AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.413

Hjälp med val av sommardäck

Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Hej!

Är ny BMW-ägare och ny på forumet. Har läst en massa trådar om däck, men skulle ändå vilja be er om hjälp med några precisa frågor. Tack på förhand!

Har nyligen köpt en F11 520d med följande sommarhjul:

Däck: Pirelli Cinturato P7 RFT 225/55 R17 97Y
Märkningar på fälg: b.la. "BMW 6 780 720" och "8Jx17 EH2+ IS30"

Däckmönstret börjar bli slitet (ca 4mm) och jag funderar på att byta inför denna säsong för att ha det gjort. Efter att ha läst mycket på forumet överväger jag starkt att byta till icke-RFT av följande skäl:

- Dyrare
- Bullrigare
- Sämre väghållning när det gäller t.ex. spårning
- Vid punktering är det stor risk att däcket inte går att laga

Skulle i så fall också skaffa ett Mobility set eller liknande från BMW.

Frågor:

1. Kan jag, utan problem sätta icke-RFT-däck på fälgarna ovan? Något man måste tänka på?
2. Viktigast för mig är låg ljudnivå och komfort. Har fått för mig att Goodyear EfficientGrip Performance är ett bra och tyst däck (testvinnare etc.). Vad tror ni? Har ni några andra tips?
3. Vad ska man tänka på mer än dimensionen? Belastningsindex, extraförstärkt, fälgskyddskant? Vad ska man ha?
4. Finns det någon fördel med att välja stjärnmärkta (BMW original) däck?

Tack!

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
1. Kan jag, utan problem sätta icke-RFT-däck på fälgarna ovan? Något man måste tänka på?
Svar: Ja, det går bra. Bara att byta.

2. Viktigast för mig är låg ljudnivå och komfort. Har fått för mig att Goodyear EfficientGrip Performance är ett bra och tyst däck (testvinnare etc.). Vad tror ni? Har ni några andra tips?
Svar: Jag kör Goodyear Eagle F1 Asymetric utan RFT och gillar dem skarpt! Men jag tittade mycket och skulle gärna köpt just EfficientGrip om det funnit i min storlek.. Jag har 255/40-17 bak och det fanns inte, så jag fick gå upp en sportighetsnivå. Tyvärr.
Man bör undvika olika däcksfabrikat och olika slitningar på däck fram och bak på BMW är min erfarenhet. Ger ostadig gång och nerväst dsc/dtc/antisladd

3. Vad ska man tänka på mer än dimensionen? Belastningsindex, extraförstärkt, fälgskyddskant? Vad ska man ha?
Svar: Jag valde fälgskyddskant på mina nya däck. Se till att belastningsindex och fartmärkning motsvarar eller överträffar det du har idag. 'r du osäker så ring och prata med en däckshandlare

4. Finns det någon fördel med att välja stjärnmärkta (BMW original) däck?
Svar: Nope.

Övrigt: Jag köpte mina via dackonline och har gjort det några ggr. förrut. Fungerade bra, men det finns andra siter som har bra priser. Det är värt att jämföra.
Jag valde att köpa ett kit med punkaspray och kompressor att ha i skuffen, men jag har kört bil i 24 år utan att få punktering. Jag valde till assistance på försäkringen dock, just in case.

//Anders

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tillägg: Stjärnmärkt har inte med BMW original att göra, utan står för "Runflat System Component", dvs visar att däcket är punkteringssäkert, eller som det sägs på detta forum "RFT".

----
BMW CS/SC #6212
e3
336
e39520it
520dT -14
Eftersom BMW-bilar, eller kanske BMW-ägare?, är väldigt känsliga för vibrationer i bil och hjul är det praktiskt att lägga på lite extra och köpa däcken av en lokal, seriös, handlare. Skulle du då få problemer är det som oftast bara att svänga förbi och kolla upp balansering och rundhet, som oftast utan knussel.

Kommer du med Däck köpta på nätet och ska köra dom i däckrobot blir det iaf inte gratis.
Själv reklamerade jag på 4 premiumdäck köpta hos däckonline...Tog 6 månader med tjat innan jag tillslut inte fick något tillbaka(förutom däcken då men dom vill jag inte ha)! Då hadde jag innan däcken returnerats betalat för kontroll vid flera tillfällen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stjärnmärkningen betyder att däcket uppfyller OEM-krav (och är godkända av BMW efter deras tester) från BMW och det finns både RFT och "vanliga" däck som har den märkningen. Så blanda inte ihop korten - stjärnmärkningen har INGET med RFT att göra, det är två helt olika fristående märkningar - visserligen kan däcket ha båda märkningarna men det kan även ha bara en av dem!

I Tyskland är t ex. RFT tillval som kostar extra, så det är inte som i Sverige där RFT är standardutrustning!

Olika biltillverkare har olika OEM-krav och det kan vara så att deras specifikationer skiljer sig från icke "märkesmärkta däck", som t ex. styvare stomme, djupare mönsterdjup, annan gummiblandning etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Hej och tack för era svar!

Några följdfrågor:

1. Finns det några nackdelar med att ha ett högre belastningsindex än nödvändigt, eller "extraförstärkt"?
2. Någon som har erfarenhet av Dunlop Sport Maxx RT eller Continental ContiPremiumContact 5?
3. Efter att ha tittat på t.ex. däckonline verkar det som däck med exakt samma data kan ha olika EU-märkning för grepp, rullmotstånd och buller. Hur är detta möjligt? T.ex.

Goodyear Efficient Grip Performance 225/55 R17 101W XL
Rullmotstånd B
Väggrepp i vått väglag A
Bulleremission 69 dB
DEX:++++0 (4.83)
Kundrecensioner:++++0
endast 1.550 SEK

Rullmotstånd A
Väggrepp i vått väglag A
Bulleremission 69 dB
DEX:+++++ (5.00)
Kundrecensioner:++++0
endast 1.518 SEK

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara olika generationer av "samma däck" - däck utvecklas ständigt även om de har samma "namn" på däcksidan.

Oftast finns det en mer specifik däck-kod skrivet mer "finstilt" och ofta ganska "undangömt" som säger exakt vilket artikelnummer däcket har enligt tillverkaren.

Glömde tillägga angående OEM-märkning:
Ibland har man helt enkelt tagit ett visst däck som finns på marknaden och testat detta och funnit att det får "OK" för OEM-märkning. Det lite paradoxala då, är att det är just den generationen som får märkningen och då kan det bli så att däcktillverkaren utvecklar däcket vidare och tar fram en allt bättre produkt men OEM-märkningen gäller bara en specifik/tidigare/sämre generation...

Mvh
Johan B

e3
336
e39520it
520dT -14
Det är just så det är hos bla däckonline. Dom köper upp partier av däck överallt där dom får tag i dom billigt. Därmed lagerför dom ,som Johan B beskriver, olika generationer av samma däck.
Därför hittar du också däck där som inte längre produceras.

Däckonline sidoimporterar däcken och Continental ,eller andra fabrikanter, tar inte mot reklamationer i Sverige.

Att dom köper upp däck "lite här och var" kan också betyda att dom i bland får tag på ett parti som av olika orsaker är dårliga, lagrade på fel vis tex, som kan vara svaret i mitt tillfälle.

Allt detta har jag från Continental så klart inte helt objektivt, men det låter inte otroligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De gånger jag köpt däck från däckonline har det varit purfärska däck (bland annat Pirelli) utom i de två fall jag köpte tokbilliga Nokian-däck (nrvi 225/50-16) som var tre år gamla; men det angavs väldigt tydligt och det var också därför de var (mycket) billiga...de var så billiga att jag köpte en omgång extra och la i garaget i väntan på nästa byte. ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mittåt - bra Johan B!

----
BMW CS/SC #6212
Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Tack igen för era svar!

Efter en grundlig genomgång av tester och trådar känns det som det står mellan följande 3:

Michelin PRIMACY 3 225/55 R17 97W med fälg skyddslist (FSL) , *
Continental PremiumContact 5 225/55 R17 97Y

Som sagt, tystnad och komfort är viktigast.

Vad skulle ni välja?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Michelin eller Continental. Jag har Michelin Primacy 3 på bägge mina C5:or och är jättenöjd. På min nyare C5 har jag dessutom exakt samma dimension som du ska ha.

/Masten
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Alla 3 är utmärkta val.
Jag hade Michelin Primacy 3 på min nyligen avyttrade E46.
E91an behöver nog nya sommarsulor och jag ska då testa Goodyear EGP, mest för att dom tydligen ska vara tysta.

/J
Köpte Continental PremiumContact 5 till 540:in i somras. Går mycket tyst och fint. Köpte på däckonline.

Mvh Johan
Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Tack! Tre personer, tre olika svar! Tolkar det som om däcken är likvärdiga i allt väsentligt.

Det enda jag tänker på är att Goodyear EGP i denna dimension bara finns med ett högre belastningsindex än nödvändigt. Leder det kanske till onödigt hård gång?
Vissa bilmodeller mår bra av lite högre lastindex jmf med standard, hur det är med F11 vet jag däremot inte. Jag gick upp ett snäpp på en V70 vi hade innan och jag kunde inte märka att den blev stötigare eller fick sämre egenskaper jämfört med tidigare. Dock är ju dessa däck vanligen ett par hundringar dyrare.
Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Tack!

Någon annan som vet om lastindex påverkar komforten?

Sa
12
Saxum
F11 520d -11
Sökte på monteringsverkstäder för däck och vissa har en symbol som säger att de "installerar och aktiverar kontrollsystem för däcktryck".

Är det något som behövs för att kunna fortsätta använda däcktrycksvarnaren i bilen efter att man krängt på nya däck?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.