|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, mitt första inlägg här men sannolikt inte det sista. För att göra en lång historia kort, jag köpte en 540 sedan-97 med trasig vattenpump och drar den till verkstad för byte. Efter en dag får jag samtal från meken som berättar att motorn är skrot. Troligt kedjehaveri. Vattenpumpen såg ny ut. 😀 Jag har kommit fram till att bilen, som i övrigt är väldigt fräsch, är värd en ny motor. Nuvarande motor är såvitt jag kan se i diverse register m62b44. Innan jag trycker på köp på bildelsbasens sajt skulle jag bli väldigt glad om ni bmw-kungar kunde hjälpa mig med några frågor. Jag har inte råd med att detta blir fel... 1. Finns det fler nummer att hålla reda på förutom m62b44 för att bytet ska funka? 2. All övrig utrustning, generator etc, plockas över från gamla motorn. Måste boxar och elektronik från nya motorn följa med, eller funkar det med de gamla? 3. Jag kommer byta kedjeguider innan montering för att slippa samma sak igen. Vad kan mer vara värt att passa på att byta med motorn ute? 4. Kommer en motor som haft manuell låda passa med min befintliga automatlåda? Var vad jag kommer på just nu. Jag lejer iväg jobbet men måste fixa motorn själv. Jag kan inte nog betona hur värdefull all hjälp är! | |
| Ingen? 😐 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du håller dig till årsmodell 97-98 så är det inga problem. Efter 98 (09/98) 99 årsmodell kom vanosvarianten som heter M62b44TU och den kan du glömma bort, Du behöver inga boxar utan använder dina befintliga som tillhör bilen. (Är inte möjligt att använda andra boxar än de inkodade till bilen, startspärrkrångel mm) Dvs ett rent mekaniskt byta av motor är inga problem när du väl hittat en vettig motor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Enda motorkod-skillanden du bör hålla ordning på är att det inte är vanos varianten på den du sätter i om du vill behålla boxar och kablar osv. M62B44TU heter den vill jag minnas, har haft båda :-)) Du måste byta svänghjul också till det som hör till din låda, du behöver alltså förmodligen bara flytta över ditt gamla svänghjul från motorn som ska ut och montera det på nya motorn. Skicket på den nya motorn är det som avgör om du behöver fräscha upp den ytterligare, svårt och säga för din del i detta fallet kan ja tänka mig men att byta kedjeguider är väl inte jättevanligt på dessa motorer? Jag TROR alltså att det bara är att köra på med bytet. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Haha, you beat me to it ;) Alltid bra med lite bekräftande ord från hasso Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
:). Jag håller just på med att byta motor på en Audi A6 2.7 TDI 2007 OCH det ÄR inte kul. Först får man riva plast en dag innan man kommer fram till motorn typ. Känns nästan som man kapat av hela framändan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det tar alltid extra tid/jobb att meka med VAG bilar. Fattar inte hur man kan köpa audi/vw | |
| Passar det med motor från en E38 740 96-98? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.