|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Som rubriken lyder undrar jag om någon har erfarenhet av 265/35/18 på 8.5 fälgar! Vet att att den max rekommenderade bredden är 255, men enligt mig bör det funka med 265 då däcket endast är 5 mm bredare på varje sida. Rätta mig om jag har fel? Tack på förhand! | |
|
Jag har 265or på min, BMW 18" fälgar, vet tyvärr inte bredden på fälgen dock. Känns som orginalfälgar inte är mer än 8.5? 255 är default på dem iaf. Sjukt sent svar men ändå :) |
|
|
Funkar utmärkt, körde så själv tidigare. |
|
| Körde med 265/30R19 på 8,5x19" nyligen och det funkade bra ;) Går ev att leta på rekommendationstabeller från däcktillverkaren där man ser vilket spann i fälgbredd som är OK. | |
|
Tack för svaren! Kan säga att jag nu kör på 265 på 8,5 fälg och det funkar kanon, ingen ballong-stil heller. Men bredare än så ska man nog ej ha på 8,5 fälg. |
|
| Maxbredd enligt 99% av däcktillverkarna på 8.5" är 255. | |
|
Lånar tråden lite! Jag har en BMW 135:a -08 med originalfälgarna i 18" (model 264). Bakre fälgen är 8,5" bred och främre än 7,5". Skulle det fungera med 255/35 R18 bak och 225/40 R18 fram på de fälgarna? Jag frågar eftersom då skulle jag få på Michelin Pilot Sport 2/3 i RFT. I originaldimensionen på däcken finns bara Bridgestone och Dunlop att välja på senast jag kollade. Jag är i stort sett nöjd med Bridgestone Potenza RE050A RFT men de är aningen stötiga och vägljudet är rätt högt. Bägge punkterna ska vara bättre på Pilot Sport enl. vad jag läst. Enl. 1addict forumet så verkar flertalet säga att dimensionen är ok. Medans några säger att däcken tar emot lite (rubbing). |
|
|
Jag kör exakt de dimensionerna 255/35 och 225/40 på min 135a. Sitter perfekt och det ökar verkligen utbudet av däck då man skippar den krångliga originaldimensionen som är 215/40 R18 fram... Jag har även haft samma på min fd. 130. Jag skulle dock rekommendera dej att skippa RFT och köpa nya Michelin Pilot sport 4 som jag har på 135an... väldigt trevliga, om möjligt ännu bättre än de PS3or jag hade på 130in. Jämförelsen mellan de ny PS4orna och de Bridgestone S001 RFT jag hade på innan är som om S001orna var gjorda av stenhårt gummi rakt igenom och ingen luft. Det blev som en helt ny bil, en 10 gånger bättre bil :) Ska väl till saken dock tilläggas att de Pirelli RFT jag har på X1an (255/35 och 225/40 R19) är bra mkt bättre än S001orna... men fortfarande inte i närheten av PS4orna utan RFT. /Jonas |
|
|
tack för svaret azkikr! Känns bra att veta att det kommer passa! Jag tycker dock om den direkta styrningen som kommer med RFT och stör mig inte så mycket på att det blir stötigt. Jag har hört vissa som tycker att styrningen blir för svampig utan RFT och om jag känner mig själv rätt så finns risken att jag också kommer tycka det. Jag har även råkat ut för en skruv rakt in i däcket och då var det rätt skönt att ha RFT. Så jag kommer definitivt att stanna kvar vid punkteringsfria däck. Dock känns det bra att då kunna byta upp mig till Michelin Pilot Sport 3 istället! Jag kommer även att testa punkteringsfria vinterdäck när det blir dags att byta dessa. Kör med Hakka 8 däck idag som kändes rent livsfarliga innan de var inkörda några hundra mil, pga "svampighet". Förmodligen pga att dubbarna inte satt sig riktigt i kombination med riktigt mjukt gummi. |
|
|
Här finns en tabell över fälg- och däckbredder som rekommenderas: Länk 265 är över rekommenderad bredd för 8,5"-fälgar. Dock "bara" 0,5" för smal fälg mot rekommendation. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.