AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

Gnissel framvagn 520 -92 Touring

Hej, ny i BMW-svängen. Har köpt en 520 -92 Touring som har gått 18800 mil svsåld. Den gnisslar lite i framvagnen, antar att det är dags att byta lite bussningar o så, men vad bör bytas efter dessa miltal samt klarar man detta själv utan special verktyg?

/Spockan
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Det finns mycket du kan byta, om du så vill ;) Min hade gått 17.500, nu 20.000 och jag har bytt styrled (ca 150:-), casterstag + bussning bägge sidor (ca 1200:- / sida), krägningshämmarstag (ca 250:-/sida). Sedan är det nog lite bytt sedan tidigare (dämpare/fjädrar mm).

Utöver detta finns fler styrstag, hjälpstyrarm, främre bärarm (verkar hålla länge dock), fjäderbenslagring. Säkert annat jag glömt också. Vet inte exakt vilka mil de olika sakerna går åt, men tror det kan skifta ganska kraftigt.

Jag hade nog undersökt vad det var som gnisslade och bytt det (gärna bägge sidorna samtidigt) eller smort in om det är så enkelt... Har aldrig haft "gnissel" i framvagn utan klonk och vibrationer som nu helt upphört. Har även bytt allt själv och inte stött på några direkta problem, bland annat på grund av detta forum!

Välkommen in i BMW-svängen för övrigt!

------------------
Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jo en sak till, en så länge har jag klarat mig utan några "specialverktyg", även om det finns till en del operationer.

------------------
Always Diesel
Tack för det. Jag har kört bilen i 2 dar nu och lyssnat lite under tiden. Jag hissade upp den idag i GDS-hallen och såg att vänster + höger yttre styrleder är bytta så de borde vara i bra skick. När jag kör på guppig o dålig väg samt i mindre gropar och dyl. så kan jag inte höra att det klonkar eller glappar nånstans. Men när jag svänger så gnisslar det från framvagnen, vad skulle det kunna vara tro?

/Spockan
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Kolla pendelstaget, gummibälgen kanske kass.

Visa användare
39
peterbmw
bmw e36 convertible
enkelt bli av med gnissel i bussningar.
skaffa en nål en slang köp en burk kedjeolja
tryck i nålen i gummit på bussningen sätt slangen på burken aerosolburk med kedjeolja tryck ett par gånger, bussningen sväller upp lite av trycket från aerosolen. men det är bra då vet du att du får i oljan i bussningen. ta bort nålen och vips du har en nyoljad bussning som inte låter. typiskt bmw gnissla knorra i framvagn men detta funkar hur bra som helst. välsmorda bussningar ger många
bekymmersfria mil.

peter bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.