AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.153

Rimlig värdering m3 e36 -97

Sida 1 av 2
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej, märkesbröder!

Jag har läst inlägg här på autopower i många år men inte kommit mig för att bli medlem förrän idag.. :)

Till saken hör att jag har fått erbjudande om att köpa en välskött, lågmilad (8800 Mil), svensksåld m3 -97.
Historik: 3 brukare (varav den senaste sedan 2003). Fullstämplad servicebok och mycket övrig dokumentation från diverse underhåll.

Jag var och kollade på bilen förra veckan och skicket var inte mint, men inte långt ifrån.

Färg: Hellrot
Klädsel: Alcantara
Fälgar: M-Doppelspeiche

Extrautrustning:

S302A Alarm system
S441A Smoker package
S494A Seat heating driver/passenger
S498A Headrests, rear, mechanically adjustable
S502A Headlight cleaning system
S510A Headlight aim control
S534A Automatic air conditioning
S556A Outdoor temperature indicator
S687A Radio preparation
L830A Länderausführung Nordland
S863A Retailer Directory Europe
S885A On-board vehicle literature Swedish
S928A Tire control

Jag har inte haft möjlighet att kontrollera bilen mera ingående (kommer naturligtvis att göra det inför ett eventuellt köp).
Men om allt är ok - vad skulle ni tycka vara ett rimligt slutpris på bilen?

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Färre än 500 mil per år, coolt! Svårt att säga, en lekmannagissning: 125 tusen i slutpris, om den är väldokumenterad.
Sedan, coupe eller cab? Nu gillar jag inte solidröda bilar men om allt är som det skall så tippar jag att ett rimligt pris vid en någorlunda snabb affär hamnar mellan 90-120', coupe/cab i övre segmentet. Sen beror det oxå på hur sugen säljaren är på att sälja samt hur sugen du är på att köpa, bilarna springer inte iväg...
Som alltid är det svårt med värdering, men har man tänkt att äga bilen läääänge så tycker jag inte att några tusenlappar hit eller dit är en dealbraker, det viktigaste är skicket. En billigare bil i sämre skick blir ofta dyrare än man tror...
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Glömde att skriva att bilen är en coupe.

Säljaren ville ha 120' vilket jag tyckte lät mycket, då det går att hitta anständiga m3 e46:or för de pengarna.

Tror ni att e36:a i beskrivet skick kommer att vara någorlunda värdebeständig, nu när e46:orna kommer ner i pris?

MVH/Mats

Ja det låter rimligt! Det dröjer nog en 6-7 år innan en eventuell värdeökning kan komma på tal. För övrigt skulle bilen kunna säljas klart dyrare i Tyskland om man kan vänta. Jag tycker att priset är högst rimligt vid en någorlunda snabb affär, i Sverige :).
Just det, om du redan innan inköp oroar dig för värdebeständigheten så är det inte en BMW du skall köpa, ja förmodligen ingen bil alls:). Köp en bil, njut av den så länge du kan, istället för att oroa dig för värdet, milskräck mm...
120tkr låter som ett vettigt pris för den. Möjligen kan du lägga ett något lägre bud. E46 bör inte påverka E36 speciellt mycket. För så är det alltid, den nyare modellen kommer i kapp den äldre och fina äldre är dyrare än yngre mer bruksiga. Hellrot är en underbar färg, favorit efter Estorilblau.

Köp om du är ute efter en fin M3 E36. En av 24st svensksålda 3,2 Coupé för övrigt. Länk

Mvh Stephan
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Tack för svaren!! :)

Hade inte förväntat mig en sådan snabb respons!

Dawwe:

Det är inte så att jag oroar mig för värdebeständigheten, men för mig så blir en bilaffär lite lättare att försvara om de sammantagna kostnaderna inte med säkerhet springer iväg alltför långt i förhållande till allt övrigt som måste finansieras i tillvaron.

Styrkt av er input kommer jag att lägga ett bud på 110'.
Vi får se om han nappar..

Tack än en gång.

MVH/Mats

Mats: Säker kan du aldrig vara. Ett gott råd: räkna iskallt med att kopplingen är bytesmogen, de brukar ge upp nån gång mellan 9000-20000 mil :) . Om den är i utlovat skick så är 110 ett kalaspris för köparen enligt min åsikt. Nobbar han budet så är 120 ett helt OK pris. OM du tänkt äga den lite mer långsiktigt. Jag gissar att man kan få runt 15000€ för den ner på kontinenten (Tyskland) om man kan vänta in rätt köpare
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Är bilen helt original ? Dvs ingen äcklig styling å trimmning . ( trimmning är inte äckligt men sliter ju mera på bilen :)
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Jag skulle nog säga runt 130 tusen. Får du den för 110 så kööp! Är det manuell?
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej igen,

Bilen är helt i original. Föregående ägare har lagt särskilt vikt vid detta, och det kommer jag också att göra om jag får den.

Manuell. Helt avgörande för mig.

MVH/Mats
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Ja helt klart manuell på den bilen. Jag ångra att jag sålde min gamla M3 e36-96 manuell, sv-såld 8000mil

Sjukt rolig bil!
En kompis ska sälja sin lågmilade m3:a (5500 mil) avusblå -95 för 120 k som är riktigt fin helt original, som en liten referens. =)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kul att det verkar finnas en del lågmilade e36:or, kan inte hjälpa att bli lite sugen... :)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Westersund, skojar du ? xD
Saknar min e36 m3 1993 ...RIP

Visst den va gammal, mångmilad , kopplingen slut , lite rostig men draget vid redline å ljudet med eisenmann systemet ...

One day ska jag äga en sån igen, one day .
Problemet med BMW är att dom har så många fina modeller man skulle vilja ha ;)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Hej, jag har också haft förmånen att under några års tid ratta en m3 e36 3,2
Underbar bil, kan varmt rekommendera ett köp. 2 saker ska du kolla innan bara. Rosten och ROSTEN. Resten av bilen är skottsäker......... Mvh tobbe
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Glömde att skriva att jag fick runt 120 för min för 10 år sen. 14000 mil, limo 1997 Import. Skulle själv aldrig ge en krona över 100 000 oavsett skick idag. Visst är det en grym bil, men den är 18 år gammal. Och det finns många. Har svårt att se samma prisbild som m3 e30 om ett par år. mvh tobbe
SirTobbe: Wait and see...Redan idag går fina bilar för över 100' nere i DE. Nej de springer så klart inte iväg. Jag skulle aldrig sälja nån av mina för under 100', snarare en "rimlig" bit över, men de är (förmodligen) i ett skick som man inte förväntar sig *haha*
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@sirtobbe - Jo det är det där med rosten, lagade rosten i skärmkanterna på min compact i somras. Och den har bara rullat 8500 mil samt är regelbundet tvättad... Den är iofs vinterkörd.
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej!

Tobbe:

Jo, jag håller med (delvis). 120' är mycket pengar för en gammal e36 m3. Kollar man bilpriser.se så får man ett mer "reellt" värde.

Men bilarna säjs ju de facto för summor i denna härad. Diffen mellan bilpriser.se och faktiskt försäljningspris får väl förstås som "samlarvärde". Och det finns väl ingen anledning att tro att detta värde skulle minska över tid, även om e36:an aldrig kommer att kunna konkurrera med e30 i detta hänseende..

Mvh/Mats

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.