AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.256

BMW 530D 2006 oljebyte, när?

Fr
9
Fredvulf
530D -06
Hej!

Jag har ägt en E61 2006 nu i snart 8 månader och heeelt underbar bil! Skulle inte byta bort dem mot mycket, möjligen nyare 530 eller 535.

Men nu till problemet, den har en underbar automatlåda som alltid har fungerat felfritt. Växlarna är felfria och känns mjuka i "D" läget och snabbare i "DS" läget, vilket känns som de ska!
Men senaste månaden har den börjat bli trög i växlandet vilket jag är rädd är att oljan börjar bli dålig.

Har sökt mycket på internet och här på autopower och vissa säger att dom har lämnat in den och att den blivit som en ny bil och att man kanske behöver en mjukvaruuppdatering. Och vissa säger att automatlådan har olja som räcker livet ut och byts bara vid eventuella växellådsras.

Även om det är kallare ute nu så spelar inte de någon roll, utan även om den står i garage och jag kommer ut så känner jag skillnad direkt.

Så nu vänder jag mig till er på detta fantastiska forum för tips och råd.
(såg också någon som hade lämnat in bilen och betalat 8500,- och jag kan få hjälp att byta oljan och kan en del själv också så gör de helst själv om de är något som behövs göras.)

Tacksam för råd!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Javisst är det en "livstidsolja" olja i lådan. Om man accepterar definitionen av "livstid" som 15000mil.

ZF som tillverkar lådorna tror jag specar oljebyte var 12000mil alt 8år.

Det kan ju även vara så enkelt att lådan som är adaptiv, anpassat sig efter din körstil. Dvs, kör man mjukt, blir lådan lite "lugnare" och vice versa.

Fr
9
Fredvulf
530D -06
centrallogik

Skönt att höra att de är fler som tycker livstidsolja verkar vara för bra för att sant! jag har PRE-LCI och känner inte att lådan borde fungera så, vart kan få tar på den informationen isf?

Jag tror de blir ett byte av olja väldigt snart ändå, kan ju inte skada liksom!

Tack för svar
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har samma årsmodell som du, bytte olja i höstas vid 11700mil och sedan nollade jag adoptionen. Är ingen kännare men nöjd med hur den växlar iaf..

En sak som slog mig såhär i efterhand, den växlar ju lite annorlunda när motorn är kall, går mer på momentomvandlaren för att få upp tempen.
Vad har du för motortemp?

Fr
9
Fredvulf
530D -06
Man kan väl inte se motortempen vanligt på denna bil?

Länk

hittade denna video, är de enda sättet att se motortempen på? Isf kan jag kolla de imorn och köra runt en sväng och se om den ändras. Kanske är något fel på givaren isf? För jag har bilen i kallgarage fast de är typ 8-10 grader så de borde ju vara ok. sen växlar den samma även om jag kör till typ IKEA ~20min och sen kör hem,( fast då står den iofs ute lite mellanåt)
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Så behöver du göra För att se temp.

Det är nämligen väldigt vanligt med fel på termostater på våra M57 motorer, är inte tempen rätt, kan det påverka diverse saker.

Nästa steg är att koppla in någon form av testutrustning för att se temp på lådan.

Eftersom något som jag uppfattar din beskrivning som en plötslig och påtagligt förändring så har det hänt nåt. Att oljan blir sämre, visst. Men det sker ju på ett rätt så successivt sätt..
Fr
9
Fredvulf
530D -06
Då ska jag kolla de imorn!
jag har INPA och har kopplat in egen AUX-kabel, men allt med hjälp av underbara youtube! Förstår ingenting av de annars för de är på tyska och för mig, kinesiska, men har säkert programvaran för att kolla tempen på såvis också.

jo de förstår jag, men de kan ju ha hänt ganska successivt men när jag väl upptäckte de så kan jag inte inte-upptäcka de så att säga som du säkert förstår :)
Fr
9
Fredvulf
530D -06
Har helt glömt att skriva att den är trimmad också av förra ägare, vet inte exakt vad men han sa att de var både för kraft och sparning av soppa.. hoppas inte den börjar ge sig?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Oftast lockup/turbin som ev. Kan bråka efter mycket trim

Blir pendlande varvtal vid mildare acceleration.

Fr
9
Fredvulf
530D -06
KOllade temperaturen på motorn idag och den gick fint upp till 80 grader vid stadskörning så inget konstigt där.

Tyckte inte heller den växlade så jättekonstigt heller, myskobil!

Sen är de dags för kontinuerliga servicen, hur mycket är den värd vid eventuell bilförsäljning?

tack
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Personligen ser jag inget mervärde i en gammal bok full med bmw service stämplar mot en där det finns andra verkstäders stämplar eller kvitton.
Så länge det finns nån dokumentation på vad som är gjort och när så är det helheten som styr. Men det finns säkert de som tycker att originalservice är nåt heligt. På en 9år gammal bil, nja..

Egen antecknad service med tillhörande kvitton tycker jag borgar för mer trovärdighet än en bmw stämpel.
Detta är inget än en stämpel utan insyn om vad/vilket som bytts under servicen.
Misstror alla verkstäder pga dålig erfarenhet tidigare !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.