AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
30.013

Hur tar ni bort flygrost?

Sida 1 av 2
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Som rubriken lyder...
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Brukar köra med cleaner eller rubbing och polermaskin, ingen aning om det är rätt sätt men det har funkat för mig i alla år, men om det är någon här som har tips på bättre metod så tar jag också gärna emot tips
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Problemet är att det kommer ny flygrost vid varje veckotvätt och det syns mycket på en ljus bil...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det enklaste är att använda en sk. Claybar eller Lera på svenska.

Mvh/ Niclas
thekinglives
oxalsyra 1 dl i en liter ljummet vatten.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det finns utmärkta dedikerade medel för ändamålet. Jag använder Bilthamber Korrosol men liknande produkter är CarPro Iron-X och Iron Cleanse från Orchard Autocare. Fördelen med dessa jämfört med oxalsyra är att de är ph-neutrala så de skadar inte aluminiumlister och andra känsliga material.

/Masten
thekinglives
Ok då masten: men jag brukar inte helbespruta bilen med oxalsyralösningen.
Det är punktinsatser som gäller.

Jag är föga imponerad av alla mirakelmedel med hamburger namn, dels är de
ockerdyra, och ofta äckligt parfymerade med tillsatser.

Men var och en har ju sina sätt, bara man blir nöjd själv:)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag håller med om att de är relativt dyra, men de jag nämner ovan är riktigt effektiva. Lukten är som den är tyvärr, även om Bilthamber Korrosol luktar helt okej.
Jag kör överallt på hela bilen för att verkligen få bort allt, framförallt vintertid blir det mycket som sätter sig både på tak, huv och dörrar.

/Masten
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
+1 på clay. Jag kan verkligen rekommendera detta till den som ännu inte provat. Lätt att använda, går snabbt (utom första gången), billigt, miljövänligt, hudvänligt. Det blir rent från allt annat skit också, inte bara flygrost utan även tjärprickar, flugsmackor och allt annat som bundit mot lacken. Lacken blir fri från knottror och helt spegelblank. Känn före och efter!
Var inte rädd för att använda clay. Det är inte en lera (mineral) utan en elastisk syntetisk polymer (plast) och inget som i sig repar lacken. Efter behandlingen måste man skydda lacken med vax el dyl då clay även tar av detta. Två behandlingar per år räcker om man kör året om.
Det är lite synd att inte fler känner till clay och använder det. Det har trots allt funnits i butik (Mekonomen bla) under en bra tid nu och borde vara mer vedertaget. Innan fanns det bara tillgängligt för proffsen.

Det finns mest beskrivningar på engelska men hoppas du förstår proceduren ändå. Följ denna och du kommer att lyckas:
Länk
thekinglives
yeddheng: lera är kalas, funkar bra till färgdamm b.l.a.
men visst blir det lite smårepor, men vad gör det, finns ju polermetoder för sånt:)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ajaj, surt, det bör dock inte bli repor. Det som kan repa är de partiklar som fastnat i clayen och att man fuktat lackytan för dåligt. Därför är det viktigt att hela tiden vika clayen så att man har en ren yta att jobba med och att man hela tiden fuktar/smörjer lackytan. Alltså clayen knådas till en tjock pannkaka och förs väldigt (VÄLDIGT) lätt, utan tryck, fram o tillbaka över lacken. Inte i cirklar utan uppåt o neråt, höger o vänster. När clay-ytan börjar bli brun/prickig så viker man pannkakan på mitten så att skiten bakas in. Knåda sen ut till en pannkaka igen. Så fortsätter man sen tills ytan är ren. Man känner att clayen glider lätt och ljudlöst när det är rent samt att det inte blir mer skit avsatt på clay-ytan. Jag repeterar, väääldigt lätt tryck! Clayen jobbar inte bättre för att man trycker hårt. Se den som en magnet som drar till sig skiten rent magiskt ;)
Köp en clay med fin/mild struktur till en hyfsat vårdad till välvårdad billack. Det finns grövre strukturer som tar mer men dessa ger microrepor. De är för riktigt eftersatta lackytor och ska följas av polering. Clayen tar ju även bort vax så alla befintliga "dolda" repor blir synliga. Kanske det som hänt dig thekinglives?
Jag har använt clay (Meguiars Quick Clay i kombo med Quick Detailer) i flera år och jag har inte en enda prick eller repa, bara spegelblank lyster :p
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Lera funkar bäst
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ursäkta en kanske dum fråga från en nyfiken herre, men vad är flygrost....
Mina kemikunskaper gör att jag vet vad oxiderat järn kallas, men hur kan detta komma flygande...?

mvh

MW-Guru
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
@MW-Guru Flygrost brukar det kallas då metallpartiklar framförallt från dubbdäck "flyger" upp o fastnar på lacken. Dessa börjar sen oxidera (läs rosta)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det är dessutom mycket vanligt på fabriksnya bilar som fraktats på järnväg.

Så här kan det se ut när man använder ett av medlen som jag tipsade om ovan:

Det är förresten MYCKET lättare att jobba med lera om man först har använt kemikalier för att ta bort merparten av partiklarna på lacken.

/Masten
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Precis som Masten säger så underlättar det, speciellt om flygrosten ansamlat sig nåt överjävligt. Det som är bra med kemikalierna är att de löser upp rostutfällningen som är runt varje rostpartikel. En kombo är bra då kemin tar utfällningen och clay tar partiklarna. När man ser kritvita tjänsteslädar som rullat nåt år eller två så blir man inte glad. Kulören går mer i kalsongvitt under sidolisten :/
Ett ledord när det gäller underhåll av lack, eller vad som helst, är kontinuitet. Rensar man lacken med clay 1-2 ggr/år så blir det väldigt lätt framöver. Har man inte clayat på flera år så blir det mer jobb och man måste stötta upp med kemiprodukter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visserligen en akademisk fråga men jag är en vetgirig person:
Vad är det från dubbdäcken som kan rosta?

Mig veterligen består dubbarna av volframkarbid ("tungsten" på engelska) och lättmetall eller plast i hölje/hållaren till själva dubbstiftet.

Det finns väl inte heller något i vägbanan som dubben kan "slita upp" som orsakar rost!?

Jag skulle tro att merparten av flygrosten kommer från bromsskivorna samt i viss mån av rost som lossnat från bilarnas chassi och kaross.

Dvs. att påstå att dubbdäcken orsakar flygrost är inte korrekt - alla bilar oavsett vilken typ av däck, lär generera lika mycket flygrost.

Eller är det någon som har mer fakta i målet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
så kanske det är men jag upplever att flygrost bara är ett problem under vintern (dubbdäck) men jag har nog inte har korrekt fakta i målet...
Jag köpte en sprayflaska från Sonax som heter tjärlösare. Första tvätta bilen, spraya på det du vill ha bort, låt verka nån minut, torka av med trasa. Fungerar utmärkt även på flygrost i mitt fall. Även en bra avfettning kan användas på samma vis, men är riktigt lika effektivt. (Typ Mac124 prickbort)

Jag har för övrigt också tänkt att flygrosten kommer från dubben, men rimligare är kanske att det är partiklar från plogbilen m.m. När de lägger bladet i backen...?
Köpte en flaska från Sonax igår heter Intensivavfettning tar bort tjära, asfalt, OCH flygrost utan problem på min bil som är Alpinvit. Spraya direkt ur flaskan på antingen torr eller blöt bil. Flygrosten jag hade var hyfsat "lindrig" men det tog bort allt, vissa fläckar fick jag dra lite lätt med en polertrasa så försvann det. Inköpt på mekonomen för 98kr.
Transocean
Såg på tysk tv när man tog bort flygrost med vanlig Coca Cola. Verkade fungera, skall testa detta själv nån gång när det inte regnar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.