|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Nu har jag inte fått offerten ännu på BMW:n eftersom säljaren skulle dubbelkolla om innevarande kampanjer/priser kommer gälla även faceliftmodellen (som isåfall är den som är intressant). Har fått en offert på en A3:a i glaciärvit met. med S Line exteriör, S-tronic-låda, drag, dieselvärmare, B&O-stereo, Alcantaraklädsel samt lite annat "nödvändigt". Bruttot hamnar en bit över 400tkr avgår sedan den "sedvanliga" rabatten på en leasingbil. Tillkommer gör egentligen bara sommarhjul + vinterdäck. Jag gissar att BMW 120d xDrive i estorilblå el valencia orange med automat-låda M-sport-pkt, alcantaraklädsel, H/K-ljud, dragkrok och lite andra nödvändiga saker hamnar i samma prishärrad. nu ska jag inte gå händelserna i förväg - men till min E90 fanns inte dieselvärmare som tillval från fabrik (vill jag minnas) och att eftermontera skulle kostat typ 40.000kr - kan jag räkna med samma nu också? Sommarhjul+vinterdäck tillkommer ju även på denna... Vad jag sedan läst mig till är att Audi brukar ha fått till ljudet i sina HiFi-paket rätt bra - jämfört med BMW som får "halvdåliga" recensioner. Är det någon som faktiskt lyssnat på 1-seriens H/K ljud mot Audi A3s B&O-dito? Någon som kan uttala sig om vad jag kan förvänta mig för pris på dieselvärmaren till BMW:n? (Den kostar ju "bara" 15800 på Audin och känns som en "must-have") då jag hemma har varmgarage men ute på jobb och annat har jag aldrig el-stolpe. Noterade att en A4 med samma specs är ganska samma pengar (pga alla kampanjer på denna modell nu - men den känns gammal) Har provkört A3:an med rätt motor/växellåda och den kändes riktigt riktigt trevlig och i mångt och mycket så som jag minns min 120d -09 (som dock var manuell och RWD). Jämfört med en 320d xDrive av nya modellen kändes den roligare, men så har jag inte provkört nya ettan med rätt motor/drivlina. Tilläggas bör kanske att BSR plockar ur det lilla extra ur en Audi medans liknande operation på BMW:n antagligen kräver ett besök hos Vtech nere i södra sverige... Alla andra tankar och synpunkter kring denna vågskål är välkomna! | |
| 1-serien med xDrive går mig veterligen inte att få med automatlåda? | |
|
Jo, från och med faceliften som kommer "nu" så är automatlåda std på 120d xDrive... Hittade för övrigt dieselvärmare i en BMW tillbehörskatalog - kostar betydligt mer än Audis motsvarighet, men framförallt så stod det, om jag tolkade rätt "Ej i kombination med M-sportpaket". Kan detta stämma, varför? |
|
|
Den är eftermonterat jf. med Audi's, därav det höga priset. Tror inte det finns plats till värmaren på 1-serien med M-paket. Det var samma på F10/11 ett tag, men nu går det. |
|
|
Har haft min sista bil utan dieselvärmare så jag hoppas det går att ordna eftersom mitt hjärta innerst inne bultar för en BMW :) |
|
|
psike: Du har kanske bestämt dig för A3 eller 1-serie? Men vill ändå göra dig uppmärksam på att man han få helt färska Golf Alltrack med samma drivlina som A3, fast betydligt billigare... MVH Christofer |
|
|
...eller kanske Golf R kan vara ett alternativ? /J.I |
|
|
Nu har jag inte kört Golf, men jag har kört Passaten och då känns både Audi och BMW resor bättre. Visst, lite dyrare, men ändock. |
|
| psike: Jaha, det var ju en trevlig nyhet! Har alltid irriterat mig på att 1-serien xDrive inte gått att få med automat. | |
|
psike: Golf och A3 är i princip samma bil under skalet... Jacky Ickx: Ja Golf R och S3 är roliga! Säkert 135 också. Tyvärr går ingen av dem att få med värmare... MVH Christofer |
|
|
Nu föredrar jag att köra och äga mina bilar med skalet på ;) Med detta resnoemang skulle ju Skoda Superb även vara med i matchen (åtminstone om vi lägger till 3-serien, Passat och Audi A4 i ekvationen). En VW CC (eller vad den heter) skulle kunna vara något - den ser läcker ut :) |
|
| audin är en kanonbil men gillar du att köra aktivt finns det ingen tvekan :P | |
|
psike: Klart att man visuellt skall gilla det man kör... ;-) Superb i nuvarande skepnad är inte alls samma bil som Golf/A3 utan en bygger på en gammal konstruktion... Anledningen till att slängde in Golfen är att den i princip är samma bil som A3. Finishmässigt skiljer det nästan heller ingenting. Rent subjektivt tycker jag Golfen ser bättre ut än både 1-serie och A3 Sportback. Men det kanske är en A3 sedan du tittat på, tycker den ser bättre ut... 3-serie eller 4-serie skulle jag nog valt för drygt 400´. MVH Christofer |
|
|
Sportback, ja. Jag gillar den, bättre än golfen, men eftersom du är så påstridig så ska jag när jag är hemma gå in i den något mindre belysta delen av VAG-handlarens lokaler och kika på golfen :) 3-serien får ju facelift "snart" så därför har jag räknat bort denna. En 420d xDrive - absolut - har sett dom rulla, otroligt snygga, men även om jag inte har någon STRIKT budget så bör bruttot inte skena jättelångt över 400 och nettot absolut lite under 400tkr - för att förmånsvärdet ska vara "rimligt" och jag gissar att en 4-serie till detta pris inte alls kommer ha den utrustning jag VILL ha, utan snarare det absolut nödvändiga... men jag ska ta och kolla in 420 bara för att ;) |
|
|
Förresten verkar man vara tvungen köpa golfen som alltrack för att få AWD? Den är definitivt inte lika fin (gillar inte alltrack, xc eller suv heller för den delen - därav X1, X3, Q3 är borträknade från start). Mao är AWD ett krav :) |
|
|
Vanliga Golfen finns inte med 4-motion i kombination med DSG, än i alla fall... Är inte påstridig, slängde bara in en brasklapp... =) En 420d Grand Coupé med comfortpaket, M-sport och Stepronic kostar 430´ brutto. Sen kanske du betecknar den som dåligt utrustad. Lägg till dragkrok och lite annat så stoppar den ändå på 450´ brutto, vilket är " en bit över 400tkr" ;-) MVH Christofer |
|
|
Håller med crille82. Men vill du komma ner i pris så skippa M-paketet och välj "Sport line" som kostar 0kr i konfiguration!? Köp sen till värmare och något annat kul. Förresten, värmare går alltså inte att få till 4-serie från fabrik heller? Till min 3-serie coupé 2011 gick det iallafall bra och till min 5-serie 2014. |
|
| Kan V60 vara något? Man får ju en D4 AWD Summum med automat för 320k. | |
|
Prov kört Volvo V60 D5 sist jag bytte - gillade den inte, har en kontorsgranne som just beställt sin tredje Volvo - men det klickar inte för mig :) Funderar likförbannat om man ska vänta på 3-seriens facelift och om man då ska sikta på GT-versionen - är lite ambivalent inför om det är en "gubb-kaross" eller inte :) Den finns ju som business-modell och det brukar vara en bra utgångspunkt för att få ihop totalekonomin :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.