AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
14.285

Premieskillnad import vs svensksåld?

Sida 2 av 2
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Försäkringspremier är en djungel. Premien sätts som sagt inte bara utifrån vilken bil du vill försäkra utan också vem som ska försäkra den. Har du ett antal bilar som jag så har de ju redan fått in en ansenlig summa pengar på premier så då går det att pressa priset en hel del. Sen har jag varit med om att bilar med exakt samma spec, bara några chassinummer från varandra klassats helt olika av SAMMA bolag. Jag ägde båda bilarna och premien var 50% dyrare på en av bilarna. Jag fick aldrig något svar på varför så jag bytte bolag.

/Johan
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Kan flika in att jag hade kontakt med Länsförsäkringar förra sommaren. Kollade premien för ett antal Mazda MX-5:or och själva premierna var de samma för svensksålt och importbilar, men att självriskerna på maskinskadan skiljde sig åt så som beskrivits i tråden. Jag är guldkund hos LF nu och har 3 bilförsäkringar och en hemförsäkring hos LF. Har t ex 20% på bilarna och bra rabatt på hemförsäkringen.
Dock har LF vissa motkrav. Går att läsa på hemsidan.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
När jag jagade E65 så skiljde det ca 20% i premieskillnad på en svensk mot likvärdig import. Kollade med 4 olika bolag. Bmw of var ärliga och sa att det var just på grund av import. Kundservice kunde inte ge någon djupare förklaring.

ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
jopp: Såg att du var guldkund LF med 20% rabatt på bilarna. Ser att det står: gäller ej grundpremien och skatten på trafikförsäkringen. Alltså ingen rabatt alls på trafikdelen i bilförsäkringen eller hur menar de?

/Kent
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har tyvärr inte satt mig in i alla detaljer även om jag borde. Sparar en slant ändå och det var det viktiga just då. Ring LF och fråga om du är intresserad.

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Jag går i importfunderingar (hittar inte bil med den spec jag vill ha här i Sverige, däremot står det just nu en i Tyskland...). Försökte lyssna med försäkringsbolag vad premie kan landa på vid ev import men lyckas inte få nåt svar - de säger att de måste ha ett (svenskt) reg nummer för att kunna ge besked. Har provat med att ge de regnummer för (nästan..) lika bilar, både privatimporterade och svensksålda för att få en uppfattning. Men, premierna varierar från att vara ungefär lika för svensksåld jfrt importerad, till att det finns importerade bilar som kostar ungefär det dubbla i försäkringspremie! Logiken i detta är inte glasklar, inte heller att försäkringsbolagen inte kan (eller vill...) ge ett besked på förhand om vad en viss bil kommer kosta i försäkring efter import. Borde inte vara nåt rocket science att ge ett hyfsat exakt besked. Och varför det skiljer nästan det dubbla i premie mellan olika privatimporterade bilar av samma sort i samma bolag vore helt klart intressant att få reda på. Helt klart blir det billigare försäkring om det är en auktoriserad återförsäljare som importerar en begagnad bil, i alla fall hos en del bolag..
Rille000: dels beror variationerna på att försäkringarna faktiskt täcker olika mycket och har olika lägsta självrisknivåer. Sedan spelar även bolagens individuella skadestatistik stor roll.

Ett exempel är min 911 som hos LF kostar drygt 6000kr per år medan hos TH med samma kriterier går lös på det dubbla. När jag frågade respektive bolag var det svaret att "mest äldre aktsamma som kör 911" respektive "du vet väl att en 911 går på full sprutt hela tiden" :-)

Är det en väldigt speciell bil du söker eller kan du inte hitta något nummer via Blocket eller Bytbil?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Väldikt "icke PK" att bli bedömd i grupp nuförtiden:-) I övriga samhället är det aja baja att dela in folk i grupper.
Detta måste nån politiker åtgärda snarast:-)
//D
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Den bil jag letat premie för är en Mini Cooper John Works. Priserna jag fått fram för att helförsäkra genom att leta upp div regnr på blocket och be om prisuppgift har varierat mellan ca 5500 för en svensksåld, medan som lägst till mellan 5900 upp till 10500 för privatimporterad. Det här är alltså inom samma bolag för bilar som i grunden är identiska (samma årsmodell, samma motorstyrka, ungefär samma miltal. Utrustning diffar lite dock, nån har navigator och helläder, en annan bara delläder). Ingen av bilarna var försäkrade i bolaget jag frågade om premier i. (Andra bolag har haft större skillnad mellan svsåld och privatimport, man hamnar runt 9-10000 i de flesta fall för privatimporterat.)

Eftersom en skillnad på runt 5000 kr per år i försäkringspremie helt klart har betydelse den dag man vill sälja bilen vidare slår det direkt mot tredjehandsvärdet var man hamnar, därför vore det ju bra om man kunde få nån indikation på vad man skulle få betala om man nu bestämde sig för att importera en bil, eller vilka faktorer som gör att vissa bilar av samma modell uppenbarligen åsätts en rejält högre försäkringspremie än andra. Och det är ju inte ägarberoende som nån antyder härovan, det är ju med mig som ägare som utfallet blir så olika för olika bilar. Så, jag är fortfarande undrande över varför ett försäkringsbolag inte kan, eller vill, ge ett förhandsbesked om var premien för en viss bilmodell skulle hamna för mig som kund vid en privatimport. Eller åtminstone ge ett svar på frågan vad som kan påverka deras bedömning, t ex om miltal kan verifieras genom serviceutdrag samt om en fullständig dokumentation med kvitton etc kan uppvisas från tidigare ägare skulle gör att premien kunde hamna åt de lägre hållet eller ej. Nån faktor måste det ju vara som styr, kan ju inte bara bero på slumpen att man bedömer samma biltyp så olika från fall till fall?
Men det är inte så försäkringar fungerar - den följer ju inte bilen utan är helt och hållet beroende på ägaren och hur statistiken ser ut för just den bilmodellen i ett specifikt försäkringsbolag. Det är väldigt komplexa algoritmer som bolagen har för att beräkna premier. Så att en försäkring blir dyr för dig på en viss modell behöver inte betyda att den blir lika dyr för en annan person.

Lite märkligt att inte bolaget kan ge dig en uppgift på bilen, man brukar kunna maila dem för en offert om deras internetsystem inte kan ge dig det direkt. Tar oftast inte mer än någon dag.
...glömde att just Cooper works är ganska ovanliga så då är det inte konstigt att statistiken för bolagen blir lite "trubbig" med stora skillnader.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Var ett tag sen det var liv i den här tråden och jag missade de två senaste inläggen från Kristoffer_L. Kristoffer skriver att försäkringen inte följer bilen utan är ägarberoende: det är ju just det som gör det så märkligt att försäkringspremien för mig blir så olika för samma typ av bil men av olika exemplar i samma bolag! Att det diffar mellan olika bolag kan jag ju förstå, eller mellan olika personers premie för en viss bil i ett visst bolag. Men, att det kan skilja nästan hundra 100% i premie för två likvärdiga bilar av samma modell och årsmodell med mig som försäkringstagare inom samma bolag, det är för mig en stor gåta som jag gärna skulle vilja ha ett svar på!
Har precis köpt "ny" bil, en Cayenne, har Länsförsäkringar på allt, där är det ingen skillnad på import vs svensksåld vad gäller premien, har både kollat olika och frågat.
En skillnad är dock vid maskinskada då självrisken är en eller två tusen högre än annars (kommer inte ihåg vilket det var)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.