|
|
|
|---|---|
|
hej, min 525D Lci E61 har snart rullat 20k mil och jag skall byta oljan i växellådan jag har fått hem nytt oljetråg med filter till lådan samt 7L olja men problemet är ju att skall man byta ut all olja i lådan så rekommenderas det att man byter oljan 2-3 ggr innan ny olja har cirkulerad genom momentomvandlaren. och har hört att vissa bilmärken så kan man med fördel koppla in sig på rören som går till oljekylaren och låta lådan tömma sig via ena röret och via andra röret suga in ny olja och på så vis spola ur all gammal olja även genom momentomvandlaren. såg att jag har en extern oljekylare till lådan som sitter lätt åtkomligt framme under vänstra sidan av motorn med oljerören till växellådan till denna. Länk är det någon som provat att göra ett oljebyte i lådan med att endast koppla in sig på rören och spola genom lådan med ny olja. och i såfall vilken ordning bör man byta oljefiltret i växellådan 1: byta filtret och in med ny olja och sedan efter några mils körning byta oljan igen 2: byta oljan, köra några mil och sedan byta filtret och ny olja så det blir 2 oljebyten hur man än gör om man nu inte kan tömma lådan helt på gammal olja i samband med filterbytet. | |
| är det ingen som vet nåt om detta | |
|
Det räcker gott att göra ett enkelt oljebyte. Vill man byta mer olja så säger man att två-tre byten kan vara bra då man även byter filter/tråg under sista bytet. Se: Länk samt :Länk |
|
|
Jag har på min gamla Volvo 850 sköljt v-oljan genom att koppla in mig på slangen till oljekylaren (dvs ut från lådan). Efter att ha tömt lite fyller man på ung 1,5 liter åt gången. Starta motorn och kör tills den första luftbubblan syns (i den transparenta slangen man kopplat in på slangen till oljekylaren) häll i ung lika mycket och gör så tills färgen ser fin ut. Det tog mig ca 1,5 ggr oljevolymen i lådan. Tror det blev ung 12 liter. Om man låter den transparenta slangen sluta i en dunk har man lätt koll på mycket man tömt totalt. Lite omständligt men blir renare. Kanske inte värt allt jobb med tanke på att det finns de som inte byter och klarar bra funktion ändå. |
|
|
Tänk på att starta bilen och lägga i växel när du fyllt på,då lådan suger in nytt och nivån sjunker. Oljan blir varm väldigt fort så återfyll ganska fort. Kan vara bra att vara två personer då. Jag sköljde en gång först, körde igenom alla Växlar. sedan bytte jag både tråg och oljan. Har kört ett år nu med bra känsla. Du kan som grädde på moset nolla inställningen på lådan då den är adaptiv och lär sig hela tiden. Mvh Jonas B. |
|
|
tack för all info och länkarna från di99dajo är ju till god hjälp. skall ta tag i oljebytet nu till helgen tänkte jag. jag har tidigare nollad lådan när jag hämtade bilen. skall göra det igen när den fått ny olja. sedan skall den in till BMW och få en nyare programvara för att bli av med det man kallar för Transmission slam som man kan få "jag har det" när man stått på fotbromsen i Drive vid rödlyse. |
|
|
Otto hjälper dig :) |
|
|
Då var det ny olja och filter i växellådan. Kan väl säga att största jobbet var att palla upp bilen och skruva bort skyddsplåtarna under bilen. Själva bytet av oljetråget och oljan gick på 30 min. Oljan kändes inte alls sliten o gammal. Visst var den mörkare i färgen än den klarröda som nya oljan har, luktade inget bränt alls och inte mycket kladd av metalldamm på dom 2 magneterna i tråget. Kändes rätt bra att ha koll på hur oljan mår i lådan. Så snart blir det en sväng inom Bmw för att få nya programmvaran till växellådan. Eller går detta att göra själv med Bmw hat, invi blåtands diagnostiken. Jag har bmwhat till android som jag nyss köpte och som jag försöker sätta mig in i. Och det vore ju trevligt om det går att trycka in ny firmware till lådan själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.