AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.638

Ful-laga avgasläcka vid kat 330i

Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Hej!
Har en 330i -01 som börjat läcka mellan kat och främre rör.
Det är så rostigt och fult så jag ser inte hur flänsar och bultar mm sett ut en gång.
Själva rören är friska, det är själva skarven som läcker, finns det nya flänsar/bultar att köpa ?
Eller har ni tips på en fullagning ? /Staffan
Holts har stålband som man virar runt det sitter slangklämma runt, men man bör täta med firegum, tror att det finns kitt på Mekonomen mm. Jag är inget fan av Holts lagningar, men funkar väll
Holts har bandage också, så slipper du förstöra flänsen
Vet inte hur det ser ut riktigt, men kanske avgasbandage kan hjälpa dig.
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är osäker på typ av skarvfläns, men det finns delbara lösa flänsar man kan byta om det är den varianten. Förutsätter att röret är friskt:
Länk
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Det skulle vara bra med en bild på skarven, så jag vet vad för prylar man ska söka efter. Det känns ju surt om man måste byta kattar och främre rör bara för att skarven/flänsarna är rostiga !
Har sökt bilder på realoem, men skisserna är ju så dåliga 👎
Anders-72: Dom där kanske kan funka, men ingen info om diameter, jag vill nog se den irl. Rören är väl ca 50mm.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De finns till gamla Volvo 240/740/940 i det utförandet och är 58-62mm.
Här finns det lite olika repkit till just katalysatoranslutningar. Kanske du hittar något där: Länk
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Perfekt !!!
Precis vad jag behöver 👍

Tack !
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om man tar sig lite tid och gör det riktigt brukar man kunna få det att hålla några år, plocka ner det från bilen och svetsa ihop det med lite nya skarvar, flänsar eller vad det kan behövas. Har man ingen egen svets kan man ta med de lösa delarna till en lämplig mindre allbilsverkstad t ex (måtta upp och markera noga bara).

Bandage och lagningspasta är att lägga krokben för sig själv, går röret av och åker ner i backen kan det ställa till det rejält, det lärde jag mig på min första bil den hårda vägen...
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Lugn innan du kapar sönder avgassystemet helt i onödan.

Jag råkade ut för denna läcka alldeles nyligen beroende på att muttrar och skruvar vid denna skarv fullständigt rostat sönder. Lösningen är att helt ersätta med nya M10-skruvar och muttrar.

Skruvarna är ipressade i flänsen på grenrörssidan. Om möjligt skruva bort muttrarna annars kapa bort dem. Sedan fram med gassvetsen och rödglödga skruv/fläns och slå ur skruvarna.
Montera ihop med vanlig M10-skruv och nya packningar.

Har du inte tillgång till gassvets så är det värt att lämna till verkstad. Detta jobb tar inte lång tid på lyft.

/G
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Håller med gasa. Säkert skruvarna och muttrar som rostat bort. I med genomgående skruvar istället. Borde hålla några år iallafall!
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Tack för alla bra tips grabbar !
Jag ska försöka ta mig under bilen nån kväll och kolla lite bättre.
Efter att tittat på anders-72:s länk fattar jag hur det ska se ut !
Nästa fråga...passar även packningen från en volvo, eller vart köper jag den ????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.