AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.649

Ny bil Bmw f30, f36 eller nya Audi A4? 2015

Min leasing på min Audi A4 går snart ut, så har börjat kika på Bmw och Audi om jag inte köper loss min nuvarande bil. Har ingen större erfarenhet kring Bmw F30 eller F36, kontra min Audi A4 B8. Min far har en 320d 2011 med automat den föregående modellen och den bilen gillar jag inte alls, tycker den låter och går lite som en traktor jämfört med min bil som med går på diesel. Har provkört den nya 328i med automatlådan och den gick väldigt mjukt och fint. Även 4-serien gran coupe har jag kikat på och den är ju riktigt läcker med M-sport, kanske inte lika praktisk dock. Hade tänkt mig en 320d, 328i eller 4-serien med motsvarande motor. Två helt olika motorer men vore väldigt intressant och höra era erfarenheter kring dessa motorer och bilar. I sommar släpper ju även Audi en helt ny A4 som med känns intressant och 3-serien får en ny facelift. Som sagt vore intressant och höra speciellt ni som har motsvarande bil era erfarenheter kring dessa bilar, kanske blir man lite klokare.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har kört 10 000 mil med min 328 F30. Fick byta turbo efter 3 000, annars inga bekymmer. Tycker verkligen att M-Sport behövs för att få "looken". Bilen går verkligen bra, dock låter den inte så kul när den är kall... Gran Coupén funkar ju om du inte har så mycket folk i baksätet, trångt åt framförallt skallen. Drygt 0.8 snittar jag med min (xDrive o automat). Har du barn - kolla på GT istället.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade inte slagit till utan att ha sett faceliften och nya A4:an live.

Har du tittat på nya C-klass?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Tompak: turbobyte? Berätta mer
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Turbon började låta illa tyckte jag. Precis vid det varvtal den började ladda, låg belastning som det ofta är när man är på långkörning. Lät som en gammaldags SAAB 900 turbo... Den nya är ff knäpptyst efter drygt 7 000 mil. Inget snack från verkstan, de höll med och bytte ut den... Klagas en del på verkstäderna, men på "min" verkstad har de alltid fixat saker utan snack och har en ypperlig sevicenivå. De är en fristående BMW verkstad utan bilförsäljning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken verkstad? Det är ju lika viktigt att de bra hålls fram som att de dåliga hängs ut.

-------
//Lövet
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Bil & Elservice i Ludvika. Fantastiska killar...
Tompak: Ajaj turbobyte redan efter 3000 mil, maximal oflyt där. Härligt att bilen har gått bra efter det, M-sport är ju ett måste om man ska ha en Bmw tycker jag. Har inga barn, men skulle nog aldrig vilja ha en GT tycker inte den tilltalar mig riktigt, folk tycker olika:-) På vilket sätt låter den inte bra när den är kall?

acey: Nä jag väntar tills dess, ska bli spännande och se om det blir någon större skillnad från dagens A4 modell, har endast sett några spionbilder med bilen kamouflerad. Njae Merca är ingen bil för mig riktigt.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Det extrema tickandet... Omnämnt många gånger på forumet...
Åh fasen, är ny på forumet så har inte hört något om det här innan.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kör en F31 328i som rullat 3 600 mil. Har inte haft några problem med bilen så långt...det enda som åtgärdats är gummilisterna runt dörrarna. Mycket nöjd med bilen som helhet...även om jag saknar lite av go-kart-känslan från E91, styrningen har inte alls samma känsla i F3x. Sen kändes E91 lite mer solid på nåt sätt...men F3x slår den gamla på alla andra punkter (utrymme, komfort, teknik)

Motorn i 328i är ok...inget under av gångkultur men går att köra riktigt snålt, dock inte tillräckligt snålt för min smak så om det blir BMW nästa gång går jag nog tillbaka till dieselfyra (318d eller 320d). Har sportautomaten nu och den skulle jag nog välja bort till förmån för "vanliga" automatlådan...växelpaddlarna har jag testat en gång på två år. Lådan i sig är dock kalas!

Har själv "Audi-allergi" så hur Audi A4 står sig mot BMW 3-serie kan jag inte uttala mig om. Skall jag själv byta märke nästa gång får det nog bli Mercedes C-klass, VW Passat/VW Golf eller Skoda Octavia.

/J.I
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Från tre28i till Octavia/Golf.

Kan nog bli lite svårt J.I. :)
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
hej Oavsett modell skall du välja bmw... Det finns många bra bilar idag och ingen är bäst på allt men känslan i en BMW finns bara inte i andra märken...
Ja nu står jag verkligen i valet eller kvalet.. BMW F30 eller den helt nya Audi A4'n? Gillar interiören hos Audi A4 och dess nya teknik, men Bmw är kanske snyggare på utsidan + bättre köregenskaper? Kommer med all sannolikhet göra en order på någon av dessa bilar i nästa vecka då jag inte kommer ha min nuvarande bil särskilt länge till. Därmed hinner jag nog inte se A4'n live, utan mest sett bilder på hur den kommer se ut.

Detta är ju ett BMW forum så svaret borde jag kanske redan veta :)

Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Jag tycker att det finns åtminstone tre andra intressanta alternativ till ny BMW 3-serie och Audi A4.

Nya VW Passat är en större bil än både A4 och 3-serie och där kvalitetsintrycket känns jämförbar med utgående A4:n och 3-serien. Både Audis och VW Passaten dieselmotor har betydligt bättre gångkultur än BMW motsvarande diesel.

Mercedes C-klass är fullt jämförbar utrymmesmässigt som de båda. Jag tycker kvalitetsintrycket är högre i C-klass än i 3-serien. Jag uppfattar att motormässigt har tyvärr Mercedes 4-cylindriga dieslar lika hård gång som BMWs.

Ett nytt intressant alternativ tycker jag att nya Jaguar XE är. Dock är denna bil trängre än de övriga särskilt i baksätet. Motorkaraktären på dieseln är inte lika bra som Audis men väl så bra som BMWs och Mercedes.

Körkänslan i den utgående A4:n tycker jag är sämre än de övriga. Den nya A4:n har jag inte provat ännu men utvecklingen på A6:n tyder på att den nya kommer få bättre köregenskaper.

Om nu inga andra alternativ än A4:n eller 3-serien är aktuell hade jag valt att invänta en provkörning av nya A4:n före ett beslut.
Buspelle
Det är nog mycket av en smaksak mellan BMW, Audi och MB. Enkelt val för mig eftersom BMW har "något" de andra inte har. VW har enligt min uppfattning inte samma kvalitetsnivå som "de tre".
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Vill du:
Köra bil, välj BMW.
Åka bil, välj MB.
Ha en bruksbil, välj VW.
Nya A4, ja det vete sjuttsingen.
Vet inte hur det är med Audi, om de tänker byta ut den totalt värdelösa 7-stegade dubbelkopplingslådan. Har aldrig kört nåt sämre. velar på växlarna utan dess like... Ingen kommer i närheten av BMW´s 8-stegade automat. Perfekt programmerad.
Tänk på att kolla på nya F30 LCI nu i helgen, då släpps den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.