AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.138

Ingen tomgång när LMM är inkopplad - E39 528iA -97

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Motorn går rätt bra med LMM urkopplad med när den är inkopplad finns inte tillstymmelse till tomgång, den går dock på högre varv.
Problemet uppstod i samband med att jag letade luftläckage med startas för att hitta källan till vibrationer i motorn. Jag sprayade över området från efter LMM och fram till insuget. Efter några sekunder började tomgången pendla för att till slut försvinna.

Nu har jag varit på skroten halva dagen och provat med två andra LMM, två olika #2 här Länk och två olika #2 här Länk utan någon som helst skillnad.

Jag får felkod på Throttle Valve Potentiometer: Länk och Auxiliary Water Pump: Länk men inget på LMM.

INPA förstår när jag rör gaspedalen (Idle slocknar) och givaren visar 0,65-3,65V från ingen gas till full gas.

Så vad kan ha hänt? Vad kan jag kolla?

___

Min bil: Länk
Det börjar bråka ordentligt nu, tycks det...

Det finns alldeles säkert de som kan a l l t om gasspjällspotentiometern. Jag tror att den brukar kärva och att den går att fixa. Den har (nog) åtminstone inget med LMM att göra, även om de bor grannar. Om ingen här svarar, bör du söka i detta forum (vilket du f ö alltid bör börja med). Jag tror att det skrivits en hel i ämnet.

Auxiliary water pump hör till klimatsystemet och sörjer framför allt för att restvärmen skall fungera. Egentligen skall den snurra hela tiden, men när motorn går, räcker den vanliga vattenpumpen till för att cirkulera varmvattnet.

/Lennart
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Potentiometern kärvar ingenting, känns snarare väldigt lös. Men de andra jag provade var exakt likadana.

___

Min bil: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Koppla ut kontaktstycket till gasspjällspotremmfker..... äsch TPS:en och byt den om den då börjar gå på tomgång.

pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag gjorde det (med LMM urkopplad) och då dog den OCH jag fick Trans Failsafe Program...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det var slangen nr 14 här Länk som var trasig, nu går bilen igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.