AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.806

Hur installera Ctek-laddare permanent under huven?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Laddaren ska gå igång när jag ansluter motorvärmarkabeln. Strömförsörjningen löser jag, men hur - exakt - får man till det bra med anslutningen till pluspolen?

E39 528i (M52) -97

___

Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har Defa eller Calix motorvärmare, finns det batteriladdare som du monterar under huven (eller annan lämplig plats) och som du ansluter till det befintliga motorvärmarkablaget - känns som en betydligt mer stabil lösning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fast nu har jag inte det, jag har Ctek. Och det är ändå samma fråga oavsett vad jag har.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Byt ut klämmorna mot riktiga kabelskor, passande de punkter som är avsedda för anslutning av startkablar. Pluspolen brukar vara rödmärkt. Fäst kablarna ordentligt. Fäst laddaren skyddat från väta där du enkelt kan nå den för inställningar och tillsyn. Anslut till 230 V före den timer jag räknar med att du kommer att använda för att styra motorvärmaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och håll tummarna att bilen inte brinner upp och tar med sig huset etc....för det kan säkerligen bli stora problem vid en brand när försäkringsbolaget upptäcker installationen.

Är det inte bättre att lägga några hundra kronor på en specialladdare som är avsedda att kopplas in i kablaget på motor/kupévärmaren (de dyker upp begagnade/nya på blocket, tradera etc.)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Går Ctek-laddaren verkligen igång direkt när den får ström? På min måste man först trycka igång rätt "mode" innan den laddar. Är din sådan borde den bete sig likadant när du ansluter motorvärmarkabeln. Att du måste öppna huven och trycka på den alltså.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det står uttryckligen i instruktionsboken till Ctek att du inte får montera den fast under huven. Den är inte godkänd för det.

-------
//Lövet
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det står faktiskt inte uttryckligen så i instruktionsboken, däremot i deras FAQ. Lite konstigt men så är det.

Då byter jag spår och sätter den hellre i skuffen och kopplar direkt på batteriet/jordkabeln.
Nätkabeln skulle jag i så fall vilja dra från kupévärmaruttaget vid passagerarens fötter - är det "enkelt" att dra det så? Eller måste man riva halva bilen?
Du kan ju montera laddaren i kupén och använda grenuttaget, sen drar du ut laddkablarna till motorutrymmet och kopplar med kabelskor som kaparn beskriver. Känns som lite enklare än att dra sladd snyggt från bagaget. Anledningen till att man inte får ha den fast installerad i motorutrymmet är väl just att nätkabeln inte håller rätt standard.

crli9194: Dom två ctek jag har startar laddning när man kopplar in dom utan att man behöver trycka på mode-knappen. Tror det är en Zafir90 och en MXS 5.0
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min CTEK MXS startar med senaste inställning.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det finns ju ingen bra plats för den i kupén.

Och ja - den kommer ihåg inställningar och startar själv, har provat.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag har bara dragit kabel på enklast möjligt sätt. Grenuttag på kupeuttaget. Där är Ctek inkopplad. Sen ligger den på golvet i baksätet och 12v kabeln bak till batteri.
Vill man göra det snyggare är det ju bara att koppla in laddningen på valfri ledare som går till batteri. T.ex kabeln till cigguttaget.

Min Ctek kommer oftast ihåg sitt läge men då och då tappar den och startar då i icke laddade läge. Hade varit smidigt att slippa det vilket man gör om man köper billigaste Ctek laddaren för 299:- ;)

Till min nya kärra köpte jag en 8A DEFA för montering under huven för 40:- på tradera ;)
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
I kupevärmaruttaget i kupen satte jag en vanlig förgreningingskontakt för utomhusbruk. Då fick jag ett uttag ledigt som jag använde för att dra en tunn förlängningskabel för utomhusbruk under gummimattan, under passagerarstolen, under gummimattan bak, under baksätesdynan och vidare till bagaget innanför hjulhuspanelen (gott om plats) och vidare ner i facket under golvet/reservhjulsbaljan. Där la jag CTEK:en som var ansluten till batteriet.

På sommaren när jag inte använde motorvärmaren så rullade jag ihop förlängningssladden och gömde den under baksätesdynan.

Nackdelen är att laddaren bara laddar den tid som kupevärmaren går. Men jag tänkte som så att den timmen/timmarna är bättre än inget.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Hur drar man en kabel från motorrummet till passagerarplatsen?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Genom en genomföring, i torpedväggen bakom handskfacket eller i golvet.
Vilken bil?
Hur grov kabel?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.