AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
14.283

Premieskillnad import vs svensksåld?

Sida 1 av 2
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Undrar varför det är dyrare att vagnskadeförsäkra en importbil jämfört med en svensksåld? Och jag menar då exakt likvärdiga bilar. En dörr kostar väl inte mer att ersätta bara för att bilen är importerad eller?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom det inte är genomgående så på samtliga bilar att det är dyrare att vagnskadeförsäkra en importbil så borde det bero på att att de helt enkelt är involverade i fler incidenter, därav den högre premien.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Historiskt har det nog varit så att det förekommit en hel del mätarskruvningar som gjort att bilar som kanske har gått 15000 mil eller mer, har registrerats som om de gått exempelvis 5000 mil - med en hel del vagnskadefall som egentligen inte skulle ha gått under försäkringen pga. för lång körsträcka = ger högre skadestatistik/kostnader...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vagnskadefall = krock, på ett ungefär. Vad spelar det då för roll om bilen gått 5000 eller 15000 mil?
"Vagnskadeförsäkring" = helförsäkring = täcker även maskinskada osv.

Då är det inte så konstigt att importbilen har en högre premie.
Maskinskada ingår som regel i halvförsäkring.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Maskinskada ingår alltid i halvförsäkringen.

Att importbilar har högre premie beror på att bolagets statistik pekar på att de har högre skadekostnader. Det kan bero på köparna, det kan bero på bilarna. Spelar mindre roll egentligen men skillnaden är enkel för försäkringsbolagen att räkna fram. Gemene man skulle häpna vilken detaljnivå har på sina försäkringstagare och objekt...

-------
//Lövet
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
I november 2014 letade jag efter en annan bil, Bmw 335 E91/92 07-09. Många var ju privatimportbilar och jag ringde och kollade premie. Vet inte om killen på Länsförsäkringar Älvsborg ljög/knappade fel för han sa att premien var samma.... Vi kollade även med en sv.såld. Endast förhöjd självrisk 5000? kr på maskin och/eller vagnskade-delen, kommer inte ihåg nu... Inga särskilda krav på nycklar/märkta rutor etc. Kanske länge sen de kraven försvann?

Frågade 2 ggr och att det var en importbil, det förstod han... Tyckte det lät konstigt, eftersom man hört/läst att premien alltid är dyrare.... Det blev en sv.såld 325d istället... ;)

/Kent
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det varierar mellan bolag.

-------
//Lövet
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Allt som oftast är det omöjligt för en vanlig dödlig att få nån som helst förståelse för hur försäkringsbolag sätter premierna. Kan ju variera oerhört från person till person, från bil till bil.
När jag en gång i tiden skulle skaffa M3 E46 så jämförde jag en import och en sv. såld och i det fallet var skillnaden endast ett par hundra kronor per helår. Dock hade ett par bolag högre självrisk på importbilen.
Det varierar enormt försäkringspremier. Minns ett inlägg för några år sedan om en kille som kollade premie på fyra olika M5 E39 två svensksålda och två import.

En svensk-såld och en import var billiga, typ halva priset de andra två kostade dubbelt så mycket. Allt på samma bolag.

Det går inte att generellt säga att import alltid är dyrare. På slutet av 90-talet pratades det om hur "hemskt" det var med importbilar, sedan dog det ut, men är nu igång igen efter alla Litauen/USA-bilar. En skillnad mot för sig fem år sedan är att det på importbilar inte går att få pris på internet.

Jag har skrivet det tidigare men jag fick betala 1tkr mer för en exakt likadan bil. Båda var 540i E34-96 en i silver och en i svart. Samma villkor, samma bolag. En svensksåld 540i E34-96 (blå) låg mitt imellan.

Watercircle tar lika mycket för en svensk och en importerad Audi S8. Varför de samtidigt tog långt över det dubbla mot LF förklarade Watercircle med att de troligtvis fått lösa in en S8.

Det är en djungel som ingen kan förstå. Kontakta alla bolag på marknaden och ta gärna med fyra olika exemplar i blandad kompott så kommer priserna variera hejvilt hos vissa bolag och inget alls hos andra.

Se även om med Insplanet och liknande de har inte alls bättre pris än om man kontaktar bolagen direkt. Vardia som exemplet är hade högre pris via Insplanet än via nätet och när jag ringde dem fick jag ännu lägre pris. Som sagt det är en djungel.

Mvh Stephan
Lasse Karlsson
Håller med om att detta är en "djungel! Har min nuvarande M5 E60-05:a försäkrad hos Trygg-Hansa, och där hade jag även min gamla M5 E39-01:a.

Båda var helförsäkringar, och jag tror jag betalade ca 9000 helåret för E39:an och betalar nu strax över 7000 helåret för E60:in. detta känns helt logiskt, då ju E60:in är en dyrare o nyare bil, som gör att den riktar sig till ett "äldre" klientel, som kanske kör lite lugnare än en 20-åring, och därmed skapar färre olyckor.

Döm om min förvåning, då jag nu i dagarna har börjat kolla på helförsäkring för mig på ett antal M5 F10(ämnar byta upp mig till sommaren!) hos Trygg-hansa, och får förslag på runt 22000 helåret, med högsta självrisken på vagnskadan!

Detta rimmar ju inte för 5 öre med hur det varit tidigare! Det kan inte ha med utgångspriset på bilen!, köpte E60:in för 420.000 och har nu kollat på F10:or för runt halvmiljonen.

har iofs inte pratat med TH på telefon, men dessa priser känns ju helskumma! Det ända som skulle kunna va logiskt i detta, var om jag fick en premiehöjning med låt säga runt 20 papp vid nästa förfallodag på E60:in, så att man helt enkelt idiothöjer premierna hos TH på dessa bilar, men detta känns föga troligt!

Ska bli mycket intressant att se vad man får för pris hos TH den dag jag byter! Dom får gå ner runt 10 papp helåret för att få behålla mig som kund! Har en rad med bolag som redan erbjudit så pass mycket bättre premier!

HA DET!

modolasse
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt, principen för vilka faktorer som styr premierna är väl inte så svåra att räkna ut. Försäkringsbolagen har ingen anledning att prissätta vissa typer av objekt högre än andra för att jävlas med ägarna. Däremot kan "udda" objekt (och därmed få) slå stort och skevt mellan olika bolag.

Nypriset har viss betydelse, men framförallt så kostar en bil som kostade 800 000 ny mer att laga än en bil som kostade 250 000 ny. Trots att bilen för 800 000 bara är värd 100 000 idag.

Jag har en personlig försäkringsrådgivare på TH och han har i princip alltid matchat övriga aktörers bud, även om det visat annat på nätet. Jag vet inte om det funkar på samma sätt om man bara ringer in till kundtjänst (de borde väl göra det kan man tycka).
Sv.såld Z4M 2007 = 6500:- per år TH helförsäkring
Sv.såld M3 E92 2011 7000:- per år TH helförsäkring
Sv.såld M6 2007 23.000:- IF stor så man får 10 år maskinskada istället för 8 år hos de andra. IF är de enda som kan erbjuda det. Den skulle kosta runt 15.000:- med 8 år.

30 år gammal, Växjö med full bonus och skadefri med körkort i 11 år.

Tycker inte det är så farligt ändå.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Min m3a kostar 43 000kr i helförsäkring.

Har hos Folksam. det var de billigaste alternativet

24år bor i Stockholm, bostadsrätt i lugn område.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det gör ont att vara ung!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller varför skall mindre olycksdrabbade grupper inom försäkringskollektivet sponsra högriskgruppers ägande av sportbilar? ;o)

Försäkringssystemet är ju uppbyggt så att respektive "grupp" skall bära sina egna kollektiva skadekostnader (plus lite vinst åt försäkringsbolagen).

Så har det väl alltid varit att de "unga" drömmer om sportbilar medan det främst är "medelålders" eller "äldre" som har råd att köpa och köra dem...

Mvh
Johan B

Lasse Karlsson
Johan B!

Det är väl just det som är BMW:s i allmänhet o M5 i synnerhet akilleshäl! Den stora värdeminskningen på dessa bilar gör ju att de ganska snart kommer ner i priser som i stort riktar sig till vem som helst!

Sålde min M5 E39 till en typ 20 åring 2010, för jag tror det var runt 140.000. Det är ju inga pengar alls för en sån typ av bil, men det spelar ju ingen roll hur bra skicket än är, det är ju iallafall dessa enorma pristapp!

Ska sälja min M5 E60 nu till våren, o det ska bli mycket intressant att se vad jag kan få för den?! Den är väl kanske inte i nyskick, men inte så långt ifrån, trots att den nu blir 10 år! Den har gått 6500 mil idag, o är Svensksåld. Tror o hoppas att jag kan få kanske 230.000 för den. Den som köper komer i vilket fall som helst få fantastiskt mycket bil för pengarna!

HA DET!

modolasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Modolasse, jo nog är det så - men det många glömmer är att det inte enbart är själva inköpspriset som utgör totalkostnaden för att äga och köra ett visst fordon.

Tar vi och kikar på t ex. högprestanda-sportMC, så har de en enorm fartprestanda för ganska små pengar (i relation till vad en bil med motsvarande prestanda kostar) och när försäkringsbolagen sätter en försäkringspremie på en sådan MC för vissa högriskgrupper (läs unga) som gör att man har "betalat" MC:n efter kanske två års försäkring, säger försäkringsbolagen egentligen att "vi vill inte ha dig som försäkringstagare med detta fordon!".

Har för mig att statistiken för "värstingarna" bland MC, visar att varje sport-MC totalkvaddas var tredje år...

Mvh
Johan B

Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Det här var bra läsning, angående försäkringar. Just nu har jag BMW Original, men bilen kommer att bli 8år ung i Apr 2015. Och då försvinner min warranty också.

På Original Försäkring ska jag har inga el/maskinskada täckning.....

Jag rang IF, och om jag flyttar till IF Storbil, då har jag 10år El/Maskinskada cover....och 5000kr extra per år.

Är det värt det? Hell yeah.

Har någon av er haft erfarenhet av handlingar med IF angående maskinskador?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svärmodern totalskrotade sin Renault med If storbilsförsäkring och det var aldrig något tjafs vid värderingen - den var nog rätt korrekt och sedan fick hon 20% (tror jag det var) extra vid inlösen, som försäkringsvillkoret angav.

Hur dyr den försäkringen var under alla år hon körde skadefritt vet jag dock inte...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.