AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.506

Att tänka på 520i E61 -09 med N43 motorn

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hallå alla BMW-gurus,

det var ett tag sedan jag var aktiv på forumet. När jag av en händelse sökte här + googlade på min nuvarande bil blev jag aningen nervös. N43 motorn verkar ju vara behäftad med en del problem...

Just mitt exemplar har gått cirka 12700 mil och är servad enligt datorn + lite extraservice (olja och filter) sedan jag köpte den. En injektor är bytt 2011 och tändspolarna byttes 2012. Bilen går som en klocka och jag kan inte höra något rassel eller dylikt från den på nätet omtalade känsliga kamaxelkedjan eller dess styr/löpskenor. Jag har inte funnit något direkt om kamkedjebrott på nätet, men dock några få tillfällen med "kamkedjerrappning" d.v.s den har hoppat något/några kugg utan tillhörande "ventilsallad", det senare är även något som BMW inte dementerar...

Är det någon som har några rekommendationer? Eftersom jag är "gubbe" så kör jag inte direkt överdrivet "inspirerat utan med lugna varvtal. Oljan är alltid lågviskös 0W30 LL-04 och jag byter oftare än datorn tycker.

- Är jag helt fel ute när jag påstår att "kamkedjerappningen" orsakas av att spännaren inte hinner med, mycket tack vare att oljetrycket/oljefödet inte förmår att trycka spännaren tillräckligt/tillräckligt snabbt och att detta kan undvikas genom rätt olja och vettiga serviceintervall?

Några frågor:

- Skall man lyfta ventilkåpan och kolla utseendet på kedjans plaststyrningar, ~4000 kr (inkl ny packning) på BMW?

- Om styrningarna ser slitna ut kan man ju byta dom, då landar kalaset på ~10000 kr på BMW, rekommenderas detta i förebyggande syfte om man skall behålla bilen till, säg 25000 mil?

- Skall man för säkerhets skull byta kedjespännaren, i sammanhanget är ju detta tämligen "gratis", ~1000 kr på BMW

Tacksam för rekommendationer samt en nyanserad debatt d.v.s inga kommentarer av typen 'sälj skiten innan det rasar' och dylikt. Som sagt bilen går som en klocka och drar cirka 0.5 liter/mil vid "slättkörning" i 110-120 km/h m.a.o perfekt för en gubbe.

mvh

MW-Guru
Om du inte hör något rassel behöver du nog inte byta styrningar, om kedjespännaren är för klen fjäder eller för små hål för olja och om andra har bytt den i förebyggande syfte då ska man nog göra det. Men jag tycker även där att man borde höra lite rassel
Kamkedja brukar vara ganska tight, kanske en halv länk utan kedjespännare, så att den kuggar över har jag svårt att tro, men om du säger att det förekommer så tror jag dig. På motorcyklar brukar många rassla på tomgång även nya men inte på högre varv
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Tackar och bockar för dina svar Terminator80,

det lutar nog åt att jag byter den där kedjespännaren 'just in case' vid nästa oljeservice eftersom det är en tämligen liten peng. Känns ju bättre med en spännare som jag vet inte har massa "klägg" i sig p.g.a långa oljeintervall. Precis som Johan B skriver i några inlägg, oljan i sig håller länge, men oljereningen/miljön i en bil är inte den bästa.

Det här med att lyfta ventilkåpan kan man ju ta om/när man ändå måste byta packning någon gång. Det behövdes på min gamla 525:a då den läckte lite, packningen var lika flexibel som okokt spagetti.

mvh

MW-Guru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.