|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen på mig en fräsch svart 320D Coupe med 19" M3 fälgar. Problemet är att fälgarna är rejält kantstötta och att klarlacken har börjat att släppa så att aluminiumet har börjat oxidera. Är det någon som har nåt bra förslag på vad man kan göra för att få tillbaka dem till originalutförande? Eller är det omlackering som gäller? | |
|
Här är en bild på en av fälgarna. Länk |
|
|
Renovering och omlack hos exempelvis Intera. Dock skulle jag bara kosta på det på originalfälgar... vilket det där nog inte är? /Jonas |
|
|
Men går det att få dem att se ut som original? Hur lagar man kanterna med alluminium så att det inte ser ut som skit? Har funderat pp om jag ska pulverlacka dom svart istället, då kan man ju bara blästra dem och laga med epoxi eller nåt väl? Hur kan man kolla om de är originalfälgar? |
|
|
just det ja... Tror knappt nån fälgrenoverare fixar lackningen i flera toner som fälgen har. Om det är original kan du se på insidan av fälgen... bör bla. stå BMW där. /Jonas |
|
|
Jag hade samma problem, klarlack på en ren aluminiumyta är kass, jag och polaren slipade ner klarlacken på den alufärgade delan av fälgarna och polerade upp dem, några vaxningar varje sommar så håller de sig skitfina, dock ett jävla jobb! men några pilsner och trevligt sällskap så är det värt det! Slipade ner alla kantstötningar, blev skitnöjd. Länk Länk Länk Länk /Tompa |
|
|
Så här blev de på bilen. Länk |
|
|
Blev skitsnyggt tompathepilot! Ser ut som de blev lite mer rundade än innan, men hellre det än fula skrap. Jag har M5-F10-replikor på min bil, och höger fram har fått smaka en del trottoarkant. Det är lackad aluminium på de också, och vet att det är betydligt sämre kvalitet på mina replikor än original, men tänker ändå att det borde gå att göra något åt. Vill inte lägga typ 1000 kr på en fälg som kostade 2000 ny. Hellre slipa den om det går sen som sista utväg köpa en ny. Funderar på att göra samma som du. Vad har du använt för sliptrissa (heter det så?) ? |
|
|
Till ekrarna använde jag handkraft och smärgelduk. Sen köpte jag en rätt hård filttrissa med polerpasta på biltema. Sen mjukare rondell och Autosol. Men det är endel jobb. Men det blir ju rätt billigt. Utslitna tummar får man på köpet... |
|
|
Tackar! Mina repor är koncentrerade till kanterna, får se om det räcker att använda filttrissa. Annars vet jag vad jag har framför mig... |
|
|
Tompa: Jag kan noll och ingenting om att renovera fälgar men två av mina original M6 fälgar är stötta och de har nog samma yta som dina hade? Körde du med maskin för att slipa ner dem eller vad använde du? Jag kan tänka mig att prova på mina innan jag skickar de till fälgfixarna. Tack! Med vänlig hälsning, Filip |
|
|
Jag kan heller inget om fälgrenovering. Men jag vet hur de tillverkar fälgarna. De lackas i antracitgrå och sedan slarvas de där de ska se aluminiumet ut, kallas diamond cut och de blir räfflade efter svarvningen sedan läggs ett lager klarlack över hela fälgen. Så det första man måste göra är att slipa bort all klarlack på ekrarnas utsida. Smärgelduk och tålamod, går lätt 5m smärgelduk och en låda öl! Sen polera upp ytan, det kommer bli det närmaste originallook man kommer. Alternativt så svarar man om utsidan och lämnar in dem på pulverlack och lägger en ny klarlacksyta men det är ännu mer jobb. Så slipa, polera! När man väl har metallrent så är det ju bara vaxa eller polera ytan igen när den blir ful, jag har gått över mina nu i vinter, lite gnuggade med Autosol så blir de som nya igen, sen lite hårdvax så de blir vattenavstötande. Så här ser de ut nu! Länk |
|
|
Wow! Snyggt resultat! Är dem till salu? :) Vad sitter det för däck på dem och hur breda är fram och bak? |
|
|
Nä efter allt slit har du inte råd att lösa kostnaden... 😉 Kör 235/35 fram och 265/30 bak. |
|
|
Blev riktigt snyggt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.