AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.793

Gnisslande/vinande ljud från fläkten.

Hej, jag är ägare till en F30 av årsmodell 2014. När jag kör iväg med en kall bil på morgonen så hörs det ett gnisslande/ vinande ljud fån kupefläkten efter ett par hundra meters körning. Ljudet försvinner sedan när fläkten börjar blåsa varmluft in i bilen.
Någon som vet vad detta irriterande fenomen beror på och vad kan man göra åt det ?

Tänkte om det kan vara köldmedium till ac som hörs
Kan det vara det ? Skall det låta så ? Jag har haft flera bilar med AC tidigare , men aldrig hört liknande ljud.
Kan det vara en fläktaxel som gnisslar ? Men kan det ljudet bara försvinna efter ett tag ?

Kan vara lagerljud mm i fläkten som låter ibland som du säger
Fläkten brukar sitta under handskfacket och den går att byta löst
Är det svårt att komma åt ? Hur mycket måste man riva loss ?

Tror det räcker med att ta bort handskfacket, kolla på bmwrealoem för sprängskiss, där står det att det är puma åtgärd från 02/2014
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har samma skit dock e91 sjukt störande håller på betydligt längre om det är -25 blä
Terminator80 , vad menar du med "Puma åtgärd från 02/2014" ? Var står de om det ? Jag är inte så bekant med terminologin .

Puma är BMW:s benämning för reklamation och att man har bytt eller ändrat artikeln. Står på bmwrealoem mm, Puma och sen ett nummer för ändringen
Kan tycka att det ska gå på garantin
Terminator80. Jag såg att min bil är 08/2013. Har både automatlåda och dragkrok. Vad är det för artikelnummer i min bil på fläkten då ?
Jag hittar inte den här Puma hänvisningen ,försöker att söka det under "värmesystem och luftkonditionering". Hittar ett antal fläktar om jag söker på ordet "fläkt". Det vore bra att ha det att kunna hänvisa till när jag ringer till BMW ?

Sök på värmesystem sedan eldetaljer, står som bläster artnr 64119350395, Puma nr 51847131
Tack för hjälpen Terminator80.
Jag skall ta kontakt med min återförsäljare direkt i morgon.
Konstigt att man använder ordet "bläster" för fläkt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.