AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.261

insugsmembranet eller?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Igår märkte jag att bilen hade tendenser till at gå lite oroligt på tomgången... vanligaste felet tänker ni, men den dricker inte olja, och ger inget vitt moln efter sig. Enda felet är som sagt tomgången... kan det vara insugsmembranet ändå eller finns det andra bovar till detta problem?
Tack på förhand,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Hadde tidiigare problem med orolig tomgång och då var kuren att rengöra ställmotorn för tomgången. En pryl som skall reglera tomgången och hålla den jämn. När den blir smutsig kärvar den och rörelserna blir för häftiga eftersom inte styrsignalen från elektroniken är anpassad för kärva ställmotorer. Till en början var tomgången smått orolig men blev värre och värre på ett par veckor. Rengörningen kostade 6 - 700:- på BMW.

Mvh LEF
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Var det måhända framfarten på Tullinge som ligger bakom detta ? ;-)
Skämt åsido, andra tänkbara orsaker till detta kan vara kamaxlarna (Justeringsåtgärd på BMW) och/eller motorfästen som börjar bli slitna.

Se länk:
Länk

Mvh Rickard

Min rök bara ibland och man kunde inte se på stickan om det försvann någon olja.
Om det är membranet så förbrukas det inga stora mängder olja utan det blir bara en tunn oljefilm i insugningsröret.
Jag har för mig att jag gav runt tusingen för att få det bytt inklusive allt.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
RG-
Nja... vet inte riktigt. Märkte det nån dag efter, men kul va det och fort gick det... ;) Hur gick det med fläktkåpan?

Tackar er andra för svaren. ska kolla up sakerna!

Tack igen!
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
en annna orsak kan vara om ventilkåpspackningarna börjar ta slut. För då kan det sippra ner olje till tändstiften och störa tändningen.
Hade det problemet på min bil. Men det var mest då den var kall man märkte det.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
När mitt membran gav sig var det just efter att Jag gasat ordentligt på motorvägen. Direkt när jag startade motorn efteråt märkte Jag att något var fel, den gick mycket oroligt på tomgång.
Rengjorde då tomgångsmotorn (som var rätt så skitig inuti)men det hjälpe inte mot den allt taskigare tomgången. När jag 5 dagar efter första symptomen körde till min mekaniker för att byta menbranet, både tjöt och visslade det om det. Att bilen var närmast okörbar i stadstrafik fick man på köpet.

MVH

Stefan

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Dandelue:
Fläktkåpan blev ett mindre problem när andra symptom radade upp sig...

På väg hem från Tullinge slutade automatlådan att svara på gaspådrag, sportläge eller inte, den ville inte växla ned. Den hade låst upp sig på 4:an av någon anledning. "Omstart" av bilen hjälpte inte så det var till att försiktigt puttra hem.
Spolarvätskeburken fick en liten spricka vid övre fästet så den måste tätas.
Elfel i spolarsystemet, så fort man försöker aktivera spolarfunktionen så sticker säkringen på 20A.

Automatlådeprolemet löste sig efter att ha kopplat bort batteriet i 20 minuter, resterande återstår... :-(

Mvh Rickard
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
RG-
Beklagar sorgen... det löser sig nog. Det kunde ha blivit värre... Tänk på killen med m5an.
Lycka till,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.