AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
30.007

Hur tar ni bort flygrost?

Sida 2 av 2
Transocean

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Lera + Cleaner alt fönsterputs

Nu menar jag kvalitets lera,och inte biltema

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

jo det är från dubbarna, för då kan man ju undra varför det inte kommer på sommaren, förklaring på det? då om något bromsar man hårdare varmare skivor och belägg, så nja den teorin håller dåligt.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har hittat en rätt bra metod. På Statoil finns ett avfettningsmedel som funkar rätt bra för mig; det är turtles medel som är gelbaserat vilket gör att det inte torkar ut på 1-2 min som många avfettningsmedel gör. Det gör också att det kan sitta på en stund för att verka.

Därefter svampar jag bilen med den gula sidan (mjuka sidan alltså) på en scotch brite, den är tillräckligt styv för att ta med dig flygrosten men tilräckligt mjuk för att inte skada lacken.

(Och ta för bövelen INTE den gröna sidan på scothbriten! Förövrigt måste bilen vara tvättad innan så du inte gnor runt smuts och grus)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
AlexanderK: Är det Turtles Prewash-T du menar? Den löser tjära och annan oljebaserad smuts, inte flygrost (även om den förstås tar med lite som kan tänkas ligga gömt i tjärfläckar...).
Jag använder Bilt Hamber Korrosol ( Länk ) för att ta bort flygrost, den är ruggigt effektiv och kan användas på hela bilen. Det är båda lättare och bättre att göra ordentligt rent med kemikalier först, därefter går man över bilen med lera.

/Masten
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Claybar!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag lånade en "BBV Clay Towel" av en kompis som har bilvårdsfirma. Riktigt effektiv mot flygrost och enkel att använda.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Iron X! Det finns liknande produkter där ett medel är för bilen och ett medel som är till fälgar. Tänk på det.

Lerduken funkar kanon men jag skulle bara använda den om bilen är tänkt att poleras efteråt, lacken blir mattare av den. Lite som våtslipning men inte en lika dramatisk effekt. Viktigt är också att blanda bilschampo och vatten för att spruta på bilen och lerduken innan du börjar dra lerduken över lacken, annars blir det för mycket friktion.
Hej,

Är det någon som provat Red 7 Nordic Edition från SMARTAB?
Länk
Lera/claybar är rätt överdrivet mot flygrost, ger även microrepor i lacken. Köp ett kem speciellt mot flygrost och använd varannan, var tredje tvätt så är problemet inget problem alls.
Bra exempel är purple rain från kem&rekondhuset, iron zero från streetpower rekond. Billiga men ruskigt effektiva!
Har rekondat fordon sedan mitten -90 talet så jag har hunnit testa en rad olika sätt mot flygrost, många mindre bra, några riktigt bra.
Mvh
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
De få flygrostprickar jag får - kan röra sig om en handfull nån gång då och då, tycker jag det funkar alldeles utmärkt att ta bort med lera. Man gör ju bara en liten liten punktinsats, så det uppstår inga microrepor av det. Iaf inte för mig. Har nu beställt lera från AliExpress (se separat inlägg) för att testa. Prisskillnaden var 237:- motför att beställa här i Sverige.
Red 7 är ruskigt bra, kan behöva gå på med svamp om inte allt går bort.
Det blev Red 7 och det funkade bra. Bilen i fråga är vit så det syntes väldigt tydligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.