AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
7.077

e31 850i -92 Information om immobiliser

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hej alla,

I min 850i -92 så finns en startspärr i form av en liten kontakt med en röd blinkande lampa i. Denna sitter till vänster snett ovanför MID'en. Mot denna kontakt så skall en svart plast dongle pressas före start så att lampan slutar blinka och lyser med ett fast rött sken. Är det någon som vet hur det är kopplat för jag vill ta bort anordningen från min bil. Orsaken är att om jag förlorar donglen så kommer bilen inte att kunna startas och jag äger bara en dongle.

//Peter
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Exakt så är det på min. Jag fick dock med två donglar när jag köpte den, men jag har haft de tankarna också.

Dock undrar jag; är det inte enklare att ta reda på vem som tillverkat den, och beställa en till, om det går?
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jag har inte hittat vem som är tillverkare om det inte är BMW förstås. Men BMW verkar inte veta heller.

//Peter
Det där är eftermonterat och vem som är tillverkare är en öppen fråga.

Efter många stölder 1991-1993 i Tyskland krävde de flesta Tyska försäkringsbolag att startspärr skulle eftermonteras på dyra bilar som E31, W140 och R129.

Om ni inte kan läsa vad som står på utrustningen är bästa tipset att söka på tyska forum. Det bör handla om en för 20 år sedan större tillverkare. Frågan är dock om den finns kvar i dag.

Mvh Stephan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det är inte monterat av BMW, men påfallande många verkar ha just den modellen som Peake och jag har.

Dock kanske det är enklare att bara koppla ur den, och sedan montera något annat, typ Defa.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Det är inte helt enkelt att montera den eller riskfritt.

//Peter
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, inte särskilt riskfritt. Jag menade att för en kunnig bilektriker så är det "bara" att koppla ur den. :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Sitter i min bil oxå, urkopplad av förra ägaren så jag slipper bekymret :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är som sagt lycklig nog att ha två - men jag har tänkt jag skulle engagera mig lite i frågan att ordna fjärr och/eller ta bort startstpärren.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag har kopplat bort det på min, det var enklare än man tror, har det dock inte färskt i minnet då det var ett par år sedan. Jag använde dokumentation och installationsanvisningar som var bmw:s dokument.

Mvh

DuNegro
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
DuNegro:

Har du kvar dokumentationen eller vet var den finns?

//Peter
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Ska se om jag kan leta fram den! Jag vet att jag har den analogt, men borde finnas digitalt någonstans här hemma.

Mvh

DuNegro
Det är börja vid mottagaren och följa kablarna, nånstans runt tändninglåset brukar kabel till startmotor/relä m.m vara klippt och immon bara inkopplad imellan.
Det bästa är att bara ta bort skiten och återställa till orginal.
Brukar vara rätt tydligt/synligt vad som är klippt i orginalhärvan.
Jag har gjort samma operation på ett flertal 90-talsbilar.
inte alltför sällan det är krångel med dessa installationer.
oftast är dom taffligt utförda med lösa kablar,kabeltjuvar etc.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Om det är sån immo som jag hade, så behöver man koppla bort hela härvan, box och hela fadderittan, det är stiftat i originalkontakterna, man behöver koppla ur de som går till boxen och flytta stift i kontakterna, alla kablar är svarta, av just såna skäl att man inte ska kunna koppla bort det hursomhelst. Ganska mycket att riva, men som sagt, lättare än vad man tror. Länk

Mvh

DuNegro
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hittade dokumentet, ge mig någon adress att skicka till så får du den.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Har skickat ett AP-mail. Tjusig bil du har. Var dina banjo-bultar lösa? Lite suddigt foto. Du hade också en sådan dongle på nyckeln.

//Peter
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Ja, några av bulten var lösa. Märkte det när jag skulle byta toppar.
Vet inte om det finns olika system, fast alla har lika donglar?, i vilket fall som helst så var dokumentet exakt likadant som mitt system, det systemet sitter i e31, e32, e34 och e36 enligt manualen, och det är Bmw:s system.

Mvh

DuNegro
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla,

Jag skulle också vilja ha dokumentationen. Jag pm:ar Dunegro.

För övrigt så har Thomas Engl en bra lösning på det där med banjobultarna som är enkel och rätt billig, och som heller INTE innebär att man skall borra sönder bultarna.

"Enkel och enkel" men man behöver "bara" demontera insug och ventilkåpor så är det enkelt. :)

Länk
zcooter
Ärade forumsmedlemmar!
Det ni undrar ang, startspärren så är det faktiskt så att det är BMW original. enligt förenade bil och Lunda Larm, har ett själv och det fungerar utomordentligt bra!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.