AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.517

BMW 528i e39 årsmodel 2000 oljeläckage?

Cr
4
Crocop89
540IA-00
Goddag mina vänner

Nu är det så att jag var och provkörde en BMW 528i, Bilen var verkligen fräsh i karrosen samt att drivlinan kändes riktigt bra. Bilen har rullat cirka 18000 mil. Nu dock till problemet när jag kollade under huven på bilen så såg jag att det låg en massa olja på bland annat grenröret och runt om. När jag sen öppnade locket till motorn så var det en himla massa gultklett under själva locket samt vad jag kunde se i motorn längs väggarna. Har läst lite om liknade problem här på forumet, och det mesta verkar tyda på frusen vevhusventilation eller att en ventil har gått. Bilen fångade annars verkligen mitt intresse. Är problemen lätt lösta eller kan det leda till att toplockspackningen rasar?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Om bilen gick bra, så räkna med att minst byta packningen till ventilkåpan, och rör mm till VV.

Får alla m52/m54 göra förr eller senare...
Cr
4
Crocop89
540IA-00
Tack för svaret, men just att det var en massa gultkladd i motorn är väl för att oljan har blandats med vatten? Vad kan den totala summan hamna på ifall man skulle renovera? Jag fick med 1 års garanti, minns dock ej företagets namn. Och det skulle täcka skador upp till 20000 kr. Har dock ej köpt bilen, men det var den finaste e39an som jag har hittat hittills.

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Om du är osäker, säg att du vill köra bilen varm+30-60min för att se om det är kondenskladd ( en rejäl varmkörning tar bort kondensen ).
Cr
4
Crocop89
540IA-00
Tack för tipset, och ifall det nu skulle försvinna så lär det förmodligen vara ventiltoppen som man får åtgärda med tanke på all olja som fanns i motorrummet, såg ut som att någon hade hällt cirka 0.3 deciliter där i.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur såg oljan ut på stickan?

Att det bildas kondens under ventilkåpan som där blandar sig med oljan är helt normalt på bilar som kör mycket kortkörning.

Är det "majonäs" på själva nivå-biten på oljestickan är det ett tecken på större problem...

Hur gammal var oljan (när servades den senast?)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Cr
4
Crocop89
540IA-00
Tack för svar Johan

Oljan var bytt för cirka 500 mil sedan och jag såg ingen "majonäs " på stickan. Även ifall jag skulle varma köra bilen i någon timma och all "majonäs " skulle försvinna, så återstår problemet med att det läcker olja och vågar inte chansa på att det bara kan vara vevhusventilationen.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är nog bara att byta ventilkåpspackningen, de blir torra och stela med åren och då trycker det ut olja mellan ventilkåpan och toppen som landar på grenröret. Så det är inget att hänga upp sig på. Kör motorn ordentligt varm så är nog glegget under oljelocket borta också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.