|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en 328i Touring som ett projekt för en dryg vecka sen. Vid provkörning av bilen låter det ungefär som att höger bakdäck skrapar i innerskärmen. Tänkte att det löser sig efter en höjning eller andra däck, men när jag tog lös däcket såg jag att det inte ser ut som att det har skrapat någonstans. Känt efter glapp i hjullagret och verkar inte vara detta heller. Ljudet (och vibrationer) uppstår över 30km/h, försvinner vid kraftiga accelerationer och minskar nog lite när jag svänger åt ena hållet. Vid närmare inspektion såg jag dock att spiralfjädern är av längst ner. Min fråga till er kunniga är då; kan missljud och vibrationer uppstå av detta? Ha i åtanke att ljudet som sagt försvinner vid accelerationer. Ljudet finns INTE där när endast hjulet snurrar snabbt, därav drar jag slutsatsen att det inte är hjullagret. När jag exempelvis stänger av antispinnen och trycker plattan i mattan så att hjulen snurrar snabbt som tusan, så finns där inga vibrationer eller ljud. Utan endast när bilen färdas över 30km/h. Väghållningen känns väldigt taskig också. Tacksam för svar! :-) Mvh | |
|
.....vet inte, vad man ska svara.....men du har ju hittat ett fel, så åtgärda det först...om problemet kvarstår, fråga igen.....eller????? Tänkte du avbryta "projektet" för en trasig fjäder........? em3 |
|
|
Tanken är inte att lägga ner hela plånboken i projektet, tanken är att lösa de problem som är uppenbara. Därav frågan om den brustna fjädern kan vara anledning till ljudet. Skulle det vara så att en brusten fjäder inte ska ge ifrån sig några läten, då lägger jag hellre pengarna på att byta ut den del som faktiskt är problemet. Mvh |
|
|
...förstår hur du tänker, har ingen aning om årsmodell eller mil, men en brusten fjäder passerar bara en rejält trött besiktare, eller hur......så ditt "projekt" är ganska kortsiktigt, förstår man....mer in på felet då...."när jag svänger åt ena hållet", kan du inte bara skriva åt vilket håll....? Kanske inte avgör, men är nog enklare att analysera remote då...kanske inte möjligt ändå......år o mil är nog också bra, för de som kanske ska ha ett tips..... |
|
| Kanske slitna däck, obalans, bussning i länkarm, glappa styrleder. När det gäller test av stötdämpare och fjädrar, kan man gunga bilen över varje hjul och den ska helst vara stum. När det gäller lagerljud så brukar dom låta vid ett visst varvtal, men påverkar inte väghållning | |
|
Bytt både fjädrar (och dämpare när jag lika höll på) bak igår. Ingen skillnad. Funderar om det ändå kan vara drivknuten.. Ljudet ökar när jag svänger åt höger, minskar när jag svänger åt vänster (i högre hastigheter, annars påverkar det inte). Bilen är en 98a med 20k mil på mätaren. Hissade upp bilen efteråt och snurrade på hjulet, och visst hörs det ett svagt ljud från drivaxeln. Så jag har nog svaret på problemet :) känt efter glapp i leder, stag, osv. Samtliga bussningar är mer eller mindre slitna så detta är väl anledningen till dålig väghållning. |
|
| På min 328 så hade det lossnat en pinne och fjäder till handbromsbacken, så att den låg och skrapade i själva trumman. Men då skrapade det mest i låga hastigheter. Det kunde även knaka till ordentligt när delarna låg lösa och mosades runt där inne. | |
|
Kan som sagt vara handbromsbackarna men också ett dåligt hjullager - då brukar det låta mer om man svänger åt ena hållet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.