|
|
|
|---|---|
|
Hej besiktade bilen idag och fick följande resultat. Bmw 523 97- M52 motor 16000mil CO halt förhöjd tomgång: CO 2500= 0,6 (0,3) HC halt tomgång: HC= 147 (100) BRA VÄRDEN: Lambda värde= 1,01 CO: 0,2 (0,5) Oljan byttes för ca 200mil sedan, luftfiltret ca 100mil, stift 400mil (ngk) Vevhus ventilation byttes förra året. lambdasonderna byttes förra året (2st bosch) Kollade stift brunnarna idag och ingen olja fanns där (torrt) Inga felkoder. Bilen var ordentligt varmkörd innan och lät motorn stå på tomgång i ca 20min när jag väntade på min tur i besiktningen. Var skall jag börja? All tips godtas | |
| Har samma problem med en Volvo 740 så skall bli intressant att se svar | |
|
Kolla tempsensorn så vattentempen blir ordentligt varm. Har du lilla instrument klustret så håll in reset knappen 10sec bläddra till test 19, vänta. När den säger off klicka på knappen igen. Bläddra fram till test 7 och stanna där. Du ska ligga runt 92-95 grader när vattnet är varmt Jag säger detta då att jag haft exakt detta problem vilket orsakade att bilen gick fett |
|
|
Hej jag körde bilen idag och tempen pendlar mellan 94-95 Pumpen och termostaten är bytt förra året, original. |
|
|
Då är det nog läge med en ny katalysator Länk Ca 1300 hem till dörren |
|
| Mja....Dina värden är inte långt ifrån godkända. Mitt råd är: Varmkör genom att ligga konstant på ca 4000 varv/min under ca 4 mil. Tajma ankomsten mycket väl till Bilprovningen, stäng ej av bilen om du får vänta. Står du still o väntar så varva kring 2500 varv/min. Håll tummarna:). Min gissning är att du går igenom med "perfekta" värden. | |
|
Tror också de, ska testa mig igen nästa vecka och återkommer med resultat samt bytta reservdelar om jag får godkänt. |
|
|
Kolla om något spruckit, t ex gummibälgen efter luftmassemätaren och slangen från gummibälgen som försvinner in under motorn. |
|
| Eller så fyller du i så du har en 20-30% E85 tanken så lär den oxå också genom utan problem. | |
|
Har kollat tjuvluft med start gas, även på spridarna men hitta inget. Har inte tid att besikta bilen denna veckan men nästa vecka får vi se hur de går, |
|
|
Prova linda ett varv med avgasbandage runt katalysatorn, 300kr på biltema. Nej det förstör inte katten men ta bort det efter besiktningen om det känns otryggt. Själv har jag lindat min katt och låter det sitta på. |
|
| Aa som du gjorde då när du bytte katten. Såg en bild som du hade laddat upp | |
|
Besiktade bilen idag med godkänd resultat. Lambda värde= 1,00 CO: 0,0 (0,5) CO 2500= 0,2 (0,3) HC= 010 (100) De som gjordes: oljebyte från 5-30 mobil 1 till Bmw original olja 10w-40 (rek i boken) Tror det var mobil 1 oljan som gjorde så min vevhus ventilation frös förra vintern, obs M52 motor. Såg en videoklipp på youtube där en man (mekaniker) säger att man inte skall låta motorn gå på tomgång innan avgas test. (jag lät motorn stå 20min på tomgång när jag fick höga avgas värden:-P) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.