|
|
|
|---|---|
|
Kör för närvarande en Skoda Superb, men körde innan dess BMW 1-serie. Nästa gång jag byter bil blir det dock med största sannolikhet en BMW igen, eller möjligtvis en Mercedes. Tänker byta till en mellanstor suv nästa gång och har provat det mesta som finns inom det segmentet. Men har bara hittat två bilar som jag kan tänka mig att byta till: BMW X3 eller Mercedes GLK. Har funderat en hel del på varför man väljer att köpa en dyrare bil och för mig är svaret enkelt: hjulupphängning. Det är i mitt tycke det område där BMW, Mercedes och även Audi särskiljer sig från de flesta andra märken på marknaden och troligen en av anledningarna till att dessa bilar är så pass mycket dyrare. Det finns, mig veterligen inga mellanklasssuvar som har så pass påkostade hjulupphängningar som X3:an, GLK och Audi Q5. Och detta tycker jag märks när man kör dem. Min förra 1-serie finns kvar i familjen och när jag ibland åker i den så märker jag att den faktiskt går mycket bättre över skrovlig asfalt och ojämnheter i vägbanan än min Superb, trots att BMW:n har mycket kortare fjädringsväg och hårdare fjädring. Man känner mycket mindre vibrationer i sätet och det smäller mindre i hjulupphängningen över t.ex brunnslock. Detta beror förstås på de mycket påkostade hjulupphängningarna i ettan. Dock ska sägas att Superbens framvagn är mycket bra för att vara en framhjulsdriven bil. Man känner nästan ingen torque steer vid gaspådrag och den är mycket riktningsstabil på motorväg. Men den där extra förfiningen saknas. Det vibrerar i sätet på grov asfalt, och bullrar ganska friskt från däcken. | |
| Påkostade hjulupphängningar? Macpherson är ju en av de enklaste hjulupphängningar som finns.. | |
| Må så vara, men Bmw:s och Mercedes har inte en vanlig macpherson upphängning. De har ersatt den undre länken med två separata länkar vilket förbättrar både komforten och styrkänslan avsevärt. Den tillåter också att man har större bromsar och breda däck utan att påverka riktningsstabiliteten. Förutom Bmw och Mercedes är de väldigt få som använder denna typ av framvagn. | |
|
Jo, men det är väl så att även om Mcpherson inte direkt är raketforskning utan en enkel princip så finns det billiga komponenter med större toleranser, och bättre komponenter med tjockare gods, mindre toleranser. Sen är ju BMW bra på det mesta, en bra helhet liksom och det finns ju egenskaper där de sticker ut, men jag vet inte om jag skulle vilja säga att det är hjulupphängningen direkt. |
|
| I BMWs fall handlar det mindre om toleranserna på komponenterna utan mer om själva utformningen av hjulupphängningen. Att ha två separata länkar i stället för en triangellänk ger väldigt många fördelar. Denna konstruktion är en av anledningarna till att BMW har så bra vägegenskaper, trots MacPherson framvagn. När det sedan gäller bakaxeln så har BMW femlänkad upphängning i flertalet modeller inklusive X3:an. Denna typ av bakaxel har ju varit med ett tag (kom först i Mercedes 190), men är fortfarande oöverträffad när det gäller att kombinera bra vägegenskaper med komfort. De enda två mellanklasssuvarna på marknaden med denna typ av upphängning är Mercedes GLK och BMW X3. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.