AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.248

BMW e60 -04 problem med adaptiv farthållare

De
3
Dezeo
530iA -04
Hej,

Har ett problem på min BMW 530 e60 -04. Sitter adaptiv farthållare på den. Tyvärr så har den inte fungerat sen jag köpte den. Inga felmeddelanden på displayen eller liknande men när man ska sätta igång farthållaren kommer det bara upp tre streck där hastigheten borde stå.

Var inne på verkstaden och kollade felkoder. Fick då upp C1D0F - uppvärmning av lins avståndsmätare.
Antar att det är värmningen till "radarn" i fronten.

Kan inte hitta någon begagnad enhet, men går det kanske att fixa detta problem själv? Någon som har haft samma problem?

/Oskar
De
3
Dezeo
530iA -04
Hittade på ett engelskt forum en kille som hade fixat det, detta var på en annan modell men kanske fungerar ändå.

Han skrev "you can code LHT as nicht_active"
Man förlorar värmefunktionen men resten av systemet fungerar.

Hur jobbigt är detta att utföra? Är det NCS Expert med sladd man behöver köpa och programmera i?

/Oskar
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om du kodar den enligt ovan försvinner hela den aktiva delen och du kan endast använda farthållaren som en vanlig.

Värmetrådarna i laser-ögat är väldigt tunna och vissa har ordnat dessa genom att lödda. Har sett en kille på et dansk forum ordna sin. Ska se om jag hittar det.
De
3
Dezeo
530iA -04
Okej, för som han pratar om det så ska allt annat fungera. Det enda som försvinner är värmefunktionen.

Länk

Aa det vore jättebra att kolla på.

/Oskar
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade fel på min sensor på min -04 545 med. Hittade till slut en beggad enhet hos en tysk BMW-handlare via ebay. Tror de är unika för årsmodellen tyvärr.
Annars, försök löda eller koda bort funktionen enligt ovan.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Läste lite mera på nätet igår, och du har rätt - det verkar endast vara värmefunktionen som försvinner (den är aktiv mellan +5 och -5).
ca
9
calle123
530 e60 -03
Hej, jag har exakt samma fel som trådskaparen. Uppvärmningen har slutat att fungera och jag har fått samma felkod.

Delen är svindyr (även beggad, det finns en i hela världen just nu som passar min årsmodel) och det är BMW som måste koda in en ny (4000 bara där).

Tror ni det går att göra nåt själv på befintlig pryl? Öpnna upp och löda ihop med nån resistor? Jag skiter ju i värmefunktionen egentligen.

Har googlat runt men inte hittat nån lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.