tigga om problem med filtret. Friska termostater, inte bara kortkörningar, och utan "fulbox"-trim, då håller filtret länge.
Iwa.g
Viktig FRÅGA nu har jag pratat med försäljaren o han säger att det
Finns ingen ide o pruta på partikelfilter då den har livslängd o bmw kan bekräfta detta mitt mot argument är att det är helt klart fel då jag självt fått detta bekräftat på bmw o de kostar 25 tusen samt hade de inte haft för sig o sälja dessa dpf ifall dessa håller för evigt hur gör man nu ?
Allt är en definitionsfråga om vad "livslängd" ska räknas som.
Om försäljaren/BMW anser bilen är slut innan 25 000 - 30 000 mil, så javisst, då håller ju filtret en "livslängd".
Om man räknar med att bilen ska klara att rulla 40 000+ mil innan den skrotas, då klarar filtret definitivt inte en "livslängd", såvida inte alla dessa mil är körda med fullt driftsvarm motor i högre fart på motorväg.
Men INGET filter håller i evighet utan åtgärder, oavsett vad försäljaren babblar om.
När tillräckligt många regenereringar är utförda så är filtret fullt med aska från det förbrända sotet, motorolja mm. Då är det byte eller renovering som gäller.
Filtrets kondition kan de läsa av med diagnos, och göra ett flödestest där de mäter mottryck.
Så den försäljaren vet inte vad han talar om, eller så är han angelägen om att få försäljningsprovision så fort som möjligt.

Iwa.g
Han säger dessutom att han kan åka ner med mig till bmw o få detta bekräftar = han måste känna någon där
På insidan annars hade bmw aldrig bekräftat att den behövs ej bytas ut menar ringde bmw i Malmö o dom sa tvärtom
tr
210
tremolo
535d E60 -07
När mitt partikelfilter tar slut tänker jag köra DPF off mapp på den. Kostar 3000 kr för mappning, sen 3000 för ett downpipe utan DPF.
Min har gått 14000 mil, och kalkylerad livslängd enligt bilen är ungefär 13000 mil till.
Se vad jag skrev ovan om "livslängd". De använder detta begrepp bara för att det kan betyda olika beroende på vad frågeställaren anser vara just en "livslängd".
Ett stort antal BMW-verkstäder kan intyga att det INTE håller i evighet.
Precis som tremolo säger ovan så brukar den beräknade livslängden för ett Lci-filter hamna runt 30t mil. Då varnar bilen så man inte kan missa det. (Livslängd, no way..)
Men som jag skrev innan, så tycker BMW då att du ska byta filter för en förmögenhet, men i verkliga livet (och med ett filter i bra kondition och optimalt körsätt), så rengör eller renoverar man det och kör vidare.

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Håller med Blå525. Det är ungefär 30k mil som det håller.

Finns ju en anledning till att man kör 3000 mil på samma olja, aldrig ska byta olja i automatlådan, aldrig byta DPF. Det är ju BMWs rekommendationer så att man ska köpa ny bil fortare :-D Så de som byter olja var 1000-1500-mil, olja i automaten, tvättar sitt DPF är inte de mest lönsamma kunderna för BMW skulle jag tro :-D.

Var orolig för detta med DPF på min bil innan eftersom den inte gått så långt, att föregående ägare kört den mest korta sträckor.
Och att det skulle kosta 20k att byta filtret. Men lugnade mig ganska snart så fort jag insåg att det fanns möjlighet till att tvätta filtret, plocka bort det helt, alternativt köpa ett billigt från tyskland.
Mina termostater var slut så bytte dem, nu regenereras den sig ungefär var 30:e mil, innan kunde jag köra uppåt 90 mil innan den regenererades.
Vet man inte det med termostaterna så kleggar ju DPF igen snabbare också. Det är som upplagt att köra med dåliga termostater när BMW inte visar oljetemp/kyltemp som standard på instrumentpanelen i E60. Det är bland det dummaste med E60 tycker jag.
Iwa.g
Vadå kan man inte så tempen i mätarhuset sen om den visar under 85c ska man byta termostat nu fattar ja 0
NEJ. Modellen har INGEN tempmätare i mätarhuset.
Så föraren har ingen aning om att de undermåliga termostaterna gör så att bilen går kall = Bye bye partikelfilter.
Vist kan tyskar vara smarta ibland? ;)

Tremolo har helt rätt. Samma "livstids"-vansinnestänk gäller automatlådorna...

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Mina termostater var daterade 2007-08 så dessvärre var jag den första att byta dem. Min bil låg på runt 75-77 grader innan bytet.
Kändes förbannat bra att ut o köra sen och se hur snabbt värmen gick upp i motorn till ungefär 90 grader och hur snabbt det blev varmt i kupén!

BMWhat är nog den bästa investering jag gjort för denna bil. Har koll på allt jag vill!
Iwa.g
Har hört man kan kolla detta utan bmwhat genom dolda menyer kan man de isåfall hur / va kan man mer med bmwhat var köper man de mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.