AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.020

Bmw 330D 09 slir på kopplingen

Jag upplever att min bil slirar på 1,2an när bilen är kall . Vid uppvärmd motor så drar den direkt.

Är det någon mer än jag som upplever detta?

12,300mil samt steg 1 sedan 1000mil
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Körde en 325d -09 som hade gått 12000 mil. Inget som helst slir på kopplingen, oavsett växel, oavsett varm/kall.

Något måste vara fel.
Tyvärr så är det en del som får byta koppling, dubbelmassa svänghjul och dieslar med högt vrid är kanske mer utsatta
Tyvärr verkar det inte bättre att jag kommer få göra det när jag märker dagligen att den slirar när jag kliver på.. :(

Alltså vad är det som man behöver byta för att fixa det, eller vet man inte det fråns man tar isär ?
Dubbelmasse svänghjul fjädrarna mattas ut, men det är bättre att fråga verkstad för mer exakt, men det är tråkigt att det händer
Tack för svar
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter ju konstigt om den bara slirar när den är kall? En kall koppling brukar ju betta bättre än en överhettad koppling tex.

Kan det vara så att vevaxelns bakre packbox läcker olja på lamellen?

Hur kan jag testa kopplingen på bästa sätt för att kolla om det är den som är problemet?

När jag växlar manuellt med spaken så tycker jag den biter direkt, men när jag har automat läget i så känner det som den slirar på när man trycker på ifrån 100km.. ligger jag på 5växel manuell och gasar vid 100 så är det inga problem.

Nu vet jag inte hur mycket som är inbildning eller inte, så tips på hur jag kan felsöka detta,
Har du automat så ska det nog vara så.
Det är inte säkert lockuppen ska låsa när den är kall.
För att snabbare få upp temp på olja mm.
Jag trodde det var manuell låda, då ser det inte likadant ut
hi
38
hilltan
330dA Touring -11
M3 e92 -12
Har en 330d -11 som gått 12 000 mil, med lite samma fenomen eventuellt dvs den slirar vid start, växlar man manuellt med lådan så slirar den inte och inte heller med sportläget. Min "slirning" upplevs att först börjar bilen rulla iväg och farten ökar, trycker man till normalt på gasen som man gör vid påfarter med mera så lägger sig motorvarvtalet på 2500 rpm och stannar där medans bilen ökar mer och mer i fart till en viss gräns och sen plötsligt märker bilen att den kanske borde växla upp...
Upplevs som ganska störande när man kör typ i stan med att lådan tar god tid på sig innan den växlar upp.

Funderar på och byta oljan i lådan, men som sagt det kostar lite att göra det och även uppdatera lådans programvara.

Provade att återställa det adaptiva minnet eller hur man skall säga via nån guide jag fann på nätet. Men märkte ingen skillnad, men frågan är om den gjorde någon reset?

Kanske det finns någon snäll själ i Göteborgsområdet som har en ODB som klarar av att nollställa det adaptiva minnet på min växellåda?

Tänkte om du matteias har provat att återställa/nollställa lådans adaptiva minne?

//Henke
Intressant, jag har inte provat nånting ännu, växlar manuellt nästa hela tiden för jag kör mycket stadskörning nu. VIll vara på den säkra sidan så inget händer.

Har ej nållställt lådands minne, har tyvärr inte haft tid att felsöka problemet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.