AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.746

Luktar bränt elektronik från ventilationen vid kallstart

Sv
8
Svenne79
BMW 530d f11
Har ett konstigt fenomen,
När jag startar bilen vintertid så luktar det bränt elektronik doft i början . Det kommer små puffar av dofter. Efter 10 min försvinner det. Är det någon som vet varför? Den står i ett varmt garage.

Sen hör/känner man typ ett mycket svagt ljud typ som ett kugghjul klickar över.
För att höra måste bilen va stäng. Jag pratade med en verkstad och de sa att det är aktiva reglage som rör sig hela tiden. Är det sant?

Har en bmw f11 2011 530d
Jag tror dig att det luktar elektronik, men tänkte att kanske kan vara glykol som luktar. Reglage dom brukar höras
Sv
8
Svenne79
BMW 530d f11
Din teori är faktisk rätt bra i med det luktar mest i början och då bilen har stått en dag. Vet tyvärr inte hur glykol luktar. Kan man se det någonstans? Har det vanligt problem?
Det brukar lukta lite sött och bränt, kanske några droppar när den stått, omkring värmepaketet, tror inte du behöver vara orolig, mer än man kanske stör sig på det
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Det kan inte vara att det luktar lite från det elektriska värmeelementet, PTC?
Tänkte inte på att det sitter tillsatsvärmare, den är väll på 1kw så den kan nog lukta lite
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
På din sitter ett riktigt el element. Är där smuts på det luktar det bränd elektronik när det blir varmt. Samma lukt som om man startar tex en kupévärmare som legat oanvänd länge. Eller en hårfön. Men det är konstigt att inte lukten försvinner. Dammet borde brännas bort efter en eller några få gånger. Kupefilterna sitter som dom ska så inte det läcker in skitig luft?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kolla läckage från automatlåda på avgasrör..
Sv
8
Svenne79
BMW 530d f11
Läckage från växellådan är det inte e60 / e61 modellen som hade det problemet?
Tack för väldigt mycket information. skall kolla om det är en läcka när byter däck. Det med el element kanske kan vara en grej, tycker att det luktar mindre om man minska värmen från manuella justeringar mitten vid ventilation. en tanke om fläkten håller på paja och i början att den blir för varm innan den går igång.
Hade man bara kunna kollat det utan skruva ner hela konsolen, någon som har tips?
Sv
8
Svenne79
BMW 530d f11
Ptc är det bara igång i början innan bilen är varm?
När den är kall, eventuellt vid behov, för att motorn ska bli varm snabbare
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Väcker denna tråd till liv. Har en 523i -11 med detta fenomen.

När man kört bilen ett tag så kommer det plötsligt en doft av typ bränd plast/elektronik. Doften kommer i ca 20 sek sen försvinner det. Doften är distinkt under denna tid.

Är det någon som luskat ut vad detta kan vara för något? Tanken är att som ovan att det rör sig om någon elektronik som ska justera sig efter en viss tid. Men det är väldigt olika exakt när detta uppkommer och jag hittar ingen gemensam nämnare. Jag justerar inget i klimatanläggningen utan jag kör bara och det uppkommer.

Mvh John

4l
12
4lin
525i -09
Väcker den igen. Någon som vet vad skälet till detta är? Har idag luktat krut / bränd elektronik de 3 gånger jag startat bilen. Mycket stark lukt. Går bort efter ca 20 sekunder.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej
Nu har jag fått den lukten i min bil också. Det luktar bara i början när jag startar bilen kanske 30 till 40 sekunder sen försviner det. Jag upplever det inte att det luktar bränt, utan mer som koskit. Luktar väldigt konstigt i alla fall.
Har ni någon aning vad det kan vara.

Mvh
Edin
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
1000 watt el-elementet i defrostern som ser till att du får snabb värme i bilen vid start. Om du har smuts på elemenet luktar det.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
OK, var exakt ligger el-elementet?

Mvh
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Länk

Var sitter den i bilen? Är det lätt at komma åt den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.