|
|
|
|---|---|
BrutalSten |
Hej! Köpte min första Bmw December 2014, En 530D Sedan 2004. Det är så här att den har svårt att starta när den är kall. När det har varit -20 en natt så går den inte igång startmotorn bara kör men motorn hoppar aldrig igång. Det räcker med att det har varit så lite som 5-8 minus för att den ska vara svår startad. Men den startar vid allt under 10-15 minus. Men den skakar kraftigt då kommer det upp nån stabilitets fel kod, som försvinner när man startar om bilen sen när den är varm. Så vad ska jag göra för att den ska starta lättare när den är kall. För har kollat på youtube och då startar bilarna i -25 utan problem. Så vad kan det vara för fel!? Tacksam för hjälp det här är även mitt första inlägg på forumet. Mvh, BrutalSten |
|
Glödstift samt glödkontrollenheten behöver bytas. Min högst ovetenskapliga gissning. |
|
BrutalSten |
Glödstiften är nya redan :/ |
|
Då har du kontrollern kvar Länk |
|
BrutalSten |
Jo, Men får inga felkoder. Har läst av dom via OBD2 |
BrutalSten |
Får en Felkod. P0401"exhaust gas recirculation flow insufficient detected" Den ryker även mycket vid tomgång. Kan det göra så det blir svår startad? |
|
Du säger att du bytt glödstiften, varför bytte du dem? Fungerade dom efter bytet? Vad har du läst ur felkoder med? Har du ingen motorvärmare? Är det bra snurr på starten? |
|
BrutalSten |
Förra ägaren byte dom för att den var svår startad. Fick med dom gamla så vet att dom är nya. Har en ELM327 Bluetooth OBD2 felkodsläsare som jag använder en app till för att läsa och ta bort felkoder. EDIT: Har motorvärmare kan ställa in tid i iDrive men det blåser bara kall luft i bilen så jag misstänker att glödstiftet i motorvärmaren är trasig. Eller så är det bara en kupé värmare, är osäker. |
|
Nu är mitt minne svagt, men om glösstyrenheten är död, sätts det felkod då? |
|
BrutalSten |
Bra fråga, För får inte upp någon felkod om det iallafall. Men det är inte hela världen just nu, inte så kallt nu. Men Det där med EGR och att den ryker mycket det fattar jag inte? P0401"exhaust gas recirculation flow insufficient detected" Eller increased emission heter det. |
|
Att den ryker kan bero på flera saker. Men (inget specifikt bmw) det jag kommer att tänka på är läckande spridare. Det skulle ge att den får svårt att bygga tryck vid start. Det kan också betyda att den inte glöder efter start. Angående egr så är den endera igensatt eller så har egr ventilen hängt sig eller tappat styrning. |
|
BrutalSten |
Okej, Den ryker bara på tomgång annars när man kör eller varvar lite mer så är det ingenting. Röken är vit kanske jag ska tillägga. Får prova att rengöra EGR ventilen imorn då. Men det är ju ganska krångligt att få bort dom dära 4 Insektsskruvarna iallfall dom undre för det går ju inte att komma åt :/ |
|
En bil ska ryka vitt på tomgång när det är kallt ute, iaf om den startar. Steg ett med alla felkoder är väl att radera och se om dom kommer tillbaka. Ditt EGR fel kan ju t.ex varit kondens som fick den att kärva förra året. Fokusera på funktionen runt glödningen, enklast är att mäta strömmen om man har en tångamperemätare. Man får vanligen inte alla felkoder via generella mjukvaror. Brukar vara fler och mer detaljerade med t.ex INPA eller DIS. Via DIS har man även mycket mer funktion än att bara läsa felkoder. Webaston är bara gjord för att värma kupé om det är en original installation. |
|
BrutalSten |
Okej, Har raderat alla felkoder och EGR kommer tillbaka. Ska kolla på det du sa idag, Återkommer Tack för svar! |
BrutalSten |
Trött jag blir.. Kunde inte mäta strömmen då han som vet hur man gör inte hade tid idag. Men rengjorde EGR ventilen och kollade så att den rörde sig som den skulle när den var på tomgång och även när man gasar. Men efter 15 mins körning så kommer "increased emissions" tillbaka blir så jävla arg! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.