|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tog på mig jobbet att byta två längsgående bromsrör på en E38 728 1997. Någon som har utför detta och vet om det är nåt speciellt man bör tänka på? Jag förstår det som att man får plocka ner kardanen och bränsletankarna för att komma åt ordentligt? Eller går det att göra det enklare för sig själv? :) Går det att lufta systemet som vanligt efter att rören är bytt? Vissa bilar måste man ju trycka bromsvätskan genom systemet på vet jag. En del nyare bilar måste man koppla upp på nån dator och lufta via abs-pumpen fick jag även höra?! Hoppas det inte är så illa i detta fall :D | |
|
bytte längsgående på min e39 523 2000 la rören bredvid tanken blev hur bra som helst besiktning gubben tyckte det va en bra lösning jag hade skarvar vid framhjulet under en plastkåpa använde Biltemas koningsverktyg och bromsrör fungerade fint för mig luftade på vanligt vis med pedalen BMW I GBG HADE PRIS PÅ CA 7000 det kostade mig ca 500 med konare,rör,nipplar och några Monteringsclips och ett par tre timmar arbetstid Länk there can be only one |
|
|
De va smart! Ska kolla om det går att göra så på E38 också! Tack för tipset! |
|
|
Jag har nyligen bytt bromsrör längsgående på min e38 740 -99 och det var första gången som jag har bytt bromsrör själv. Det går hur bra som helst att byta utan att ta ner bränsletank och annat onödigt. Så gjorde jag: * plockade ner gamla bromsrör hela utan att kapa eller klippa av dem och tog mått på dem. * hos mekonomen köpte jag nya bromsrör och fick dem konade och med rörnippel på en gång för ca 300-320 kr för allt. * köpte en "rörbockningsverktyg" på biltema för 80kr Länk * tog på mig ordentligt med tid att bocka nya rören. Dubbelkollade hela tiden och bockade om ca 5-6 böj när det inte blev perfekt. Tror det tog ca 2 timmar pysslande i garaget men jag skulle nog påstå att nya rören var 99% identiska och det var verkligen värt att göra det. Underlättar så enormt när man ska utföra nästa moment. * sen var det bara att montera dit dem nya bromsrören och det tog bara 10 min då allt bara klickade in i princip. * Min bil har DSC men det gick bra att lufta systemet på det gamla sätten när en sitter i bilen och pumpar och den andra skruvar på luftnipplarna. Det gick åt ca 0.9L bromsvätska. (170kr för en liters flaska hos mekonomen) Bra att veta: * det var två olika skarvnipplar på mina bromsrör. Varför vet jag inte men att man är noga med det när man köper/konar nya rör. mer vet faktiskt inte... visst bromsrör är väldigt långa och krokiga. Tror att en var på 297cm och med 14 olika böj på. Man kan säkert skarva den men det går bra att utföra jobbet utan, det tar bara mer tid. |
|
|
Okej så det är alltså möjligt att utför arbetet utan att ta ner tankarna! Bra att veta! Vissa besiktningsgubbar brukar kunna vara griniga när man drar om ledningarna för att underlätta för sig själv, så original är ju alltid säkrast! Kostar ca 5000kr att få jobbet gjort på BMW verkstad, antagligen dyrare om man inte är bekant med mekanikerna. Bytte du hela vägen från ABS-pumpen eller finns det nån skarv på E38? :) Tack för svaret!! |
|
|
Ja absolut! På min var det skarvat precis bakom vänster framhjul. Antar att det är så original. Omöjligt att få på plats en heldragen bromsrör annars :) Den biten från ABS pumpen och ner till skarven vid framhjulet syns inte på besiktningen och den är inte lika utsatt för rostangrepp då det sitter skyddat. Mina såg ut som nya i princip :) Just den biten ner till skarven. |
|
|
Ja du hade helt rätt! Tog ca 3 timmar då jag fick hålla till i ett extremt litet garage :) Men det gick förvånansvärt smärtfritt! Återstår bara att lufta nu, men det ska nog gå fint det med! Åter igen, tack för hjälpen ska ni ha! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.