|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Iwa.g |
Hej undrar var man kan köpa/beställa som billigast en dpf, har en som hjälper mig utföra bytet så vill gärna hitta så billigt som möjligt med tanke på att den kostar 25000kr på bmw |
| Finns utbytes för ca 7000 kr, annars har jag hört att man kan ta en varmluftpistol i 5 timmar. Sökte lite snabbt finns nått som heter vege.se | |
|
Ebay.de funkar |
|
Iwa.g |
Ingen som vet ifall man kan få tag billigt i Sverige ? EBay.de vågar man lita på det betalar hellre 500kr mer i Sverige om möjligheten finns , annars är det o gasa på för fullt så lever den lite till ??? |
|
Kör ett spett igenom och lägg pengarna på en mappning då |
|
| En del är skojigt negativa till ebay, över 100 affärer världen över i varierande produkter och det enda man fått utstått är seg frakt från en del säljare (3-4veckor) men som sagt det billigaste sättet att komma undan är väl att spetta DP och mappa förmodligen det roligaste också ; ) | |
|
Har aldrig blivit lurad på eBay. Nåt enstaka paket (av 200 kanske) har inte dykt upp men det är mest sannolikt att det beror på posten. Genom Paypal har jag fått tillbaka pengarna varje gång trots att säljaren inte har gjort något fel ens. ------- //Lövet |
|
Iwa.g |
Hur är det med frakt varifrån beställa England Tyskland ? Å sen undrar jag vad betyder spetta |
|
Spetta, medelst järnspett skapa ett hål.. England, Tyskland, ingen större skillnad. |
|
Iwa.g |
Skulle ni kunna länka bilder eller någon som säljer sådant |
|
Ibland kan det vara enklare att lära sig söka själv på E-bay. Du anger vad du saknar + bilmodell och får fram ett antal leverantörer. Sedan kan du skicka chassinummer till dem om du är osäker. Eftersom det är du som betalar är det bra att ha insikt i hur det går till och inte bara lita på någon som ger dig ett förslag. De flesta anger frakt direkt. Har beställt flera hundra order från hela världen. De fåtal ggr det inte kommit inom 40 dagar (kina då) har jag fått tillbaka pengarna. |
|
|
Länk Länk Länk there can be only one |
|
Iwa.g |
Otroligt dyrt !? |
|
Måste du byta? LCI E60/61 har inget intervall, och det är sällan jag har läst om att man har behövt byta det. Körde själv 23k mil i en E61 LCI utan byte. |
|
Iwa.g |
Bilen har gått 21.000 mil dock långa sträckor Malmö Danmark via bron så jag vet inte hur man kommer billigt undan |
|
Indikerar bilen att du måste byta? Om inte, kör vidare. På LCI flyttades DPF'en, så den nu sitter ganska nära motorn. Därmed bränner den partiklarna oftare istället för att "samla upp" dem och sedan sätta en kontrollerad avbränning igång som innan LCI/facelift. Se till att dina termostater är i toppskick, så motorn ligger på rätt arbetstemp (89-91 grader). |
|
Iwa.g |
Jaha det visste jag ej hur ser jag om dom är i toppskick ;(? När brukar man byta på Lou modeller o är de samma som på de innan lci ca 20.000mil vid byte |
|
På Lci-modellerna är filtrets livslängd oerhört beroende på körhistorik. Har bilen rullat landsväg långa sträckor kan filtret må gott ända upp till 40t mil. Är det bara stadskörning så kan det vara tätt redan vid hälften av denna körsträcka. Är termostaterna dåliga så kan det vara rökt när som helst... Den tvingade regenereringsfunktionen aktiveras inte förrän ca 72-75 grader kylvätsketemperatur, om inte termostaterna orkar upp i denna temp så är det godnatt. - Läs av dina felkoder. Är filtret i god kondition och du har en registrerad kod som heter 452a så vet du att det är mindre än 6000 mil till "filterbyte" enligt BMW. Den koden är en "informationskod" som läggs som indikation när styrenheten anser att det är max 6000 mil kvar. Dessa 6000 mils resterande livslängd är inte beroende på faktiska sensorvärden, utan triggas av förprogrammerade fasta parametrar som tidigare körsätt, antalet aktiva regenereringsfaser mm. BMW tycker då du ska byta filter för en förmögenhet, men i verkliga livet (och med ett bra filter och optimalt körsätt), så rengör eller renoverar man det och kör vidare. Vissa långkörare som bara nöter motorväg låter BMW nolla koden, för att sedan köra många mil till. När detta inträffar är allt som sagt beroende av filtrets fyllnadsgrad. |
|
Iwa.g |
Menar du att om man raderar koden kan man köra längre och om man inte ser koden kan man då göra mer än 6000mil , Samt undrar jag hur vet man om termostaterna är i good shape |
|
1. Ja. 2. Du läser av kylvätsketempen helt enkelt. Exempelvis via OBD och valfritt program. Vid fräscha termostater ska tempen ligga bergfast runt 90 grader. Ju sämre termostaterna är, desto fler grader under detta. Börjar tempen krypa ner mot 80 i driftstemp. Byt! |
|
|
Tillägg: Du kan köra mer än 6000 mil OM ditt filter är i god kondition. De 6000 milen är som sagt teoretiskt uträknade och oberoende av aktuella sensorvärden. Koden 452a ser du INTE med en "vanlig felkodsläsare", du måste ha en diagnos som läser BMWs tillverkarspecifika koder. Exempelvis BMWhat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.