AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.176

Fundering ang ledbackljus

ha
60
haramato
740iA-96
Köpte ledbackglödlampa (10w) hos xenonkungen för att se om det va något att ha, slängde in den i min astra-93 och det va inte så illa.
Testade den sen i E38:an och då ,det visste jag iofs, funkade det inte pga " fel" watt. Ska ju va 21 för att bilen ska va nöjd. Förutom att det kom upp på displayen att jag skulle kolla backljuset så blinkar backljuset typ varannan sekund trots att inte backen ligger i. Finns att köpa till motstånd så det ska bli rätt belastning men, nu till funderingen:

Varför ska det va så svårt att tillverka en ledlampa på, som i detta fall, 21w med en gång? Slippa o vela med extra motstånd+ att man får ännu bättre ljus?

Magnus
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Enkelt sagt pga att den angivna effekten anger hur mycket värme ljuskällan alstrar i kombination med att LEDs största fiende är just värme. Lite själva grejen med LED är det höga ljusutbytet i förhållande till effekt.

Det problem du nämner är egentligen inte pga LED utan pga att ingenjörerna har konstruerat systemet till att fungera med ljuskällor som har högre effekt.

Jag vet inte hur ljusmodulen fungerar på e38, men på min e90 LCI programmerade jag US-sidemarkers vilket gav varning på instrumenteringen, ibland. Ett problem som löstes genom att inaktivera ljusövervakningen för just blinkers fram. Det kräver dock interface och programvara och även om du har det så besitter jag inte kunskapen för att kunna besvara om det går att ändra på e38.
ha
60
haramato
740iA-96
Har jag uppfattat dig rätt , du menar att om de skulle göra en ledlampa på 21w så skulle det gå ut över livslängden ?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Ja, eller ha en extrem kylning som klarar ett leda bort värmen vilket förmodligen inte är praktiskt möjligt i backljuset.

Man bygger inte in 21W LED vilket skulle motsvara c.a 5 ggr så mycket ljus som en 21W glödlampa. Om man ens försökte så skulle man som redan nämnts få stora problem att kyla av LED-chippet så att det blir mer än några minuters livslängd på det hela...
4-5W LED skulle räcka fint om ljuskällan kunde utformas lika som glödtråden i en vanlig glödlampa, dvs rundstrålande, då kan lampa och reflektor ge rätt ljusbild.
Ett LED-chipp har alltid en basplatta som skuggar, man får bara ljus på ett håll, därför måste reflektor/lins utformas på helt annat sätt jämfört med med en vanlig glöd eller halogenlampa.
Basplattan av metall måste dessutom alltid monteras mot en större kylkropp för att hålla nere temperaturen inne i halvledarchippet.
Tyvärr fuskar många återförsäljare och anger enorma glädjesiffror på LED-ljuskällor, 40-50W skrivs ofta på produkter som kanske arbetar med 1/10-del av detta. Busenkelt att kolla, mät strömförbrukningen med vanlig multimeter...

FP
ha
60
haramato
740iA-96
Kollade nu , en vanlig 21W : 20,4w.
Xenonkungens "10"w backlampa. effektivt: 3,3w :(
Den är utformad med reflektor runt dioden så den lyser bra , skulle önska mer spridning ner i backen men, som sagt, det är väl svårt att få till all.
Dina mätningar stämmer bra, jag har gjort liknande flera gånger... Ännu har jag inte träffat på några eftermarknadskit i form av LED, HID (xenon) eller liknande där de uppgivna effekterna stämmer, och det är alltid lägre effekter, aldrig högre... hm... För att inte tala om en del eldrivna produkter för hem och trädgård, t.ex B&D lövblås, uppgiven effekt 2600W, verklig effekt 1200W... en del dammsugare, vitvaror mm, samma sak, tyvärr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.