AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.685

Hur många bussningar finns det i bakvagnen på en E36a...

Sida 1 av 2
o framför allt va kostar det att få samtliga byta o då till bussningar modell stummare?Någon som har en ungefärlig aning??Vet me mig att de e minst 6 bussningar men de borde ju va fler(övre stötdämpar lagringen oräknad).Nån som kan hjälpa??
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Har ingen aning. silentblocken kostar runt 1800/st att byta (läste det här på forumet). 10 st bussningar totalt tror jag. med övre och nedre stötdämpar fäste.

Ba´ Mata Wäxla
Kowalski
När det gäller bakvagnsbussningar finns det endast 2 st höger resp. vänster (sa de på BMW). Möjligt att det finns andra bussningar men de som räknas som silentblock är endast 2 till antalet.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
rätt, det finns bara 2 silentblock (höger / vänster) 2 st till varje "A-arm" (4st totalt) 2 st nedre stötdämpar fäste samt 2 st övre. totalt 10 st

Ba´ Mata Wäxla
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
menar förståss att det bara sitter ett silen block på varje sida... blev lite luddigt.

Ba´ Mata Wäxla
Su
554
SunKi
325i -92
Ringde till min lokala bmwaukt.verkstad... för att fråga hur mkt det skulle kosta att byta bakvagnsbussningarna..

Blev lite förvånad över svaret jag fick;
"ehh, det vet vi inte.. vi har aldrig behövt göra ett sånt jobb"

-jag: Ehhhhh??? neheee.. Vad tar ni i timmen då.. *lång väntan*
-Mek: ehm, ja 550:- plus moms ungefär..
-jag: Jaha, vad kostar själva bussningarna då?
-Mek: eh, det vet jag inte...
-Jag: Kan du kanske kolla det då?
-Mek: Näe jag sitter och äter
-Jag: eh? skojjar du?
-Mek: Näe.. hejdå *klick*

Vad ska man säga?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
På E36 sitter det fyra silentblock fram/bak, vänster/höger. en bussning per bärarm, två bussningar per övre/nedre länkarm, två bussningar till diffkåpan samt två övre stötdämpar fästen. Totalt 16 bussningar.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Låter som om din lokala bmwverkstad inte vill ha fler kunder....

/Kristian
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Inte direkt service minded den snubben verkar det som..
Su
554
SunKi
325i -92
Helt sjukt, tänker ju FAN inte lämna in bumsen till dem.. värsta är att det inte finns någon annan aukt.bmw på ön jag bor (Gotland). Vägrar ju åka över till fastlandet för att hitta en verkstad..
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Du får fixa det själv. det är inte så svårt.
Su
554
SunKi
325i -92
Cordobez: No way att jag ens försöker...

Har tummen MITT i handen...
Dessutom har jag inget tålamod, och skulle förmodligen bli tokig om jag skulle göra det helt själv.. kanske om man hade någon till hjälp :)

Men seiöst, killen påstår att silentblocken inte alls är något som brukar behöva bytas på e36.. jag frågade t.om två gånger..

Är du SÄKER? Brukar dom inte vara rätt slitna efter typ 20.000+ mil?

Men näedå, dom hade aldriiiig behövt byta några sådana.
Efter vad jag har läst så är det väldigt vanligt..
Har vi fel här på bmwpower? Vi kanske har drömt allihopa som har varit tvugna att byta?
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Det verkar va mycket vanligt att dom blir utslitna på alla BMW. hjälpte en kompis att byta förra månaden och nu är det min tur att byta. Hoppas det ordnar sig för dig. (det finns mek tipps om detta om du ändå skulle försöka på egen hand).
Su
554
SunKi
325i -92
heh, jo jag har kollat på tipsen.. 5 i svårighetsgrad.. (1-5)
:))
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Slitna silentblock (bakvagnsbussningar) ÄR MYCKET vanligt på alla Bmw, inte minst på E36.
Den gubben som sa att dom inte brukar byta bussningar ljuger, eller så servar dom allt utom Bmw där....

--------------------------------------------
Länk
Su
554
SunKi
325i -92
Det roliga är att det är en bmwhandlare, dom har inte annat än BMW..
Kanske att jag ringde fel? Och någon drev med mig?
Börjar ju undra.. ska kanske ringa igen..
Ko
663
Koffe
320iC -93
Ring igen =)

Upprepar dock vad jag skrev igår... Jag hämtade min bil (320 e36, inte 20k mil än, (19969 bara =)) igår. Inlämnad för och åtgärdat: Byte främre bärarmsbussningar bak (dvs det vi i dagligt tal kallar bakvagnsbussningar, tillika silentblock om jag inte har helt fel?) 1640:- inkl. arbete och material. Å jag blev nyförälskad i bilen =) Den är inte längre spårkänslig, den klonkar/rasslar/gnisslar inte, ratten står rakt när jag kör rakt och den drar inte snett när jag bromsar! För den förbättringen av bilen hade jag lätt kunnat pynta lite till... men jag klagar inte på priset =)

//Koffe
Su
554
SunKi
325i -92
Låter som jag defenitivt måste göra detta..
Är inte så förälskad i bilen längre, känns mer som en plåga att behöva köra den.. och bli ledsen över dens utomordentligt dåliga vägegenskaper av instabilitet, stötighet och min ratt står också snett.. trodde det var för att bilen behövde en 4-hjuls-justering?

Su
554
SunKi
325i -92
Så nu ringde jag igen, han var lite trevligare nu..
Men hävdade att dom aldrig ens sålt en bakvagnsbussning till en e36:a.

Iaf, så tog han reda på vad dom skulle ha för att byta två bussningar (de främre blocken) och för två stycken skulle dom ha 1800:- i arbetskostnad!!! Plus material.. a 285:- per bussning.. dvs ca 2400:- för två bussningar..
Ville man byta två till samtidigt så skulle det kosta ca 730:- extra i arbetskostnad.. plus 2*285:- då.. dvs ca 3700:- för 4 bussningar...

Om man ser vad ni andra har betalat verkar det ju sjukt mkt..

Jag påpekade att det lät dyrt emot vad jag sett att andra får betala, hans svar var att "det springer iväg när det blir jobb på åtminstonde 3 timmar". Och de 3 timmar som jobbet skulle ta var alltså beräknat på två (2!) bussningar..

Om man ser i mekartipsen så står det också att det tar ca 3 timmar..

Då kan man ju undra, var har ni gått för att få betala som Koffe t.ex 1640:- för material OCH arbete? ink moms..? det skulle ju betyda att arbetet kostade 1070:- eftersom jag antar att bussningarna kostar lika mkt överallt? delat på 3 timmar skulle det alltså bli 356:- per timme Inklusive moms... det låter ju föga troligt måste jag säga.. alltså att en verkstad skulle ta 267.50:- i timmen exklusive moms..

/SunKi som blir lite förvirrad
Kowalski
SunKi

Theanders Bil i Lund (1800kr material+arbete)
Förenade Bil i Malmö samma pris.
Båda är aukt BMW och räknas inte precis till de billigare i verkstadssammanhang...

Autosport (endast BMW-verkstad) i Malmö samt Jarls Bilservice i Hbg tar 1500/sida. Detta är prisexempel från södra Sverige. Men då Koffe är 08:a (;-)verkar priserna stämma även i denna region så det kanske är bra att byta om du är på fastlandet någon gång.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Su
554
SunKi
325i -92
Kowalski: på Thenanders och Förenade bil, var det alltså 1800:- för material och arbete? de främre bakvagnsbussningarna?.

Autosport verkar ju matcha Pg´s bilservice (som den enda aukt bmw som finns här heter". Eller var det 1500:- per sida med två bussningar per sida då??

Låter ju iaf som dom är snuskigt jävla dyra..
Kanske lönar sig att leta upp en liten icke-märkesverkstad.. typ någon bondsmed eller nåt då... för på fastlandet är jag inte ofta, och är jag på fastlandet så flyger jag dit :)

Inte skoj att köra bumsen när den är såhär.. :(

Får nog fundera på att kolla pris hos andra... men i värsta fall får man väl ta och punga ut med 2400:- för ett byte..

Men frågan är då... räcker det med att byta de främre? eller måste man byta de bakre också? Så man får pynta 3700:-?

:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.