|
|
|
|---|---|
|
Hej Bakgrund: Jag har som många andra rost på insidan av bilens bagagelucka, vilket ska åtgärdas av BMW. Då ena lampan till skyltbelysning dog skulle jag byta den och upptäckte lacksläpp och rost runt hela "urtagen " (på båda sidorna) till skyltbelysningen , påtalade det för BMW (Bavaria Solna) och de nämnde att det eventuellt inte går på garantin, då lacksläpp bara täckes av lackskyddsgarantin som var på 3 år. (bilen är från 2007) Jag stod på mig lite då ROST är ROST så de tog då bilder och skulle återkomma med besked inom två veckor. som han uttryckte sig var det 50/50 att de tog på sig detta. Nu till frågan: Jag vill byta skyltbelysning och vill inte sätta dit de nya "dosorna" mot den nakna rostiga plåten och undrar därför om det är dumt att blästra och grundmåla med epoxy själv i väntan på besked? (Jag inte vill få mer rost där ifall det inte går igenom som garantiärende, då det bara blir mer jobb för mig. Nu är det ju salt och all möjlig skit på vägarna och själva lampdosan på vänster sida sitter inte flush mot plåten, då "packningen" mellan plåten och dosan är dålig. Alternativet är att ju köra med den trasiga belysningen och hoppas på att jag får en ny baklucka. Vad bör jag göra? Måste använda bilen i veckorna som kommer, samt att jag vill ha fungerande skyltbelysning ser ju förjävligt ut när bara ena lyser. mvh Patrik | |
|
måste du byta hela dosan räcker det inte med att byta lampan? Va inne och fotade för garantiärende på en e46a för två år sedan (också bakluckan) Då fotade killen på BMW och skickade in, men jag fick komma dit 2-3 veckor senare för bmw "centralen" ville ha fler och bättre bilder för att avgöra ärendet. Riktigt tråkigt om man hade rostlagat själv i detta fall Så jag tycker du ska låta det va tills du fått ett beslut. |
|
|
Åk till BMW i Bollmora och få dem att titta på det. Hade rostbubblor på min -02 E46 och de bytte både huv och baklucka 2006. 4 år efter nyköpet. //Anders |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hade Passat V6 07'a Exakt samma problem, men det blev två fotosessioner som beskrevs ovan. Jag var glad att jag inte hann in och börja försöka laga själv emellan. Det blev ny baklucka på den bilen på garanti. Jag skulle avvaktat om jag var du |
|
Har du möjlighet att ta ett kort från insidan av luckan för att se om rosten (vilket torde vara ganska sannolikt) har spridit sig dit (dvs. genomrost)? Så gjorde jag på min C5 -05 ifjol och fick en helt ny baklucka - med arbete och material värd mer än hälften av vad bilen är värd :) /Masten |
|
|
Kanon, tack för alla tips och smart där Masten ! Då har man något att göra i helgen också. Får skruva isär bakluckan, då det förmodligen finns någon liten bubbla på insidan och köra med trasig belysning tillsvidare. Om BMW väljer att neka mig en ny lucka eller omlack återkommer jag i ärendet för vidare rådfrågning. Stort tack och trevlig helg! |
|
|
Jag fick nya framdörrar och bagagelucka, ca 3år var bilen då. Hade Bmw börjat snåla och slipat/lackat rostskadan så hade jag sålt bilen och bytt märke! Ingen rost på bilen sedan dess. |
|
|
Hej, Nu kom beskedet ny lucka! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bra Shark! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.