|
|
|
|---|---|
|
Hej har problem med bilen, kopplingen frikopplar inte. Går ej att få i växel med motorn igång och om man startar med växeln i och håller nere kopplingen rör den sig sakta framåt. Så lite kopplingsverkan finns. Samt om man håller nere kopplingen ca 1 minut innan man startar bilen med växel i "hugger" det till och så frikopplar den helt Det jag provat är smörjt upp splinesen och urtrampningslagret på ingående axeln från v-lådan med ett tunt lager molybdendisulfidfett. Provat byta huvud och slavcylinder. Packningarna till slaven for dock då jag bytte huvudcylinder men det var före jag smorde upp splinesen. Tagit mig en titt på kopplingen men ser inga skador där iallafall dock väldigt trångt så lätt att missa något. Problemet uppstod då jag var ute å buskörde för någon vecka sen efter en hård nertrampning av kopplingspedalen. Har haft mina funderingar på om tryckplattan är spräckt eller liknande men vill inte ta ner kopplingen bara för att titta då jag inte har verktyg att få ihop den igen (SAC). All hjälp uppskattas! Edit: Glömde nämna att förra ägaren bytte kopplingssats vid 10k mil och den har gått ca 13k mil nu, även kollat stödlagret vid svänghjulet och det rullar på fint. | |
| Låter som den klibbar, kanske olja mm som orsakar | |
| Att den lamellerna klibbar menar du? Ska iallafall bygga ihop en egen manuell slav idag så man kan utesluta hydrauliken sen blir det väll att riva ner kopplingen. Återkommer med resultat sen ifall någon skulle ha liknande problem. | |
|
Klibbar? Slirar menar ni väl, olja skulle väl mest bara göra att den inte greppar som den ska. Jag ska byta svänghjul på min 325 cab som står avställd nu snart, lagret mellan skivorna (då det är dubbelmassesvänghjul) är dåligt vilket gör att kopplingen hugger och vibrerar när man smyger iväg på 1:an. Detta vibrerande hade gjort att lamellen fått vibrationskador helt enkelt och till slut släppte lamellytan på en sidan. Trodde ett tag att min hydraulik gått sönder någonstans jag med för att pedalen var så slapp men när jag väl tog ner allt var problemet tydligt. Bytte lamell förra året men ska som sagt byta svänghjulet nu för att bli av med den huggande känslan i kopplingen och förhindra att lamellen tar slut i förtid igen. Skriv i min gästbok alban, din mail eller något om du är intresserad av att köpa kopplingsdelar ihop för att få det billigare. Mvh Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| En koppling kan klibba, ganska vanligt på en del motorcyklar, men på en bil borde den släppa om man slirar på kopplingen. Men kan vara solfjädern eller slavcylindern som TS skriver | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.